På sommarstället har vi kommunalt vatten, men för bevattning m.m. så använder vi vatten från en egen borrad brunn. Kan inget om denna då det är min far som en gång i tiden lät installera allt. Vet att det sitter en sjujäkla lång slang nerkörd i hålet och att motorn/pumpen sitter långt ner på den. Ovanpå detta rör sitter röranslutningarna samt en tryckvakt (som jag har kopplat förbi då den inte ville fungera). Finns även en hydrofortank inkopplad med en volym på runt 25 liter, men denna har rostat hål på så nu sprutar vattnet hej vilt i pumphuset... Med andra ord kan vi inte använda vatten från brunnen längre.
Fråga: är det någon som känner igen tryckvakten enligt bilderna och kan säga vart vi kan hitta en sådan? Vi har kört pumpen på 230V om det har någon betydelse. Vidare så undrar jag vart man hittar en bra och inte för dyr hydrofortank samt en flexslang på åtminstone 60cm till en sådan? Tacksam för alla tips jag kan få.
Fråga: är det någon som känner igen tryckvakten enligt bilderna och kan säga vart vi kan hitta en sådan? Vi har kört pumpen på 230V om det har någon betydelse. Vidare så undrar jag vart man hittar en bra och inte för dyr hydrofortank samt en flexslang på åtminstone 60cm till en sådan? Tacksam för alla tips jag kan få.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Sverige
· 5 083 inlägg
Oj, det där såg riktigt gammalt och skabbigt ut.
Vi råkade ut för liknande problem i fredags fast med en hydropress. Om man ska ha hydrofor eller hydropress har jag för mig beror litet på vilken typ av filter man har, där får andra råda. Men jag tror du har en hydropress om den bara är på 25 liter, motsvarar hydroforer med långt större volym.
Fick inte tag på vår favoritrörmokare så jag lade en beställning på ett sånt här paket igår: https://billigtvvs.se/vattenpumpar/...spaket-inkl-rordelssats-i-glasfiber-60-liter/
Tänkte nog försöka installera det på egen hand, borde inte vara raketvetenskap men visst gamla rörkopplingar är ingen lek.
Vi råkade ut för liknande problem i fredags fast med en hydropress. Om man ska ha hydrofor eller hydropress har jag för mig beror litet på vilken typ av filter man har, där får andra råda. Men jag tror du har en hydropress om den bara är på 25 liter, motsvarar hydroforer med långt större volym.
Fick inte tag på vår favoritrörmokare så jag lade en beställning på ett sånt här paket igår: https://billigtvvs.se/vattenpumpar/...spaket-inkl-rordelssats-i-glasfiber-60-liter/
Tänkte nog försöka installera det på egen hand, borde inte vara raketvetenskap men visst gamla rörkopplingar är ingen lek.
Liknande trådar
-
Gammal tryckvakt-hur ändra från- och tillslag?
Vatten & Avlopp -
Dåligt vatten och tryckvakt slår av och till
Vatten & Avlopp -
Jag behöver hjälp med tryckvakt i schema till Y_D
El -
Vad är detta för lösning till en djupborrad brunn? Tryckvakt utan hydrofor?
Vatten & Avlopp -
Tryckvakt slår till och från vid frånslag
Vatten & Avlopp