15 640 läst ·
3 svar
16k läst
3 svar
Hydroforpump eller pump med tryckvakt?
Ska köpa ny pumpautomat till fritidshuset och har några funderingar kring detta. Tidigare har jag alltid använt pumpautomat med hydrofortank och nanometer för avläsning av trycket. Nu har jag sett att det finns pumpautomater utan tank men med s k tryckvakt. Den verkar mer behändig storleksmässigt. Är det nån som har erfarenheter av skillnader mellan dessa typer av pumpautomater. Vilken funkar bäst, är lättast att få upp tryck i, driftsäkrast, etc? :-/
Hej
Det du tänker på är en pump med flödesvakt. Den är liten och behändig och fungerar bra. Nackdelen är att den startar så fort du öppnar kranen. Har du te.x en kran som står och droppar lite (väldigt lite är tillräckligt) så kommer pumpen att starta med täta mellanrum. Har du plats så ta en med tank.
/max31
Det du tänker på är en pump med flödesvakt. Den är liten och behändig och fungerar bra. Nackdelen är att den startar så fort du öppnar kranen. Har du te.x en kran som står och droppar lite (väldigt lite är tillräckligt) så kommer pumpen att starta med täta mellanrum. Har du plats så ta en med tank.
/max31
Installerade en i sommarstugan i förra helgen. Den ger ett mycket jämt vattentryck som gjorde att termostatblandaren i duschen nu gav jämn temperatur då trycket blir konstant. Sedan till detta med läckande kran eller som i mitt fall en osynligt rinnande toalettstol som måste fixas annars slår pumpen till och från mycket frekvent.
Jag är också intresserad av andra som installerat och om det finns något speciellt att tänka på ytterligare för att få det att fungera "smärtfritt".
Jag är också intresserad av andra som installerat och om det finns något speciellt att tänka på ytterligare för att få det att fungera "smärtfritt".
Tack för era svar Max31 och AndersS!
Jag tror jag kommer att testa den här varianten. Ska använda den till att pumpa upp bräckt vatten från havet i Stockholms skärgård. Har, som sagt, tidigare använt pumpautomater med tank och dom har funkat bra men brukar rosta efter ett par år. Kan va kula tt testa nåt annat
.
Ha en bra sommar!
Jag tror jag kommer att testa den här varianten. Ska använda den till att pumpa upp bräckt vatten från havet i Stockholms skärgård. Har, som sagt, tidigare använt pumpautomater med tank och dom har funkat bra men brukar rosta efter ett par år. Kan va kula tt testa nåt annat
Ha en bra sommar!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa Luft/luftvärmepump utdel på fasad eller mark?
Värmepumpar -
Vilken bergvärmepump ska jag välja? Nibe, CTC, Bosch eller Thermia
Värmepumpar -
Hjälp - Luftvärmepump eller satsa på Luft-vatten
Värmepumpar -
Hydroforpump eller hydropress?
Vatten & Avlopp -
Trädgårdspump eller hydroforpump?
Trädgårdsmaskiner