Hej! Jag håller på och planerar upp inkommande vatten till två nya hus och jag skulle vilja ha lite input. Kommunalt vatten finns inte så vi ska borra. Båda husen delar på borrhål och hydrofor, som kommer placeras i ett externt pumphus.

Har hittat en rostfri hydrofor på Rinkabyrör, på 300 liter. Det borde räcka till två hus väl?
Den har två R25-anslutningar. Pumpen har R32 och vi gräver ner PEM32 till husen.

Hydroforen har en extra R15-anslutning på framsidan, oklart till vad. Kan jag sätta tryckvakten där? Behöver den sitta vågrätt isåfall, så jag behöver en vinkel?

Räcker det med R25 till inkommande vatten? PEM-slangen är ju grövre tänker jag.

Om jag då kopplar in pumpen på ena sidan med R32-R25 förminskning och grenar av andra sidan till två R25 ut till husen, så får man ju dela på R25 om man ska diska, duscha och bada samtidigt i bägge husen. Jag tänker att det är smartare att grena utloppet till det ena huset på samma sida som pumpen. Så blir det ett T-kors med R32-R25-R25.

Schematisk bild av vatteninstallation med pump, hydrofor och ledningar märkta med R32 och R25 till två hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumphuset jag skissat upp är med 45x145 stomme, så man får in bra med isolering så slipper frostvakten jobba så hårt. Har tänkt göra 5 genomföringar i plattan, en för inkommande vatten från pumpen, en med utgående ström till pumpen, en för inkommande ström från ena huset och två för utgående vatten. Behöver jag även nån slags avlopp/överströmningsrör? Något annat som är bra att ha? Har jag glömt något?

Tack på förhand!

Fundera över ventilation. Det kan annars bli extremt mycket kondens när det är varmt och fuktigt ute.
Ta även med att filter för rening av vatten kan behövas. Vi har både filter för järn/mangan, humus och en Radonette för att ta bort radon

Ventilation ökar ju problemen med kondens i så fall. Avlopp är nog en bra ide, även om den bara går ut i en dränering. Man vill kunna få ut eventuellt kondensvatten eller spill vid underhåll. Att se till att det finns plats för eventuella filter är också lämpligt.

Nu i somras rann det kondensvatten från både hydrofor och filter. Antingen får man fixa vattentättgolv med avlopp eller försöka evakuera den varma luften.
Vi har också blivit tvungna att sätta in en avfuktare med slang till avlopp.

Vad ska du ersätta den luften med? Var tror du fukten kommer ifrån?

Jag har endast märkt problem med kondens när man tömt och fyllt hydroforen med vatten från brunnen (som är rätt kall) vilket kondenserar mot varm inneluft. Har man ett pumphus med endast frostskydd så känns det inte som man borde få problem med kondens..

Funkar det om jag gjuter in ett 50mm rör med en 90* vinkel i mitten av plattan, sen leder jag ut det med lite fall ner i diket som är nån enstaka meter bort? Man vill undvika vattenlås väl? Tänker att det kanske fryser sönder på vintern

Hur stora är filtren? Sätter man dem mellan pump och hydrofor, eller mellan hydrofor och hus?

Man brukar sätta dem mellan pump och hydrofor, men det finns flera olika typer av filter och diverse prylar man kan tänkas behöva. Jag har en syreaktivator som separerar järn från vattnet, sedan kan man ha ett filter till efteråt men mitt järn hamnar i botten på hydroforen vilket försvinner vid tömning. Så det är nog svårt att säga generellt. Men om du gör ett vattenprov borde du veta vad du behöver.

Grejen är att brunnen inte är borrad än, det är några veckor bort. Jag tänkte göra pumphuset i förväg. Men det kanske är dumt, om det visar sig att jag behöver filteranläggning. Jag vill helst inte göra pumphuset större än det behöver vara. Det är i dagsläget 90x90cm invändigt och ca 1.8m högt. Hydrofortanken är 50cm diameter och 1.66m hög. Ska det in filter och grejer så är det nog för trångt.

Ja man vill ju helst inte att det är trångt där inne!

I sommar har det varit extra fuktigt och varmt. I vårt separata pumphus har det nästan blivit bastuvarmt. Det kalla brunnsvattnet som finns i hydrofor och filter gör att den varma luften kondenserar mot kalla ytor.
Min idé är att evakuera den varma luften inne i pumphuset och fylla den med något kyligare uteluft åtminstone på natten.
Att bygga ett så litet pumphus som beskrivs kan bli mycket opraktiskt om filter mm behövs för att rena vattnet

D DeJi skrev:
Funkar det om jag gjuter in ett 50mm rör med en 90* vinkel i mitten av plattan, sen leder jag ut det med lite fall ner i diket som är nån enstaka meter bort? Man vill undvika vattenlås väl? Tänker att det kanske fryser sönder på vintern

Hur stora är filtren? Sätter man dem mellan pump och hydrofor, eller mellan hydrofor och hus?
Filter är efter hydrofor.

S johd01 skrev:
Jag har endast märkt problem med kondens när man tömt och fyllt hydroforen med vatten från brunnen (som är rätt kall) vilket kondenserar mot varm inneluft. Har man ett pumphus med endast frostskydd så känns det inte som man borde få problem med kondens..
Vi har separat pumphus som i sommar blev bastuvarmt. Vi hade extremt mycket kondens. Vattnet bokstavligen rann längs hydrofor och filter.

Det går ju att kondensisolera hydrofor och filter och rör. Jag gjorde så med mitt järn-manganfilter i tvättstugan, precis före den stora värmeböljan 2018. Det blev en rejäl förbättring.

E Evamag skrev:
I sommar har det varit extra fuktigt och varmt. I vårt separata pumphus har det nästan blivit bastuvarmt. Det kalla brunnsvattnet som finns i hydrofor och filter gör att den varma luften kondenserar mot kalla ytor.
Min idé är att evakuera den varma luften inne i pumphuset och fylla den med något kyligare uteluft åtminstone på natten.
Att bygga ett så litet pumphus som beskrivs kan bli mycket opraktiskt om filter mm behövs för att rena vattnet
Luften blir inte fuktigare av att den blir varm. Om fukten kondenserar så är ju luften torrare. Varm luft har dessutom lägre relativ luftfuktighet vid samma fukthalt. Att ventilera låter kontraproduktivt.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.