Byggahus.se
Från vattenledningarna och min hydropress hörs ett knackande ljud. Gläntade på brunnslocket. Knackandet hördes där också.Tappvattnet kommer stötvis. Lågt tryck enligt mätaren. Stängde av hydropressorn och öppnade en tappkran. Försökte sedan pumpa i mer luft i hydropressornsgummiblåsa med kraftig cykelpump. Omöjligt. Det uppumpade trycket sjönk nästan omedelbart. Kan det vara bottenventilen i brunnen, som släpper tillbaka vattnet? Ventilen ligger betryggande under vattenytan. Renoverar man bottenventilen eller inhandlar man en ny? Vad säger gördetsjälvexpertisen på detta eminenta forum? Har länge haft WC-stolar, som "står och fräser". Kan brunnens vattennivå tillfälligt ha blivit så lågt att bottenventilen sugit in luft istället för vatten och orsakat krånglet?

Om trycket försvinner, så måste det väl vara hål i hydropressens blåsa, så att luften blandar sig med vattnet? Kan möjligen också vara läckande luftventil. Gör såpbubbeltestet på ventilen och dess infästning.

Edit: har du kollat både vattentrycket och lufttrycket ? Vilket värde har du på lufttrycket och vad är ditt tillslagstryck för pumpen?

Redigerat:
  • Gilla
vladdrac
  • Laddar…
Kommer vattnet stötvis kommer det nog direkt från pumpen utan att regleras av hydropressen. Prova att stänga av (strömmen till) pumpen och se om det kommer något vatten alls i kranen.

Jag kan tyvärr just inget om hydropressar, men, som sagt, låter som om den är ur funktion.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om trycket försvinner, så måste det väl vara hål i hydropressens blåsa, så att luften blandar sig med vattnet? Kan möjligen också vara läckande luftventil. Gör såpbubbeltestet på ventilen och dess infästning.
Tack Hasse Teknik! Plötsligt bara försvann det knackande ljudet och trycket är normalt och stabilt. Undrens tid är törhända inte helt förbi! Möjligt att luftventilen hade kärvat fast i öppet läge, men lossnat under mina försök att pumpa in luft i hydropressornas gummiblåsa. Tydligen är pumpning med stor cykelpump det första, som man ska prova, när hydropressorer jäklas. Nu går jag miste om det diskutabla nöjet att klättra ner i brunnen på husstegen för att skruva loss bottenventilen för byte eller reparation.:D

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kommer vattnet stötvis kommer det nog direkt från pumpen utan att regleras av hydropressen. Prova att stänga av (strömmen till) pumpen och se om det kommer något vatten alls i kranen.

Jag kan tyvärr just inget om hydropressar, men, som sagt, låter som om den är ur funktion.
Tack Nötegårdsgubben. Jag slog av pumpen och öppnade en kran innan jag försökte cykelpumpa upp hydropressornas gummiblåsa. Då kom inget vatten alls ur kranen. Efter mitt - som jag trodde fåfänga - pumpningsförsök, uppför sig min kära hydropressor åter, precis som den ska. Vattnet kommer inte stötvis längre. Var nog som du säger att gummiblåsan var tom på luft.:D

H hans lindquist skrev:
Tack Nötegårdsgubben. Jag slog av pumpen och öppnade en kran innan jag försökte cykelpumpa upp hydropressornas gummiblåsa. Då kom inget vatten alls ur kranen. Efter mitt - som jag trodde fåfänga - pumpningsförsök, uppför sig min kära hydropressor åter, precis som den ska. Vattnet kommer inte stötvis längre. Var nog som du säger att gummiblåsan var tom på luft.:D
En liten korrigering bara : det är vatten i gummiblåsan och luft mellan blåsa och tankens väggar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.