kisumisu kisumisu skrev:
Varför använder man ens såpass gammal teknik i en 3 år gammal bil kan man ju undra?
Det är konstigt att man inte bytt tidigare. Kan det vara att modellen ska läggas ned och man inte vill omkonstruera? 3G nätets nedläggning linjerar ju med nya cybersecuritylagar. Men samtidigt så känns det som man måste lösa detta i efterhand, det är för många en viktig funktionalitet... Eller ligger andra stora länder i Europa efter oss i att stänga ned?
kisumisu kisumisu skrev:
Förstår att det är en promille av människor som bor i ett gränsområde och i ett gränsområde där landets operatör skiter bygga ut medans grannlandet har så bra täckning att det tar över även i grannlandet 😂
Jag jobbade ju för mer än 20 år sen med att ta fram en telematikenhet för fordon. Vi hade ett testfall som var just på gränsen mellan två länder och roaming så för att testa det så körde man över gränsen x antal gånger. Annat testfall var färja. Nå. Detta var på tiden det var väldigt svårt få vettig roaming över hela Europa. Tillslut blev det ett par olika SIM kort / operatörer, ett för EU och ett för Latinamerika har jag för mig det landade i.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F
kisumisu kisumisu skrev:
Varför använder man ens såpass gammal teknik i en 3 år gammal bil kan man ju undra?
Vi vet nog svaret, de sparade säkert 3 öre per bil. Lite som Sony vars ethernet jack på sina tv apparater fortfarande är 100Mb/s samtidigt som 1000Mb/s varit standard i 20 år. Men de sparar väl 0.00001 öre per tv eller nåt.

Har också Kia, den där connect appen är ren dynga. Blir förbannad varje gång jag använder den och vill kasta ut telefonen genom fönstret.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Det går väl att lösa lastbalanseringen med tex RS485? Beror ju helt på vilka grejor de använder.
Du svarar på inlägg #14 i en rätt välutvecklad tråd. Läs ytterligare 200-230 inlägg så hittar du nog svaret där.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har också Kia, den där connect appen är ren dynga. Blir förbannad varje gång jag använder den och vill kasta ut telefonen genom fönstret.
Långsam är den men fungerar ganska OK för mig.

F Fideliox skrev:
Vi vet nog svaret, de sparade säkert 3 öre per bil. Lite som Sony vars ethernet jack på sina tv apparater fortfarande är 100Mb/s samtidigt som 1000Mb/s varit standard i 20 år. Men de sparar väl 0.00001 öre per tv eller nåt.

Jag har jobbat på en underleverantör till Sony där vi utvecklade deras mobiltillbehör.
Där bytte vi audiojack flera gånger under en vecka, för att spara bråkdelen av en cent, vi räknade ut att de skulle behöva sälja ett antal miljoner enheter för att ta igen den utvecklingskostnaden.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
S sjoelund skrev:
Långsam är den men fungerar ganska OK för mig.
Skärmdump av mobil med nätverksfelmeddelande och VPN-ikoner i statusfältet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med VPN på
Skärmdump av elbilsladdningsstatus med batterinivå, resterande laddningstid och räckvidd.
Skapa konto

Slår av VPN (denna bild är tyvärr tagen vid ett annat tillfälle men har inget med det att göra för såhär funkar det jämt).
Smartphone-skärm med meddelande om nätverksfel, batteristatus och schemalagd laddning för en bil.
Skapa konto

När man bekräftar med OK blir man utslängd appen stängs ner eller kommer till en sida där det står connection error eller liknande eller tom kräver att man ska logga in på nytt med samma resultat efter inloggning.

Redigerat:
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Och vad säger "din" service partner när du kontaktar dem?

kisumisu
J JohanLun skrev:
Eller ligger andra stora länder i Europa efter oss i att stänga ned?

Annat testfall var färja. Nå. Detta var på tiden det var väldigt svårt få vettig roaming över hela Europa. Tillslut blev det ett par olika SIM kort / operatörer, ett för EU och ett för Latinamerika har jag för mig det landade i.
Ja så är det ju såklart, Sverige är ju ett framgångsland gällande släcka ner gamla nät. Var inte vibförst också fasa ut analog tv? Eller var UK före oss?
Fanns ju inte ens tv som hade inbyggda digitalmottagare den tiden. Där var Norge lite smartare (än Sverige o Finland) när dom väntade ut tills MPEG4 blev standard...

