Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hustillverkare som gör endast väggar?

1. V
    Medlem · Stockholm · 29 inlägg

Villbygganu

Medlem
    Undrar om någon har något supertips!

Såhär är det:
    Vi har nästan en tomt. (Muntligt avtal). Vi har hittat drömhuset. (Från ett husföretag som kan göra totalentreprenad osv men det blir för dyrt).
    Vi vill få huset ritat ungefär som ursprungsritningen, vissa ändringar dock.

Vi tänker att vi kanske kan gå till andra husföretag och få huset ritat som vi vill ha och så beställer vi endast "skalet", fast fram till isolerat med gips. Gärna med rör + el draget. Vi vill dock väldigt gärna bestämma köksleverantör, badrumsinredning osv själva. Väldigt gärna.

Nu kontaktar jag företag efter företag och hittills har jag bara hittat företag som vill sälja nästan hela paketet. Vill man ta bort kök och så vidare så drar de bara av 80% av den faktiska kostnaden. De hävdar att det ändå blir så billigt eftersom de köper så mycket och får så bra rabatter. Eh ---- är det JAG som får nytta av den rabatten? Tror inte det.

Så. Min fråga är. KÄNNER DU TILL NGN HUSTILLVERKARE som kan tillverka (och rita) vårt hus enligt våra ritningar, göra det klart fast oinrett. Alltså med isolering, gips, rör + el draget. Sedan kan vi börja fylla med det vi vill ha, inte det en hustillverkare har valt ut.

HUR GÖR MAN OM MAN VILL GÖRA SÅHÄR? Tips på tillverkare mottages gärna! Är jag helt fel ute när jag tänker att det borde kunna bli billigare än att köpa standardpaketet?

2. I
    Medlem · 303 inlägg

impossible

Medlem
    Hej!

Flertalet av hustillverkarna bygger efter egna önskemål, bortsett från modul-byggarna. Skicka en offertförfrågan med en skiss över huset och en specifikation vad du önskar ska ingå.

I vilken grad du tar arbete från entreprenader bestämmer du själv, önskar du stomrest med enklade inneväggar så gör snickarna det.

Det beror ju på vad ni tänkt ersätta "standardpaketet" med istället. Jag skulle kolla detta en extra gång. Hos vår leverantör får vi fullt avdrag då vi ändrar till något annat. Som köksleverantör fanns inga alternativ för att få fullt avdragspris men inredning till badrum och vitvaror hade vi de flesta leverantörerna som alternativ.

Lycka till!
    //Impossible

Redigerat 9 jun 2008 22:48
  3. V

Villbygganu

Medlem
    Tack för svaret! Men du, vilken leverantör har ni?
    Och hur hittar man de som gör enligt våra ritningar? (Ja, sök på nätet men de jag hittar har massa egna idéer - he he).

4. B
    Medlem · 749 inlägg

Bror

Medlem
  5. 9
    Medlem · Norrbottens · 24 inlägg

90mil

Medlem
    Kolla Villa Varm, de brukar vara väldigt flexibla och bygger kanonfina hus, reser stommarna och har bra instruktioner med till de hantverkare man anlitar vart el osv skall dras.. Vi har stora funderingar på att bygga med dem, de är lite dyrare i grunden men det är ju direkt från ägaren man köper huset och inga pengatörstande försäljare som ska ha sin del av dina pengar där emellan.http://www.villavarm.se

6. 9
    Medlem · Norrbottens · 24 inlägg

90mil

Medlem
    Sorry var lite för snabb att skicka svaret. Att de är dyrare är ju inte för att ägaren ska få mer i fickan utan pga de erbjuder en annan lösning vad gäller grund och tjocklek på ytterväggar etc. Detta för att det ska bli mer ekonomiskt ur uppvärmningssyfte, det kostar lite mer i inköp(marginellt faktiskt om man jämför med tex Myresjöhus) men man tjänar nog på det på lång sikt. Som sagt läs deras lev. beskrivning.

