Så 1,7x0,6x0,5 = 510 liter? Det var mig ett rejält badkar :love:

Torbjärn Torbjärn skrev:
Så 1,7x0,6x0,5 = 510 liter? Det var mig ett rejält badkar :love:
Haha ja det blir onekligen rejält. Men så mycket fyller vi nog aldrig, ett vanligt badkar fyller jag sällan mer än 25-30 cm, så skulle påstå att det handlar om styvt hälften av den där volymen.

Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Haha ja det blir onekligen rejält. Men så mycket fyller vi nog aldrig, ett vanligt badkar fyller jag sällan mer än 25-30 cm, så skulle påstå att det handlar om styvt hälften av den där volymen.
Haha 25 cm du skämtar med mig aprillo? :crysmile:

Torbjärn Torbjärn skrev:
Haha 25 cm du skämtar med mig aprillo? :crysmile:
Kanske är för snålt!
Bollade badkarets storlek kontra värmepumpens kapacitet med VVSaren igår. Han tyckte att vi testar som det är. Nibe 730 har 180 liter 55-gradigt vatten, vilket utspätt till 37 grader lite förenklat blir 180 x 55/37 = 267 l. Vi kan sedan ställa värmen högre för att få ut ännu mer. Om det inte räcker kan vi installera en extra varmvattenberedare i serie, men det är lika enkelt att göra sen som nu enligt honom.

Åsa Lund
Om du räknar med att kallvatten håller 7° så blir det 180x55/30=330 liter varmvatten.
Max 12 liter per minut är rimligt (och upplevs som rikligt) flöde i en dusch. Då räcker det i en halvtimme, vilket är lagom till minst två vuxna personer eller en tonårsdotter? :rofl:
Istället för att bygga om anläggningen som nästa steg så byt till snålspolande munstycke i duschen. Kolla flödet redan nu genom att klocka när du fyller en hink.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Kanske är för snålt!
Bollade badkarets storlek kontra värmepumpens kapacitet med VVSaren igår. Han tyckte att vi testar som det är. Nibe 730 har 180 liter 55-gradigt vatten, vilket utspätt till 37 grader lite förenklat blir 180 x 55/37 = 267 l. Vi kan sedan ställa värmen högre för att få ut ännu mer. Om det inte räcker kan vi installera en extra varmvattenberedare i serie, men det är lika enkelt att göra sen som nu enligt honom.
37 grader är för kallt, du vill ha 40 grader ut till karet.

Kan jämföras med tex CTC EcoZenith i360 H Inomhusmodul som har 210/235/304 liter 40-gradit vatten på ekonomi/normal/komfort inställning. När jag badar i ett Inbyggnadsbadkar Kaldewei Cono Duo BxL: 750x1700 mm som rymmer 192 liter med badhöjd på ca 42 cm så går det inte att diska samtidigt om vi inte har producerat extra varmvatten ca en timme innan.

Tittade också på en extratank när vi byggde huset tyvärr hade vi inte plats för den annars kan jag verkligen rekommendera det ifall ni har plats och råd :love:

Kanske är för snålt!
Att tänka på är att dessa "mängder" varmvatten gäller när pumpen precis har fyllt sin beredare. Skulle du sedan få för dig att bada strax före termostaten slår till för "fyllning" av beredaren så lär inte det varma vattnet räcka lika långt. Man vill ju ta sitt bad när man känner för det och inte när beredaren precis är ny fylld.

Se i alla fall till att det finns plats för extra beredare/volym om du inte redan nu vill "uppgradera" och kanske låta VVS:arn förbereda rördragning för extra volym så att det i ett senare skede endast är att "koppla på".

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om du räknar med att kallvatten håller 7° så blir det 180x55/30=330 liter varmvatten.
Max 12 liter per minut är rimligt (och upplevs som rikligt) flöde i en dusch. Då räcker det i en halvtimme, vilket är lagom till minst två vuxna personer eller en tonårsdotter? :rofl:
Istället för att bygga om anläggningen som nästa steg så byt till snålspolande munstycke i duschen. Kolla flödet redan nu genom att klocka när du fyller en hink.
Torbjärn Torbjärn skrev:
37 grader är för kallt, du vill ha 40 grader ut till karet.

