34 590 läst ·
108 svar
35k läst
108 svar
Husverket levererar ej hus och svarar inte längre
Hej,
Vi köpte tyvärr också ett hus av dem för några år sedan och det var stora problem under hela resan. De är riktiga lurendrejare. Jag skulle inte rekommendera någon att anlita dem. Vi gav upp tillslut än fast huset och markarbetet aldrig blev färdigställt...
Vi köpte tyvärr också ett hus av dem för några år sedan och det var stora problem under hela resan. De är riktiga lurendrejare. Jag skulle inte rekommendera någon att anlita dem. Vi gav upp tillslut än fast huset och markarbetet aldrig blev färdigställt...
Uppdatering: De har nu återkopplat. Huset förväntas levereras nästa vecka. Jag återkommer när det är på plats och ger en recension på huset och hur "allt gick sen".E chrisdl skrev:Hej,
Vi skulle behöva hjälp med hur vi ska gå vidare. Hade ett tydligt avtal med Husverket där leverans Juli hade lovats av ett enkelt 40kvm hus. Det blev försenat till 1a september, och enligt avtal skulle skadestånd betalas ut för varje månad huset var försenat. De har dock helt slutat svara oss nu, vi har försökt få besked i över en månad av vad som skett och får inget nytt leveransbesked eller anledning till den ytterligare förseningen.
Vi köpte detta hus med tydligt krav på leverans på sommaren, har det skriftligt etc i samtal med säljaren. Enligt avtalet är maximal leveranstid 34 veckor vilket de nu överstiger med 2 veckor (34 veckor var i slutet av augusti). Säljaren sa dock att det var högst osannolikt att det skulle ta längre än 20 veckor…
Vi har en del merkostnader till följd av denna försening då vi ej bor i sverige.
Vad är nästa steg? Någon som varit i liknande situation? Konsumentverket säger att det kan vara aktuellt att häva avtalet vid mer förseningar men att det är en ”allvarlig process”. Vi vill ju egentligen bara ha vårat j-vla hus. Har markförberett och dragit el och allting, så det borde bara vara att lyfta på det.
Gå inte i deras fälla. 34v gäller vid special designad hus. I ditt fall knappas special design. Deras std lev är 28v från att de meddelar huset gått i produktionE chrisdl skrev:Hej,
Vi skulle behöva hjälp med hur vi ska gå vidare. Hade ett tydligt avtal med Husverket där leverans Juli hade lovats av ett enkelt 40kvm hus. Det blev försenat till 1a september, och enligt avtal skulle skadestånd betalas ut för varje månad huset var försenat. De har dock helt slutat svara oss nu, vi har försökt få besked i över en månad av vad som skett och får inget nytt leveransbesked eller anledning till den ytterligare förseningen.
Vi köpte detta hus med tydligt krav på leverans på sommaren, har det skriftligt etc i samtal med säljaren. Enligt avtalet är maximal leveranstid 34 veckor vilket de nu överstiger med 2 veckor (34 veckor var i slutet av augusti). Säljaren sa dock att det var högst osannolikt att det skulle ta längre än 20 veckor…
Vi har en del merkostnader till följd av denna försening då vi ej bor i sverige.
Vad är nästa steg? Någon som varit i liknande situation? Konsumentverket säger att det kan vara aktuellt att häva avtalet vid mer förseningar men att det är en ”allvarlig process”. Vi vill ju egentligen bara ha vårat j-vla hus. Har markförberett och dragit el och allting, så det borde bara vara att lyfta på det.
Väck åtala eller kräv de på ersättning via domstol eller kronofogden
Även vi har dålig erfarenhet av Husverket, men är nöjda med vårat attefallshus som vi tillslut fick (mer än 1år försenat), och dessutom utan att bli lurad på mer pengar än vad kontraktet beskrev. Mitt råd är att kontakta Ferhat Yildiz ferhat@husverket.se direkt med en skrivelse som ni publicerat på trustpilot.se, där ni sakligt beskriver vad som hänt och hur ni upplever företaget. Be däreftet Ferhat om feedback om det är något som är felaktigt! Husverket är tämligen allergiska mot dåliga recensioner där, och du kan ta bort recensionen om ni kommer överrens! Nästa steg är anmälan till ARN, men innan dess behöver du naturligtvis ha ordning på vad ni kommit överens om och vad som står i kontraktet. All kommunikation med husverket behöver du ha skriftligt!!! Tillslut, var beredd på att det i vilket fall kommer att ta tid innan du får ditt hus. Tyvärr!E chrisdl skrev:Hej,
Vi skulle behöva hjälp med hur vi ska gå vidare. Hade ett tydligt avtal med Husverket där leverans Juli hade lovats av ett enkelt 40kvm hus. Det blev försenat till 1a september, och enligt avtal skulle skadestånd betalas ut för varje månad huset var försenat. De har dock helt slutat svara oss nu, vi har försökt få besked i över en månad av vad som skett och får inget nytt leveransbesked eller anledning till den ytterligare förseningen.
