Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hydroforpump - vilken behöver jag?

1. P
    Medlem · 103 inlägg

pota

Medlem
    Jag har en hydroforpump i vårt torp som verkar ha gett upp. När vi kom tillbaks efter att ha varit borta en vecka var den helt död.

När jag mäter på tryckströmbrytaren (Stögermatic PY06) så visar den spänning mellan blå och gröngul (nolla o jord vanligtvis) samt mellan blå och brun (nolla o fas) men 0 mellan brun och gröngul (fas o jord). Lite konstigt. Borde vara tvärtom men antar att de har svängt på det så blå är fas helt enkelt.

Den visar samma både på in och ut från tryckströmbrytaren vilket tyder på att tryckströmbrytaren inte är avslagen dvs. pumpen får ström och borde därmed gå men den är stendöd vilket tyder på att den faktiskt gått sönder.

Pumpen (ems Maxi Jet 100m) har specen: Hmax: 50 m och Qmax: 50l / min

Pumpen står placerad i krypgrunden omkring 25 meter bort från brunnen. Brunnen är ca 5 m djup och det är en höjdskillnad på någon meter mellan brunn och krypgrunden. Pumpen behöver sedan klara pumpa vidare ca 10 meter och 2 meter upp till kranen.

Om jag tittar på en ny pump från Jula t.ex. denna: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-001472/

Så står det istället:
    Lyfthöjd: 40 m
    Insugningshöjd: 8 m

1. Vad är egentligen skillnaden mellan lyfthöjd och insugningshöjd?
    2. Betyder Hmax att den kan suga 50 m vertikalt?
    3. Skulle denna pump fungera som ersättning för den gamla?
    4. Hur är det vid uppstart. Då behöver väl även klara suga luft då slangen då är fylld av luft innan den blir vattenfylld men det klarar väl kanske alla?

Någon prisvärd pump att rekommendera?

Här är en annan lite dyrare på bauhaus som kanske borde funka men föredrar givetvis billigare :)
    https://www.bauhaus.se/pumpautomat-larcher-bp-5-home?gclid=CjwKCAjw1K75BRAEEiwAd41h1FqzbxUZVTju-6nLqz5gTMNjqGEQl7QpOcuzMldjgSDCLWHTayqqOBoCAfgQAvD_BwE

Redigerat 7 aug 2020 00:03
  2. D
    Besserwisser · E · 20 438 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Ingen pump klarar att pumpa torrt. Sedan varierar det hur mycket luft de klarar. Men räkna med att den måste fyllas helt med vatten.

Sughöjden är max nivåskillnad mellan vattenytan brunnen och pumpen. Lyfthöjden är hur mycket den kan höja trycket. Den funkar säkert, men ger något lägre tryck. Om det medför skillnad beror på inställningen av tryckströmbrytaran.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.