Kan jämföras med tex CTC EcoZenith i360 H Inomhusmodul som har 210/235/304 liter 40-gradit vatten på ekonomi/normal/komfort inställning. När jag badar i ett Inbyggnadsbadkar Kaldewei Cono Duo BxL: 750x1700 mm som rymmer 192 liter med badhöjd på ca 42 cm så går det inte att diska samtidigt om vi inte har producerat extra varmvatten ca en timme innan.

Tittade också på en extratank när vi byggde huset tyvärr hade vi inte plats för den annars kan jag verkligen rekommendera det ifall ni har plats och råd :love:
R roli skrev:
Att tänka på är att dessa "mängder" varmvatten gäller när pumpen precis har fyllt sin beredare. Skulle du sedan få för dig att bada strax före termostaten slår till för "fyllning" av beredaren så lär inte det varma vattnet räcka lika långt. Man vill ju ta sitt bad när man känner för det och inte när beredaren precis är ny fylld.

Se i alla fall till att det finns plats för extra beredare/volym om du inte redan nu vill "uppgradera" och kanske låta VVS:arn förbereda rördragning för extra volym så att det i ett senare skede endast är att "koppla på".
Tack för bra input! Vi har plats för en vägghängd beredare så kommer allra minst förbereda rör dit men lutar åt att sätta in en 100-liters nu genast från start. Hela badkaret blir rätt veligt om man inte kan använda det på uppstuds...

Byggarbetsplats med grönt utegips på fasaden, ställningar och delvis lagt tak, i klart soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utegips! Den gröna färgen ger kanske en och annan granne slag i tron om att det är fasaden..

Byggnadsställning vid husunderkonstruktion med utegipsväggar och arbetare på taket.
Skapa konto

Takläggning, känns bra att få det tätt och fint.

Vy av byggarbetsplats inuti hus med delvis påbörjat tak och blå plastskyddade väggar.
Skapa konto

Genomsikten från entrén, känns som att det blir trevligt! En reflektion är att allt jobb med vår 3D-modell och renderingar verkligen har haft effekt - än så länge har vi inte upplevt några egentliga överraskningar och det känns som att vi redan varit här.

• Gilla
Allex Marklund och 4 till
  • Laddar…
En reflektion är att allt jobb med vår 3D-modell och renderingar verkligen har haft effekt - än så länge har vi inte upplevt några egentliga överraskningar och det känns som att vi redan varit här.
Som arkitekt är det faktumet lite av en besvikelse i arbetet. Förutom byggfel blir det precis som man tänkt sig :(

Det är givetvis jättebra men jag måste säga att man gärna hade gått runt och blivit lite överraskad när det väl är färdigt... man kanske får ändra syn på alla fel, de var ju i alla fall inte planerade.

• Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Som arkitekt är det faktumet lite av en besvikelse i arbetet. Förutom byggfel blir det precis som man tänkt sig :(

Det är givetvis jättebra men jag måste säga att man gärna hade gått runt och blivit lite överraskad när det väl är färdigt... man kanske får ändra syn på alla fel, de var ju i alla fall inte planerade.
Intressant. Instämmer verkligen för egen del. Tycker absolut det finns många stunder när det kittlar i magen och man blir tagen av något - särskilt om något nytt byggts som man inte var beredd på - men en hel del av det där tas onekligen bort. Klar positiv slagsida i att ha kontroll, känna till siktlinjer och proportioner innan och undvika misstag, men oväntad magi uppstår mer sällan.

Fönsterinstallation! Lika spännande som på valfri TV-produktion även utan speakerröst. Riktigt fint att få det tätt.
Nyinstallerade fönster i en byggnad under konstruktion med skyddsplast och byggställningar utanför.
Skapa konto

• Gilla
PellePeps och 5 till
  • Laddar…
Ere ekfönster? :love:

Håller med ovanstående, det ser ut att vara snygga fönster/dörrar. Vad för märke och "finish"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.