Hej! Vi har haft problem med att proppar gått sedan vi byggt uterum och sätt in infravärmare och senast badtunna. Därför bad vi vår elfirma att säkra upp från 16 till 20 Ampere. De har varit här, gjort uppsäkring och anmält till vårt elbolag (dock ingen bekräftelse därifrån än) men vi har fortfarande problem.

Nu när jag kikar i proppskåpet där huvudsäk ringarna sitter så har de bytt 3 av 4 av de jag ringat in. Men jag är ganska säker på att det är de 3 övre som är huvudsäkringar. Eller har jag fel? Det är iaf oftast den proppautomatsproppen (den med knappen) som oftast går. Trodde det var en av huvudsäkringarna? Det sitter fortfarande 16 åh där med passbit 16 för den proppen. Vi har 3 fas. Kan det vara så att elektrikern bytt fel? Svårt att tro.. Som ni märker är jag lite novis vad gäller el..

• Ett öppet proppskåp med fyra säkringar och en varningstext, markerade områden och borttagna proppar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kikat vid mätarskåpet där elmätaren sitter

Inte säker men dom 3 övre är nog mätarsäkringar, och dom undre går nog ut till andra objekt. ser man under till höger går det ut två ledningar, kan det vara något vägguttag/belysning på den övre 10 amp och dom undre till garage/spa eller annat . det med infra , hur många, varje infra ca 1000 W drar 4,5 amp, ett spa brukar vilja ha
16 amp själv. vid 1fas ( en propp ) eller 2 fas ca 10 amp per fas.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Det är väl en undercentral som du visar här.
Finns väl en huvudcentral också och innan den sitter huvudsäkringarna.

Jag gissar också att det är de tre övre säkringarna som är dina mätarsäkringar. Det kan du kontrollera genom att skruva ut dem och se ifall elmätaren slocknar.

De som sitter under kan vara gruppsäkringar och/eller huvudsäkringar som sitter efter elmätaren för att skydda ledningen till husets elcentral. Om man höjer mätarsäkringen behöver ju även dessa höjas till samma storlek.

Dessa proppautomater får inte användas som mätarsäkring. Du ska ha en smältsäkring där.

Att säkringarna löser för din badtunna/infravärme borde aldrig ha varit ett "problem". Tillför man nya tunga förbrukare måste man ju se till att dimensionera sin anläggning för detta! Hur vet du att 20 A räcker? Har du en sund fasfördelning? Gjorde inte elfirman några kontroller på detta? Vilket jobb beställde du?

Hej och tack för snabba svar. Okej så mätar säkringarna borde alltså oxå bytas ut då? Det är ju de som går, särskilt automatproppen. De är fortfarande bara 16.

Jag pratade med elfiman vad de rekommenderade och de trodde att 20 skulle räcka. Man vill ju inte skaffa ett dyrare abonnemang än nödvändigt.

Det här skåpet sitter på garaget. Jag här även ett säkringgsskåp i tvättstugan med proppar för olika rum/faser. Inga huvudproppar där iaf. Bifogar bild på hela skåpet.

Bör jag kontakta el firman igen så de byter även mätarsäkringarna? Btw så har det inte varit några större bekymmer med de undre som nu byttes. Sällan de går, bara mätarsäkringarna och särskilt automatproppen som jag tydligen ska byta mot smält propp som nån påpekade..

• Elcentral med säkringar, automatsäkring, mätare och nedfallna proppar på golv i garage.
    Skapa konto
En JFB uppe till höger vad är den för, troligtvis har firman tänk lite fel, ocg satt 20 amp på utgående grupper, så byte igen är 20 amp på dom tre överst och 20 amp passkontakt i om 3 nedersta, då kan du sätta 16 amp i och håller inte det så bara att sätta i 20 amp Det är dom 3 övre du betalar för. Allt ligger på samma huvudsäkringar i skåpet.

Ser ut att vara ett äldre eldon eller ensto mätarskåp.(Kan ha fel där...)
Man kan känna igen mätarsäkringarna på att just de tre säkringarna är förberedda för plomberingshuv. (ett jack ovanför porslinsringen och ett skruvhål under)
Om inget är omkopplat så är de tre säkringarna vid brytaren mätarsäkringarna som bestämmer tariff.

Din elektriker har förmodligen bytt fel säkringar... Och då betalar du för hög tariff

det blir lite av en gissning men jag tycker att logiskt borde de tre säkringar som sitter ihop med huvudbrytaren vara inkommade trefas så att säga. Jag har en elinstallation som ser likartad ut, Ett skåp på utsidan av huset där en panel har tre säkringar och en hvudbrytare men där står också en liten skylt med "inkommade servisledning" på just den panelen.
De som fått den ökade strömstyrkan sitter ihop med en fjärde 10 ampere säkring, som då verkara vara direkt till någon förbukare/uttag eller annat.
Det finns ingen dokumentation att gå på?

• Gilla
Cygor6
  • Laddar…
H HSP skrev:
Din elektriker har förmodligen bytt fel säkringar... Och då betalar du för hög tariff
Om elfirman har rapporterat till elbolaget att de säkrat ner så lär han få "rätt" tariff, men fortfarande fel säkringar då...

Automaten antyder ju att det har varit problem med lastfördelning redan tidigare, kanske inte alls har med spabad att göra? Vilka förbrukare slocknar när säkringen löser ut?

Jordfelsbrytaren uppe till höger är till spabadet. Den installerade elektrikern då. Han kopplade in elen till badet på garagets fas. Osäker på om den fasen delas med nåt annat i huset också.

Problemet med överbelastningen har varit kökets fas med ugn, kyl o spis. Uterummet som ligger i anslutning till köket har också varit ett problem där infravärmare bl.a sitter. Än så länge har vi fått tänka till när spabadet använts och inte haft t.ex. ugn eller diskmaskin igång samtidigt som pamparna i badet. Blivit överbelastning. Men betett sig skumt annars också i köket. Ibland räckt med att ha ugn o köksfläkt igång samtidigt så har automat säkringen (den med knappen) och även tidigare porslin säkring utlösts. Den ni tror är mätarsäkring (mittersta överst).

Det med tariff förstår jag inte..
Men återigen. Ska mätarsäkringarnas passdelar och proppar bytas till 20 oxå? Nu är det 16. Om det nu är mätarsäkringar...Tror Kvirre har rätt..

Står ju huvudbrytare

• Fyra vita säkringar eller huvudbrytare monterade vertikalt på en grå metallpanel.
    Skapa konto
Testade att dra ur automat säkringen med knapp. Kyl, frys, diskmaskin, ugn o spis går på den.

Du har betalt elfirman för att säkra upp mätarsäkringarna och det har de uppenbarligen inte gjort. Så ja, du får kalla in dem igen att så de får göra rätt för sig.

Ugnen är för övrigt inte så bara då den lätt käkar en hel 16 A säkring, dvs det finns mycket lite plats över till annat på den fasen. Den har också ganska hög driftscykel så man kan inte räkna med den tid (ca 10 minuter) som man kan överbelasta en säkring lite lagom. Infran har ju 100% driftscykel med en effekt på 1-2 kW så den är också riktigt tung.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.