Vad är en huvudsäkrings främsta uppgift?
Jag vet svaret till 50% men jag vill ju helst kunna svaret till 100%, skulle uppskatta om någon kunde ge mig ett bra svar :)

Kan du inte fråga din lärare? ;)

Pluggar distans, läraren svarar väldigt segt och jag hittar inget tydligt svar i nätet hur mycket jag än letar.
Så tänkte ge Byggahus ett försök :)

Vilka 50% av svaret har du själv listat ut?
...kanske kan hjälpa dig på traven med det du saknar, men vill gärna se hur du tänker ;)

Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Vilka 50% av svaret har du själv listat ut?
...kanske kan hjälpa dig på traven med det du saknar, men vill gärna se hur du tänker ;)
  1. Den skyddar bland annat elanläggningen genom att ”proppen går” om något skulle bli fel. Storleken på huvudsäkringen(mätarsäkring) i ampere (A) avgör hur mycket el du kan använda hemma. Oftast hittar man huvudsäkringen i mätarskåpet eller precis intill.
    Storleken på huvudsäkringen (Mätarsäkring) påverkar elnätsavgiften hemma. Ju större huvudsäkring 16A,20A eller 25A osv ju större elavgifter får man självklart.

Det som påverkar valet av huvudsäkring:

· Min energiförbrukning, Desto mer el man använder, desto större huvudsäkring behöver du.

· Den effekt man tar ut på en och samma gång (maximalt effektuttag).

· Anslutna apparater. Stora apparater med hög effekt, som exempelvis en elpanna, värmepump, bastu och stora elektriska motorer, behöver större huvudsäkring,

Om tex propparna(säkringen) går ofta hemma kan det betyda att man behöver en större mätarsäkring.

Skickat en kort sammanfattning av det jag skrivit i min uppgift, men jag känner att jag fortfarande inte vet exakt vad en huvudsäkring gör?

B bla3605 skrev:
Ju större huvudsäkring 16A,20A eller 25A osv ju större elavgifter får man självklart.
Inte nödvändigtvis. Här är det samma pris för 16-25A i lägenheter.

Fundera på vad som avgör vilken storlek du kan välja på säkringen.

S sjoelund skrev:
Inte nödvändigtvis. Här är det samma pris för 16-25A i lägenheter.

Fundera på vad som avgör vilken storlek du kan välja på säkringen.
Precis, för villor avgörs abonnemangsavgiften beroende på huvudsäkringens storlek och i lägenheter kan det vara samma pris oberoende säkringsstorlek.
Som sjoelund skriver så bör du fundera på vad som avgör storleken förutom det du redan skrivit (kanske utveckla det du börjat med i första raden efter 1. ).
Lite tips på traven är att fundera ut vad en vanlig gruppsäkring har för uppgift i en elcentral.
Jag tycker du tänkt till bra, kan även tillägga att snedbelastning kan orsaka att huvudsäkringar kan lösa ut, samt (som överkurs) att man kan genom effektbegränsning/bortkoppling behålla eller gå ned i (huvud)säkringsstorlek i vissa fall.
Hittade denna beskrivning under Termer och definitioner i en gammal upplaga av SS 437 01 40:
"huvudsäkring
säkring eller annat överströmsskydd för huvudledning"

En "säkring" har två uppgifter: Skydda mot kortslutning och skydda mot överlast.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Kanske ett förtydligande på sin plats. Överlast avses att ledningen inte skall bli för varm och skapa en brand i byggnad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.