Byggahus.se

Huv till skorsten, design för bäst drag?

1. R
    Bannad Nivå 12
    Jag ska bygga en enkel huv till min skorsten som är i plåt. Plåtlocket överst som syns på bilden är ihåligt. Min tanke är att fästa vinkeljärn enligt bilden i plåtlocket (rött på bilden). Jag fäster vinkeljärnen med sådana här nitar som jag glömt namnet på...men man behöver ett verktyg för att de ska veckla ut sig på baksidan plåten. Ovanpå vinkeljärnen hade jag tänkt att lägga ett förzinkat plåtlock som ser till så att reng/snö inte kommer ner i skorstenen. Locket fäster jag med vingmuttrar så att man kan lossa locket när de ska sotas.

Vad jag nu undrar är vad ni tror om detta. Jag vill inte försämra draget i skorstenen så hur bör man tänka. och hur höga måste vinkeljärnen vara, dvs avståndet mellan skorsten och locket som ska skydda skorstenshålet.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild 1.JPG

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  3. R
    Bannad Nivå 12
    När du säger köp ett färdigt förstår jag inte. Alla har ju unika mått på sin skorsten, mina totalmått är 60x60cm så jag antar du menar att kontakta en plåtslagare som tillverkar enligt dessa mått och då blir de et par tusen kronor. Tänkte därför göra konstruktion själv billigare.

4. R
    Bannad Nivå 12
  5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jo du förstår nog ändå ;)

Det är klart att det inte är något som ligger färdigt på hyllan hos Clas O. eller Jula.
    Man får tala om måtten på skorstenen, så tillverkar de en som passar.

Och du måste naturligtvis värdera priset jämfört med vad din egen arbetsinsats, ditt kunnande och din bekvämlighet är värd.

Det är upp till var och en!
    Jag ville bara påpeka att bara för att det ser så enkelt ut så kan det kräva kunnande och verktyg även att tillverka en enkel skorstenshuv.
    Och när du knappt vet vad en popnit är så misstänkte jag att det kunde vara enklare att köpa :)

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det bockar du enkelt till i skruvstycket hemma i verkstaden.
    Utgå från plattjärn ca 30 x 2 mm.

7. R
    Bannad Nivå 12
    ja jag tappade namnet helt... men plattjärn blir bra, tack!
    Kom också på att jag kan sätta ihop två stycken L liknande järn =)

Redigerat 8 mar 2015 21:43
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det blir ju lite målning för att få till rostskydd på plåtbitarna.
    Kanske idé att leta upp lite aluminium. Då skulle jag välja lite tjockare t.ex. 5 x 30 mm.
    Lätt att bearbeta, borra och gänga.

Och tack för att du tog mina cynismer så bra!

Lycka till med bygget. Vi ser fram på lite bilder när det är klart!

9. J
    Medlem · Nivå 10
    Eldar ts i skorstenen så är inte aluminium att rekommendera då rökgaserna käkar aluminium med tiden plåt är bättre och rostfritt bäst utan tvekan.

10. E
    Medlem · Nivå 12