Vi köpte detta hus med tydligt krav på leverans på sommaren, har det skriftligt etc i samtal med säljaren. Enligt avtalet är maximal leveranstid 34 veckor vilket de nu överstiger med 2 veckor (34 veckor var i slutet av augusti). Säljaren sa dock att det var högst osannolikt att det skulle ta längre än 20 veckor…
Vi har en del merkostnader till följd av denna försening då vi ej bor i sverige.
Vad är nästa steg? Någon som varit i liknande situation? Konsumentverket säger att det kan vara aktuellt att häva avtalet vid mer förseningar men att det är en ”allvarlig process”. Vi vill ju egentligen bara ha vårat j-vla hus. Har markförberett och dragit el och allting, så det borde bara vara att lyfta på det.
Några andra trix som är bra att tänka på, där husverket sannolikt kommer kräva ytterligare ersättning!
- Du behöver ha skriftligt att det inte är du som förorsakat att produktionsstart inte kunnat ske enligt vad kontraktet beskriver
- Begär även skriftligt vad transport och lyft på plats kommer att kosta (deras underleverantör skall göra besök på plats och fastställa det)
Mycket bra råd! För oss det var omöjligt att få maxkostnad för kranbil, viket betydde att det kunde bli mycket dyrare. Vi hade ett maxtak för vad vi ville kosta på huset, det blev deras minikostnad då kranbilen var utanför vårt totalentreprenad avtal.
Se ditt avtal. Det kan stå att de har räknat med 14000kr för lyft kran som schablon summaQrg387p skrev:
Kräv kvitto på vad det har kostat eller kontakta kran firman. Har det kostat mindre så skall du få tillbaks..
Grymt anlita slutbesiktningsmanE chrisdl skrev:
Värt varje KR om han hittar fel.
Anlita gärna elektriker som dubbel kontrollerar
I min väns fall saknades jordledare på 1st uttag i badrum.. liv farligt ..
Min vän har hotat med att anmäla till elsäkerhetsverkets
Utöver detta så var inte varmvattenberedaren typ godkänd enligt Boverkets regler och uppfyllde inte BBR, rena amatörer på många områden.
Moderator
· Stockholm
· 55 946 inlägg
För att sprida lite positiva vibbar så har jag varit inblandad i ett bygge (nej jag har inget med företaget att göra) där de levererade enligt avtal. De har kanske lite personalomsättning då de bytte kontrollansvarig en gång.
Cynikern skulle tänka att de då köper sig tid att få hålla sin stora visningshelg utan att du kommer och förstör den. Därefter kan de ge dig kalla handen igenE chrisdl skrev:
Håller tummarna för er! Vårt hus var först planerat till september 2024. Vi börjar jaga leveransdatum och efter mycket om och men fick vi veta att det var försenat till mitten på november. November börjar närma sig och total tystnad. Vi jagar datum återigen och tillslut får vi veta - försening. Mitten på december ska det komma. Samma visa igen. Jagar datum i december. Får svar att det är försenat till mitten av januari. Vi ifrågasätter när grunden ska göras, ankommande jul och ledighet osv. Två killar kommer och lägger grunden över jul (jobbar tills det blir mörkt och 10 dagar i sträck. Vad har de för arbetsvillkor????)E chrisdl skrev:
Januari kommer. Inget hus. Jagar. Början på feb blir svaret. Sedan mitten på feb och slutligen i slutet på februari kommer huset.
Det är ännu inte färdigställt!
Ni är nog blåste tyvärr. Anmäl till ARNE chrisdl skrev:Hej,
Vi skulle behöva hjälp med hur vi ska gå vidare. Hade ett tydligt avtal med Husverket där leverans Juli hade lovats av ett enkelt 40kvm hus. Det blev försenat till 1a september, och enligt avtal skulle skadestånd betalas ut för varje månad huset var försenat. De har dock helt slutat svara oss nu, vi har försökt få besked i över en månad av vad som skett och får inget nytt leveransbesked eller anledning till den ytterligare förseningen.
Vi köpte detta hus med tydligt krav på leverans på sommaren, har det skriftligt etc i samtal med säljaren. Enligt avtalet är maximal leveranstid 34 veckor vilket de nu överstiger med 2 veckor (34 veckor var i slutet av augusti). Säljaren sa dock att det var högst osannolikt att det skulle ta längre än 20 veckor…
Vi har en del merkostnader till följd av denna försening då vi ej bor i sverige.
Vad är nästa steg? Någon som varit i liknande situation? Konsumentverket säger att det kan vara aktuellt att häva avtalet vid mer förseningar men att det är en ”allvarlig process”. Vi vill ju egentligen bara ha vårat j-vla hus. Har markförberett och dragit el och allting, så det borde bara vara att lyfta på det.
Moderator
· Stockholm
· 55 946 inlägg
Jag tänkte precis just det också. Vi får hoppas att det inte ligger till så.V varpan1 skrev:
Jag skulle kanske försökt få direktkontakt med gänget som skall montera, NU, om de förväntas komma i nästa vecka. Jag kan ju vilja veta lite mer exakt tid för att vara beredd med fika.... Rätt stor risk att arbetslaget inte existerar.
