Byggahus.se

Hustillverkare/husförsäljare?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Har en fråga angående husförsäljare/hustillverkare i allmänhet. Med de företag som jag har varit i kontakt med nu när vi tittar på hus har jag hela tiden fått uppfattningen att säljarna arbetar hos husföretagen! En bekant sa att de oftast har egna firmor och bara säljer husen! Min fråga är då således hur kan man veta att husföretaget håller det som husförsäljaren lovar? Någon som har erfarenhet av detta! Kan ju tänka mig att försäljarna lovar guld och gröna skogar men sedan är det inte dem man har avtalet med!

Dessutom är inte säljarna tvugna att tala om hur det ligger till??

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: Hustillverkare/husförsäljare?

Ställ den mycket enkla frågan om vem de är anställda av?

Det gjorde vi och fick reda på att vår säljare var anställd av hustillverkaren.

Självklart så uppger en seriös säljare vem han/hon arbetar för!

3. lbg
    Medlem Nivå 6

Kan inte annat än hålla med Sylvester, fråga!

Vår säljare är anställd av Götenehus.

Lycka till!
    :)

4. fubar
    Husägare Nivå 8

Många säljare har egna agenturer, firmor. Vet inte riktigt hur det fungerar, men de måste ju på något sätt vara godkända av hustillverkaren, annars skulle ju vem som hels börja utge sig för att vara säljare.

Vad jag vet om "vår" säljare så går man internutbildningar och när man arbetat en tid och gått kurser så blir man diplomerad(?).
    Då blir de nog inte långlivade

5. K
    Medlem Nivå 2

nog ska man nog resonera så .....köper du en volvo så tycker men att det fel som de levererar bör vara deras problem......
    att jag valde volvo som ex beror inte på att de är dåliga utan bara ett exempel...ok
    det kan vara vad eller vilka som helst.....

Det jag vet är att A-hus har stora problem om de inte börjar ta sitt ansvar.....
    Och detta kan jag garantera...
    /R

6. fubar
    Husägare Nivå 8

Ja... undantaget(?) som bekräftar regeln...
    VISSA blir allt för långlivade.

7. M
    Medlem Nivå 1

Juridiskt då? Hur funkar det om du köper hus av en säljaren som du tror arbetar på företaget? Fast han i själva verket är egen. Vem är ansvarig då? I mina ögon borde det väl vara tillverkaren eller?