Hej

Ska måla med vattenbaserad grundfärg och sen lackfärg för snickerier inomhus.

Har en HVLP färgspruta från biltema tillsammans med 50liters kompressor som har gjort bra resultat med metallfärg som är lacknaftabaserat. Kör inte så inensivt och kompressorn hinner med att ladda upp.
Jag är nöjd med den finishen, ingen apelsinskal, inga droppar eller klumpar.

Nu när jag ska måla snickerier för första gången blir det problem.

Jag spär enligt tillverkarens rekommendationer och det kommer i princip ingen färg.

Min gissning är att det fastnar i det lilla filtret i koppen (ett sånt här https://www.bilfarg.se/webbshop/produkt/filter-till-gfc-501-kopp/) och kommer inte ner dit luften passerar.

Det kommer när jag ökar upp utspädningen från 10% vatten till nästan 50% vatten. Detta var flüggers snickerigrund jag hade kvar från ett tidigare projekt.

Har nu köpt en annan färg (beckers primer lackfärgsgrund och ska ut och prova den imorgon).

Istället för att uppfinna hjulet igen, så frågar jag här var jag ska börja finna lösningar. Känns som vissa av dessa ideer kanske inte är de bästa.

Målar i en inplastade del i ett kallgarage och färgen ska fungera att applicera vid 10grader.

1. Spä ut mer än rekommenderat och måla mer. Vattnet avdunstar när det torkar? Blir färgens egenskaper sämre?

2. Värma upp färgen till 30-40 grader för att höja rinnigheten?

3. Kör utan filtret i koppen (den jag visa bild på)?

4. Köpa ny spruta? Här är jag tveksam. Borde snarare vara vid andra problem sprutan ger problem.

5. Köpa ny kompressor (här är jag tveksam, borde fungera utan problem vid början med fylld tank, skulle inte min orka med så så skulle den tappa efter ett tag vid rejält målande).

Tacksam för svar.

Ta bort filtret, det lär inte behövas för snickerier.
Vad har du för tryck?

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ta bort filtret, det lär inte behövas för snickerier.
Vad har du för tryck?
Tack det var snabba puckar.

Förstår ej vad det ska filtrera bort så var osäker om jag skulle ändra något.
Jag kör med ca 2bar.

K Knallskalle skrev:
Tack det var snabba puckar.

Förstår ej vad det ska filtrera bort så var osäker om jag skulle ändra något.
Jag kör med ca 2bar.
Det tar klumpar och annat bös, men det spelar nog mindre roll på snickerier. Mer nödvändigt till billack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.