Vad jag vet har t ex Finland längre licensavtal på 3G och GSM.
Så ja Sverige är nog en av de första släcka ner i EU området.

Jovisst idag är ju Roaming lite lättare. Dock är den ändå begränsat.
Men visst är det bra! Förut var man tvungen låsa mobilen till ett land för att inte få höga räkningar eller en tömd kontantkort.

F
E elmont skrev:
Och vad säger "din" service partner när du kontaktar dem?
Till och med säljaren sa att det var skit när vi köpte bilen...

• Wow
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Till och med säljaren sa att det var skit när vi köpte bilen...
Men då så var du ju medveten om att det var "skit" och då ska du väl inte klaga, du fick ju veta vad du köpte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
E elmont skrev:
Men då så var du ju medveten om att det var "skit" och då ska du väl inte klaga, du fick ju veta vad du köpte.
Absolut. Jag bryr mig inte om det. Som tur är finns det en integration till Home Assistent som använder API:erna så det går att använda hyfsat.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
E elmont skrev:
Är man svensk så är man. Man har liksom alltid rätten att klaga.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:

Behovet av snabbare än 100Mbit är nog inte så stort på en TV, den klarar 4k UHD med råge på 100...

F Fideliox skrev:
Absolut. Jag bryr mig inte om det. Som tur är finns det en integration till Home Assistent som använder API:erna så det går att använda hyfsat.
Tyvärr är det nog HW och kommunikationen som fallerar och gör att bilen inte kommer funka med 4G, inte servrar (vilka sannolikt också behövs för att ditt API ska funka).

Min Renault Zoe har åxå 3G modem och ett API till HA, men det kommer ju dö samtidigt som resten.

Jag hade ju en Passat förut, där spelade det ingen roll om kommunikationen funkade, för inget av funktionaliteten fungerade ändå. Man klarar sig utan att veta hur mycket som är i batteriet, eller att slå på värmen... Även om det förstås är bekvämt. Värre är väl detta att besiktningen ger underkänt om nödsamtal inte funkar. Detta finns tack och lov inte på min Zoe. :D

J JohanLun skrev:
Behovet av snabbare än 100Mbit är nog inte så stort på en TV, den klarar 4k UHD med råge på 100...
Sanning med modifikation. De flesta streamingtjänster behöver inte så mycket som 100 Mbit/s. Men att streama hög kvalitet BluRay över nätverket är det inte tillräckligt för.

(Förmodligen klarar TV:n dock inte en så hög bitrate ändå då de snålade på dekodern också)

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
J JohanLun skrev:

Tyvärr är det nog HW och kommunikationen som fallerar och gör att bilen inte kommer funka med 4G, inte servrar (vilka sannolikt också behövs för att ditt API ska funka).

Min Renault Zoe har åxå 3G modem och ett API till HA, men det kommer ju dö samtidigt som resten.

Jag hade ju en Passat förut, där spelade det ingen roll om kommunikationen funkade, för inget av funktionaliteten fungerade ändå. Man klarar sig utan att veta hur mycket som är i batteriet, eller att slå på värmen... Även om det förstås är bekvämt. Värre är väl detta att besiktningen ger underkänt om nödsamtal inte funkar. Detta finns tack och lov inte på min Zoe. :D
Intressant det här med olika system.
Tom i EU länder. Jag undrar hur tjänsten *101# och *120# *121# kommer fungera hos Halebop och Telia.

När man ringer upp dessa går mobilen tillfälligt till gsm nätet.

Det roliga är att mitt finska kontantkort verkar hålla sig på 4g nätet när man gör saldofrågan. Medans i alla fall Telia hoppar bort från 4g.

En annan sak jag saknar hos svenska operatörer är "hold on call" * eller vad dom sade i en gammal NMT reklam från svenska Televerket!
Den tjänsten finns hos min finska 4g/5g kontantkort!

* Någon försöker ringa dig du är upptagen i samtal. "Henkilö puhuu toista puhelua haluatko odottaa tuut tuut personen du försöker nå är upptagen i ett annat samtal vill du vänta tuut tuut the person you are trying to call are busy in another call do you want to wait.......håller på ca 2 minuter så och först efter det avslutas samtalet.
Tuut tuut signalen fungerar övrigt också så att den håller på ca 2 minuter.
Hos Halebop och Telia blir det efter ca 30 sekunder "personen kan inte nås för tillfället försök igen senare" eller nån jävla röstbrevlåda 👎
Inte alltid man hinner svara inom 30 sekunder.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.