Byggahus.se
Vi har en Prof XKJ-804SA3 800W som nu har börjat göra en flera korta och snabba pumpningar istället för långa som den gjorde då den var ny. Pumpningarna har blivit kortare och snabbare de senaste dagarna. Har läst omkring lite och det kan vara på grund av att lufttrycket är för lågt, men jag hittar inget uttag för att manuellt pumpa in mer luft och jag hittar ingenting i manualen som säger att man kan fylla den på luft.

Då den pumpar vatten går den upp och ner mellan 2 bar och 3.5/3.9 och sedan då den har slutat pumpa sitter den på 2 bar men sedan sjunker den gradvis under 2 minuter tills den hamnar ungefär kring 1.4 bar och då pumpar den till två gånger snabbt tills den kommer upp till 2 bar igen.

Det man ser på fjärde bilden är en fläkt på baksidan som går igång då den pumpar.

Sista bilden är en skyddskåpa på tanken, kan luftuttaget sitta under den? Har inte vågat skruva loss den.

Hur går jag tillväga? Ska jag stänga av strömmen och öppna kranen för att se vilket tryck det är i den på manometern? Och ifall det är lågt tryck, hur fixar jag det utan ett uttag för luft? Behöver jag mixtra med tryckströmbrytaren?

• IMG_20230418_155059.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20230418_155124.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20230418_155140.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20230418_155147.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20230418_155212.jpg
    Skapa konto
Ta bort svarta täcklocket på sista bilden.
Där sitter ventilen för att pumpa i luft.

Det där är inte en hydrofor. Det är en hydropress. Kolla om det kommer vatten när du trycker på piggen. Då är kärlet trasigt. Gör det inte det så stänger du av pumpen öppnar en vattenkran och fyller till knappt start trycket.

• Gilla
Rättochfel och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ta bort svarta täcklocket på sista bilden.
Där sitter ventilen för att pumpa i luft.
Okej, ska jag då stänga av strömmen, öppna kranen så vattnet töms och sedan pumpa i luft? Hur mycket ska jag pumpa i? Står att Tryckområdet på den är 1,4-2,8 bar. Betyder det att starttrycket är 1.4? Ifall det är så ska jag då pumpa i luft så att det står 1.1 bar på manometern? Har läst att det ska vara 0.3 skillnad mellan starttrycket och förtrycket

D Daniel 109 skrev:
Det där är inte en hydrofor. Det är en hydropress. Kolla om det kommer vatten när du trycker på piggen. Då är kärlet trasigt. Gör det inte det så stänger du av pumpen öppnar en vattenkran och fyller till knappt start trycket.
Vad menar du med "piggen" vad är det för någonting.

Det är en schraderventil, samma typ som i bildäck. Om du trycker på piggen kommer det ut luft eller vatten beroende på vad som finns där.

Manometern på vattensidan kommer att visa noll. Det är manometern på din luftfyllare du ska titta på. Enligt vad du skrev tidigare startar pumpen vid 1,4vbar. Så ja 1,1 bar blir bra.

R RasmusFA skrev:
Vad menar du med "piggen" vad är det för någonting.
Om den ser ut som det brukar så finns en bilventil under locket med nummer 21. I en bilventil finns en pigg. Trycker du in den piggen så stäpper du ut luft. Skulle det då även komma ut vatten så är membranet trasigt. När det är så lite luft som det verkar på din beskrivning kan du behöva ha en vattenkran öppen medan du fyller på luft. Det är inte säkert att det räcker att släppa på vattentrycket innan du fyller luft. Du har förstått rätt om fyllningstryck. Fyll luft till strax under pumpens tillslagstryck.

Okej, ska försöka få tag på en luftpump med mätare. Har en cykelpump utan mätare men gissar på att det kan råka illa om man pumpa i för mycket

Helst skall det inte vara något vatten i hydropressen när man fyller luft. Men släpper du in lite vatten å kan du läsa av trycket på manometern på vattensidan. Så det går att göra med en cykelpump och få rätt tryck. Men det lär ta tid. Och jag tror inte att du behöver oroa dig för att fylla för mycket.

Har pratat med en bekant nu som skulle komma imorgon och kolla läget. Han har för sig att det kan vara tryck givaren som kärvar på grund av rost. Får se imorgon hur det blir. Annars blir det att kolla lufttrycket. Jag får tacka för alla svar hittills.

Det ena problemet utesluter inte det andra. Men om pumpen startar vid 1,4 bar och trycket stiger till över 2 bar på mindre än en sekund så har du tveklöst för lite luft i den.

A Avemo skrev:
Det ena problemet utesluter inte det andra. Men om pumpen startar vid 1,4 bar och trycket stiger till över 2 bar på mindre än en sekund så har du tveklöst för lite luft i den.
Jag ska ta upp det med han imorgon (y)

På symptomen låter det definitivt som att det är för lite luft.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RasmusFA skrev:
Okej, ska jag då stänga av strömmen, öppna kranen så vattnet töms och sedan pumpa i luft? Hur mycket ska jag pumpa i? Står att Tryckområdet på den är 1,4-2,8 bar. Betyder det att starttrycket är 1.4? Ifall det är så ska jag då pumpa i luft så att det står 1.1 bar på manometern? Har läst att det ska vara 0.3 skillnad mellan starttrycket och förtrycket
Jag själv brukar släppa vattentrycket och sen "blåsa i lagom med luft"....
Helt enkelt för att det brukar bli rätt bra även om man inte fyller exakt rätt tryck. Min pump går dessutom väldigt lite i ett fritidshus.
Allt är bättre än ingen luft alls som du har just nu.
Detta sagt för att avdramatisera det hela en aning.
Men följ alla fina råd du fått av övriga deltagare så blir det riktigt bra.

Uppdatering! Vi testade nu att pumpa i luft innan vi kollade om det var rost i den. Pumpen var lite dålig men vi pumpade luft i några minuter och kollade trycket sedan i övervåningen och det såg galant ut. Den gör inte heller många snabba pumpningar längre. Får väl se om det kommer tillbaka igen, om då kanske blåsan är lite trasig. Vet inte annars varför luften skulle försvinna efter ett tag.

• Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.