7. P
    Medlem · AB · 922 inlägg

Pepparkaka

Medlem
    Helt fel ute är du väl inte, men så länge du inte gör en stor del av arbetet själv tror jag inte vinsten blir så stor. Det jag tror många leverantörer är rädda för är extrajobb som kan uppstå. Om du säger att du leverar köket själv, vem tar då ansvaret för en felaktig leverans där ett skåp är 60 cm brett istället för 50 cm? Vad händer om något är restnoterat? Eller vem skall leverera vattenlåset - tillhör det köksinredningen eller inte?

Nu får jag intrycket av att ni egentligen vill ha ett tomt skal, och sedan göra en hel del arbete själva. Men även har kan det bli problem. Vem skall fixa golvet i groventrén (bör läggas innan värme- och ventilation levereras)?

Har du funderat på lösvirke istället? Då finns alla möjligheter att få det precis som ni själva vill ha det.

8. V

Villbygganu

Medlem
    Tack snälla ni för bra kommentarer. Vi har tagit kontakt med Villa VArm men ej lyckats komma i ordentlig kontakt.

Lösvirke känns inte aktuellt eftersom den byggprocessen känns mer osäker. (Väl?) Och från början var inte planen att göra ngt själva men nu börjar vi känna att vi vill påverka mer själva och det känns mer rätt att kanske lämna ett våningsplan och själva jobba med det. Vi funderar vidare och kollar med olika tillverkare!

pepparkaka, bra funderingar där!

Om ni vill läsa mero m hur det går så kika gärna in i bloggen:
    http://vi-bygger-ett-hus.blogspot.com/

9. 5.2 racing
    Medlem · götaland · 2 040 inlägg

5.2 racing

Medlem
    Vi ska bygga i lösvirke. Troligtvis blir det Varbergshus.
    Får man bara tag på riktiga snickare, så tror jag att lösvirkeshus är en klart billigare lösning.

10. M
    Medlem · Skåne · 627 inlägg

maggan9

Medlem
    Emilvillan vet jag gör väggar och säljer visst mycket till tyskland, inte speciellt kända här i sverige... Vår granne har byggt ett hus med element från emilvillan.
    http://www.emilvilla.se/

11. V

Villbygganu

Medlem
    Vad lustigt att du pratar om Emilvillan, maken var just i Helsingborg på jobb och såg en skylt (fabriken?) om dem. Vi ska kolla upp! Tack!

12. U
    Medlem · 7 inlägg

ullis

Medlem
    Hejsan!

Vi kan varmt rekomendera Vallsjöhus. Vi kontaktade dem och skickade en ritning på "vårt" drömhus. Vi fick snabba svar och de har varit väldigt tillmötesgående. Vi ska bygga stomrest, alltså göra allt invändigt arbete själva. Vallsjöhus har hjälpt oss med de kontakter vi inte har haft själva och allt har flytit på väldigt bra. Vi är inte i hamn än men än så länge ser allt bra ut.

13. V

Villbygganu

Medlem
    Tack för bra tips Ullis! Ska kolla upp!

14. L
    Medlem · Uppland · 35 inlägg

LEdlund

Medlem
    Rekommenderar gärna Faluhus.
    Vi har precis byggt vårt andra egenritade Faluhus. Vi gjorde skissen och sen ritade de huset och producerade blocken. Vi valde bort det vi själva ville införskaffa utan problem. Det enda var väl att man fick köpa sanitetsgrejorna (toaletter och handfat) om man ville ha VVS-ritning också. Kollade priserna och det hade inte blivit billigare om vi skaffat det själva.

15. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem
    Kanske.
    Om ni inte är VÄLDIGT ändiga och kan göra mycket sälva eller har kontakter så att ni kan få billiga leveranser så är det svårt att få slutnotan att hamna lägre än totalentreprenörens. Risken finns ju att det tvärtom blir dyrare eftersom det är svårt för en lekman att överskåda alla "småkostnader" som sammantaget kan bli ganska stora kostnader.
    Dessutom är risken stor att ni spräcker tidtabellen (tid är också pengar)
    Ansvarsfrågan när det gäller garantier hamnar även den till större del på er.

M.a.o. det finns en liten chans att det kan bli marginellt billigare men det finns en stor risk avseende tider, garantier och slutpriset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.