Byggahus.se

Huvudbrytare för spis & ugn

1. R
    Medlem Nivå 4
    Satt och läste i manualerna till vår nya induktionshäll och ugn, och det står att de ska vara anslutna till en huvudbrytare med minst 3 mm gap mellan polerna, alternativt så ska den vara ansluten med stickpropp som ska sitta lätt tillgänglig. Men när jag tänker efter så har jag då aldrig sett någon stor ful säkerhetsbrytare i ett kök, även om man inte ser någon stickproppsanslutning.

Är det verkligen så här?

2. Peter2400
    Medlem · Nivå 21
    Det har väl att göra med säkerhet för en eventuell reparatör eller servicegubbe, han skall själv kunna
    ha kontroll på att strömmen verkligen är bruten antingen med säkerhetsbrytare eller stickpropp.
    Det här gäller väl för alla maskiner och apparater skulle jag tro.

3. R
    Medlem Nivå 4
    Så det är ingen lag på att det ska vara så?

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Jo, det är det.
    Men meningen är inte att det ska sitta en stor brytare mitt på väggen. Finns olika lösningar, tex två perilex. Hur man löser det hela beror på hur det ser ut i just ditt kök.

5. R
    Medlem Nivå 4
    Men ffs. Har ingen lust att sätta upp fula perilexer på min snygga murstock. För perilexerna måste väl sitta lätt tillgängligt då? Känns inte "lätt tillgängligt" om man måste ta ut ugnen för att komma åt dem. Eller är det ok?

Hur långt bort får huvudbrytaren sitta? Får jag ha samma huvudbrytare till hällen och ugnen?
    Får en huvudbrytare vara av metall numera? Jag har nämligen en gammal grönblå sak (som ny invändigt) som skulle kunna se direkt cool ut på murstocksteglet.

6. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Sätt uttagen bakom ugnen, de e så man gör.

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Eller så sätter du en SÄKERKETSBRYTARE vid centalen, men ett uttag bakom ugnen är ju det "normala". Och dumpa den gamla och köp en ny om du ska ha en säkerhetsbrytare ( obs det är skillnad på brytare och säkerhetsbrytare)

8. R
    Medlem Nivå 4
    Vad är det för skillnad på en brytare och en säkerhetsbrytare då? Bryter den nollan också?

9. E
    Medlem · Nivå 23
    En säkerhetsbrytare ska tex. ha min 3 mm mellan kontaktytorna när den är öppen, den ska vara låsbar, ha synliga brytställen, bryta samtliga poler samt nolla, får inte användas för start och stopp mm.

10. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Och den måste vara tvångsbrytande, dvs om en pol har svetsat ihop så går den inte manövrera.

Protte

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag skulle tolka "lätt tillgänglig" som att uttaget ska sitta lätt tillgängligt vid service av spis och häll. Dvs att det sitter bra, monterat bakom de olika enheterna, samt att säkerhetsbrytare inte behövs då. Varför krångla till det.

12. R
    Medlem Nivå 4
    Jo, det blir perilex bakom ugnen. Men jag tolkade först "lätt tillgänglig" såsom i "oj, det brummar och bildas klotblixtar i ugnen, jag måste dra ur den lätt tillgängliga sladden". :D