Hej!

Jag fick ett FTX-aggregat installerad i mitt enplanshus på 90 kvm förra sommaren. Ett RDKS från Fläktwood. I samband med det rengjordes även alla rörkanaler i huset.

Nu anlitade jag en lokal firma förra veckan för att justera in aggregatet. Totalt 5 ventiler i 5 olika rum. Blev nu fakturerad för 12 arbetstimmar och ca 10.000kr innan rotavdrag.

Det här kan väl för allt i världen inte vara en rimlig kostnad?

Tacksam för input!

Knappt 1000kr /h brukar vara normalt. Men varför 12h?

WzOn WzOn skrev:
Hej!

Jag fick ett FTX-aggregat installerad i mitt enplanshus på 90 kvm förra sommaren. Ett RDKS från Fläktwood. I samband med det rengjordes även alla rörkanaler i huset.

Nu anlitade jag en lokal firma förra veckan för att justera in aggregatet. Totalt 5 ventiler i 5 olika rum. Blev nu fakturerad för 12 arbetstimmar och ca 10.000kr innan rotavdrag.

Tacksam för input!
3360 kr plus moms (innan ROT) betalade jag nyss för justering av 6 frånluftsventiler och 10 tilluftsventiler. Tog kanske 2 timmar.

S
Nej helt orimligt! Jag hyrde instrument, hade aldrig justerat in ventilation och gjorde det på kanske 3h med 4 tilluft och 3 frånluft.

Det låter som det gått oskäligt många timmar. Men firman skulle ju kunna ha en rimlig förklaring.

Orimligt högt.
4-5 timmar är mer rimligt med normal framkörningsavstånd.

F fluffe97 skrev:
Orimligt högt.
4-5 timmar är mer rimligt med normal framkörningsavstånd.
För 5 ventiler?

K Kane skrev:
För 5 ventiler?
Det skulle jag säga.
1 Timme transport
3-4 timmar för själva justeringen med utförande av protokoll och fläktjustering. .

WzOn WzOn skrev:
Hej!

Tacksam för input!
Hur länge var de där då? Gjorde de något mer, kanske monterade de något nytt spjäll eller liknande?

Jag gjorde det själv på några timmar med hyrd luftmätare trots att jag aldrig gjort det tidigare.

Femton minuter att bära in och ut prylarna och kolla hur anläggningen ser ut.
Fem don gånger två minuter för första injustering. (Gör man mätning med differenstryck och behöver leta fram produktblad för donen kan det ju ta lite längre tid, men jag är rätt övertygad om att dessa enbart mätte den enkla vägen med "tratt".) Säg att man behöver upprepa tre gånger i värsta fall om man inte har ordentliga kunskaper.
Tio minuter att justera fläktarna. Om man behöver kolla lite i manualen + klättra upp till vinden. Eller tre minuter om det bara är att knappa på en fjärrkontroll och man redan är bekant med aggregatet. Vi kan säga att det är rimligt att upprepa en gång
Fem minuter att skriva några siffror i ett protokoll. Vi kan säga 30 minuter om det ska vara en "fin utskrift" av någon på kontoret.
Lägg på en fika och en pisspaus så är vi uppe i två timmar. Säg tre timmar om det är Praktikant-Kjell som blivit utsläppt på jobb själv för första gången. Att få det att ta längre tid än så är nog svårt ens om man försöker.

Tack för alla svar!! Uppenbarligen verkar 12 timmar vara i rejäl överkant.

Jag mailade chefen på firman och efter nyåret ska hon höra med de som utförde jobbet vad de pysslat med i 12 timmar. Förutom injusteringen byttes de två frånluftsventilerna, men det kan inte tagit många minuter.

Till saken hör också att jag antlitade en annan firma förra sommaren som gav mig ett fast pris på installationen av själva aggregatet. De uppskattade det till två dagars jobb för en gubbe. Men killen de skickade höll på i 6 dagar och verkade inte ha gjort många liknande installationer förut.

Av den anledningen anlitade jag den här gången en annan firma, och vem dyker då upp på utsatt tid om inte killen från den andra firman. Han hade alltså bytt firma sen sist. En aning komiskt..

Men hur som så känner jag mig inte så pigg på att betala 7000kr efter rot för en injustering. Om firman sätter sig emot, är det ARN man anmäler sånt här till eller hur går man tillväga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.