Byggahus.se

Hydrofor övertryck

1. J
    Medlem · 7 inlägg

Joakimohl

Medlem
    Hej!

Är helt ny på detta men hoppas på att kunna komma fram till en lösning..

Jag har egen brunn med hydrofor, göingefilter och tryckmätaren på hydroforen står på 8.5bar..

Har med hjälp av YouTube och andra inlägg läst hur man tömmer tanken och hur man fyller upp den och med hjälp av vattenståndsställ kontrollera vatten nivån.

Jag har stängt av pumpen och tömt hydroforen till ca 55% och med hjälp av kompressor fylla på till ca 4bar.. men när jag startar pumpen igen så fylls vatten nivån till max och trycket ökar till 8,5bar..

Jag vet inte mer vad jag kan göra..

Jag hoppas att min förklaring är bra nog.. som sagt kan typ ingenting..

Mvh Joakim

2. D
    Besserwisser · E · 16 329 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Vad är fel menar du?

Du skulle nog kunna ställa ner pumpens stopptryck något.

3. J
    Medlem · 7 inlägg

Joakimohl

Medlem
    Hur ställer jag ner den?

4. D

Daniel 109

Besserwisser
    Tryckströmbrytaren brukar sitta i anslutning till pumpen, eller inkommande vatten om det är en dränkbar pump.

5. J
    Medlem · 7 inlägg

Joakimohl

Medlem
    Du menar denna?

6. D

Daniel 109

Besserwisser
    Ja, det är nog den. Den såg inte helt okej ut...

7. J
    Medlem · 7 inlägg

Joakimohl

Medlem
    Okej.. jag får försöka se om jag kan åtgärda det.. men har du tips hur jag ska göra för att testa mig fram?

8. D

Daniel 109

Besserwisser
    Jag känner inte igen den. Men det brukar finnas ställskruvar för start och stopptryck. Stannar pumpen?

9. TorpAnders
    Medlem · Västmanland · 1 133 inlägg

TorpAnders

Medlem
    Jag skulle först verifiera att tryckgivaren visar korrekt värde, om inte, byt ut den, och sedan oavsett även byta ut tryckvakten. Normalt är att ligga mellan 3,5-5,5 bar i arbetstryck.

Är du uppe i +8 bar så är det obra för övrig utrustning.

10. D

Daniel 109

Besserwisser
    Har du övertrycksventil?

11. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 355 inlägg

GK100

Medlem
    Den har ställskruvar för hysteres/diff och stopptryck. Den i mitten är för stopptryck och den vid kanten för hysteres. Det är nog en Danfoss typ CS du har där testa sök upp en anvisning så ser du hur du ska göra. Den verkar inte kurant så en ny kanske är bästa utgångsläget ändå.

• Laddar…
  12. J
    Medlem · 7 inlägg

Joakimohl

Medlem
    Vill börja med att tacka alla som försöker hjälpa

Det jag har kommit fram till är att tryckströmsbrytarn verkar kärva.. försöker ställa om den men reagerar inte alls.. kan inte ställa in stoptrycket utan att den går upp till 8.5bar

13. foreman
    Medlem · 52 inlägg

foreman

Medlem
    En gammal galvad hydrofor som din, skulle inte visa mig alltför nära den om trycket är uppe i 8,5 bar :sweat:

• Laddar…
  14. J
    Medlem · 7 inlägg

Joakimohl

Medlem
    I framtiden, om hydroforen går sönder.. vad ska man titta på i dagsläget? Sett att det finns glasfiber plast, är det vad man ska sikta på eller? :)

15. foreman
    Medlem · 52 inlägg

foreman

Medlem
    Galvade hydroforer håller ju lätt i åtminstone 50 år, om inte vattnet är alltför aggressivt.

Säkerhetsventil på 6 bar, är vad du ska ha eftersom pumpen är kapabel till så högt tryck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.