Huvudsäkringar + åskskydd slut. Varför?

2k läst  9 svar

1. J
    Medlem Nivå 9
    Torsdag em när jag kom till bygget så upptäcker jag att 2 huvudsäkringar gått samt att åsk skyddet slutat lysa grönt. Den enda last som varit inkopplat är en värmefläkt (5kW) kopplat från en byggcentral som i sin tur är inkopplad från en automat i gruppcentralen. Åskskyddet sitter före automaten. Automatsäkringen hade inte gått och det är den enda inkopplade säkringen i centralen. I mätar centralen sitter en 300mA jordfelsbrytare som inte hade löst. Den löser när man trycker in testknappen. Värmefläkten är testad och funkar som den ska. Åsk skyddet är ett mellan skydd (grovskyddet ej kopplat än). Byggcentralen har jordfelsbrytare som inte hade löst. (tror jag, det sitter en där men jag har inte kollat om den är kopplad)

Jag tror inte det varit nån åska mellan onsdag och torsdag men däremot har det varit rätt blåsigt. "Min" transformator sitter en dryg km bort och före den är det blank ledning (10kV?). Mitt hus står ute på landet i skogen.

Det finns väl bara 2 felmöjligheter, det ena är att åsk skyddet fått nått fel och kortslutit på nått sätt så huvudsäkringarna gått eller så tänker jag att det kan ha varit överspänning på elbolagets nät som löst åsk skyddet samt tagit 2 huvudsäkringar.

Huvudsäkringarna är bytta och allt är inkopplat som förut och allt funkar förutom att åsk skyddet inte lyser grönt nått mer (= fungerar ej)

Är det nån som har nån teori om vad som kan ha hänt?

2. pefo
    Medlem Nivå 10
    Åskskyddet är 'förbrukat' och skall bytas. Någon form av överspänningsspik har uppstått på matningen, åskskyddet har gått in och avlett energin vilket i sin tur har blåst huvudsäkringarna. Helt enligt planen. Så för att återställa skyddet så ska åskskyddet bytas ut.

3. J
    Medlem Nivå 9
    Ok, jag hade hoppats på att åsk skyddet inte skulle bli förbrukat efter en smäll. Det var ju inte direkt billigt. :(

Jag ringde förresten till elbolaget och frågade om dom visste om det varit nått på nätet den aktuella dagen och fick till svar att inte vad dom visste men det kunde ju ha varit nån lokal åsk smäll. Jag som trodde att det bara åskade på sommaren....

4. J
    Medlem Nivå 9
    Vilka orsaker till överspännings spikar på nätet finns det förresten?

-Åska

mer?

5. pefo
    Medlem Nivå 10
    Blixtnedslag är det vanligaste och det som orsakar mest skador. Kan åska på vintern också även om det är ovanligt. Plötsliga lastförändringar typ kortslutningar och stora elförbrukare som motorer tex. Men dessa orsakar inte spikar i närheten av vad ett blixtnedslag kan orsaka.

Att mellanskyddet rök beror eventuellt på att grovskyddet ännu inte är inkopplat. Dess jobb är att ta den riktigt stora smällen (till en viss gräns då) och mellanskyddet har då stora chanser att klara sig då spänningsspiken och energin i den skall ha tagits ned så långt att den inte klarar av att bränna ur skyddet.

Vad jag förstår så var detta ett bygge och det fanns förmodligen inte så många maskiner och elektronik inkopplat ännu. Men tanken är ju ändå att skyddet ska ta smällen och även om det ibland går sönder och kan kosta lite att byta så har grejorna det skulle skydda klarat sig.

6. J
    Medlem Nivå 9
    Jo det är pågående bygge. Inga grupper är kopplade ännu förutom matningen till byggcentralen. Jag ska se till att grovskyddet blir inkopplat före mellanskyddet blir bytt.

Undras om det kan vara en försäkrings grej. Försäkringen ersätter ju om man får elektronik eller annat förstört av åska. Måste ringa och fråga.

7. M
    Medlem Nivå 1
    testa byta till Elronds skydd .. dom har en där det är både grov mellan och finskydd i sig
    om dom är godkännda .
    finns på dom flesta elgrossiterna

E:nummer 52 708 21 3p
    E:nummer 52 708 69 4p (3faser plus nollan)

8. J
    Medlem Nivå 9
    mitt försäkrings bolag var inte intresserade av att köpa ett nytt skydd åt mig... :( För dyr självrisk. Dom såg inte heller att det var nån fördel för dom att jag installerar åsk skydd...

Elronds skydd, är dom fler gångs eller engångs skydd?

9. V
    Medlem Nivå 7
    Byt försäkringsbolag. Länsförsäkringar delar ut skydd gratis ibland.

Elronds grovskydd tål flera smällar, om det inte är ett direktnerslag

10. pefo
    Medlem Nivå 10
    Oj! Kolla försäkringsvillkoren noga för säkerhets skull. De ersätter kanske inte skador orsakade av blixtnedslag heller!!! :eek:

Alla skydd är flergångsskydd. Därmed inte sagt att de inte kan gå sönder om de utsätts för för stora energimängder. Just därför har man skydd i flera steg, grovskydd som klarar att ta den värsta smällen, mellanskydd som tar ner energin ytterligare och finskyddet som tar det sista före utrustningen som skal skyddas. Beroende på hur man bor och hurdana ledningar man har in (luftledningar är värst) så kan man utesluta grovskyddet i vissa fall. Får man en direktträff så brukar det rensa rent oavsett vilka skydd man har...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: