Byggahus.se
Vita och gråaktiga svampiga tillväxter i en krypgrund, nära rör och väggar som tyder på mögel eller svampangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upptäckt detta i krypgrunden. Någon som vet vad det rör sig om? Skräcken är såklart hussvamp och har nu googlat som en dåre.

VAd är det vi ser ? Är det berg som huset står på?

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
VAd är det vi ser ? Är det berg som huset står på?
Stämmer. Hela huset står på berg. Till vänster är det utgrävt en grop m dränkpump. Ej vi som gjort utan tidigare ägare

Fläckar och skräp på ett mörkt underlag med två platta kablar och en fransig repbit.
Skapa konto
en till bild. Tagen längre ifrån. Bilderna visar dock ej samma ”fläck” men tänker om någon kan se utifrån sånn här typ av spridning eller vad man ska kalla det.

S Svcb skrev:
Stämmer. Hela huset står på berg. Till vänster är det utgrävt en grop m dränkpump. Ej vi som gjort utan tidigare ägare

Jag är verkligen ingen expert men vad jag har förstått växer bara hussvamp på fuktigt trä.. Hur är konsistensen?

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag är verkligen ingen expert men vad jag har förstått växer bara hussvamp på fuktigt trä.. Hur är konsistensen?

Lite så som jag förstått det också. Jag har inte känt på det, får tillträde om två veckor först… Det är bilder från vad en installatör av krypgrundsavfuktare tog, när han var där för att kolla inför just installation när vi flyttar in….
Ingenting av detta har nämnts i besiktningsprotokollet som gjorts 2 mån tidigare och där man endast noterat en förhöjd fuktindikation i krypgrunden på bjälklaget. detta är på marken, runt en plint av något slag, vilket jag tolkar är i cement eller liknande..

Känns som att besiktningsmannen borde nämnt något kring hussvamp om det var så illa? Står ingenting om någon påväxt så funderar på om detta kan ha varit något som uppkommit därefter?

Fy fasen. Ser inge bra ut. Hussvamp har har bruna fläckar likt kanel som är sporer för att sprida sig. Ser ut så på bild också. En hussvamp är självförsörjande på kalk o vatten på sin väg framåt och angriper träkonstruktioner. Visserligen berg men ser ut som det finns organiskt material kvar. Vad var detta för besiktning inför försäljning egentligen? Fukt verkar det finnas i massor då man har en länspump i utrymmet.

S Svcb skrev:
[bild]

Upptäckt detta i krypgrunden. Någon som vet vad det rör sig om? Skräcken är såklart hussvamp och har nu googlat som en dåre.
Med lite positivt tänkande så kommer jag med förslaget sedimentär bergart, vilken är svår o gissa, är inte så bra på mineraler o stenar o allt det där en de finns ju en himla massa i våra berggrunder.. Sandsten? Eller glacial lera? (vädligt bra o stumt, men tror mer på nån bergart) Kan jag låna dina bilder o få de posta de i en grupp för mer insatta på fb?
https://www.sgu.se/om-geologi/berg/sveriges-berggrund/

SGI har även en karta där du kan se vad du har på tomten.

Har du/kan du kontakta besiktningsmannen med bilderna?

Ser annars onekligen ut som typ källarsvamp men på berg.. Konstigt

Redigerat:
Anledningen till att ville veta hur det kändes är att det kan ju vara typ kalkavlagringar från vatten som runnit på berget i många år. Lycka till och återkom när du får svaret. Men som sagt.. Allt år att ordna och allt går att laga..

• Gilla
kattlucka
  • Laddar…
K kattlucka skrev:
Med lite positivt tänkande så kommer jag med förslaget sedimentär bergart, vilken är svår o gissa, är inte så bra på mineraler o stenar o allt det där en de finns ju en himla massa i våra berggrunder.. Sandsten? Eller glacial lera? (vädligt bra o stumt, men tror mer på nån bergart) Kan jag låna dina bilder o få de posta de i en grupp för mer insatta på fb?
[länk]

SGI har även en karta där du kan se vad du har på tomten.

Har du/kan du kontakta besiktningsmannen med bilderna?

Ser annars onekligen ut som typ källarsvamp men på berg.. Konstigt
du får gärna posta bilderna! Ju fler inputs desto bättre. Ska kolla lite på det där om bergart, tack för nya vinklar! Googlat hussvamp i två dagar nu och ögonen börjar gå i kors.

• Gilla
kattlucka
  • Laddar…
Cheesen
Är det ett älvsbyhus?

S Svcb skrev:
du får gärna posta bilderna! Ju fler inputs desto bättre. Ska kolla lite på det där om bergart, tack för nya vinklar! Googlat hussvamp i två dagar nu och ögonen börjar gå i kors.
Såg lite närmare på bilden nu o de ser minst sagt ut som tydligare fruktkroppar (svampen) börjar synas, har postat bilderna + denna med bakgrundsinfo i fb-gruppen svamp-klapp, får se om det godkänns. Frågade även om de kan börja växa på berggrunden. Återkommer

• Närbild på berggrund med misstänkta svampfruktkroppar markerade med röda cirklar.
    Skapa konto
Cheesen Cheesen skrev:
Är det ett älvsbyhus?
osäker. 1,5 plans, 70-tal, halva tegel halva panel. Krypgrund under på berg, kattvind o vind. Ser ut som ett typiskt 70-talshus mkt möjligt älvsbyhus

Cheesen
S Svcb skrev:
osäker. 1,5 plans, 70-tal, halva tegel halva panel. Krypgrund under på berg, kattvind o vind. Ser ut som ett typiskt 70-talshus mkt möjligt älvsbyhus
Älvsbyhus är ju såvitt jag förstår det ökända för att lämna byggavfall kvar i krypgrunden, därav älvsbyhuslukt, ett klockrent ställe för påväxt. Kolla så det inte ligger en dröse gamla plankor under huset.

• Wow
kattlucka
  • Laddar…
S Svcb skrev:
Här e de svar jag fått hittills. Nån mer som trodde som ludde, kalkavlagringar.

Har du pratat med besiktningsman, mäklare eller säljaren än?

• Skärmdump av diskussionsforum där användare diskuterar möjliga orsaker till en okänd substans, eventuellt kalkavlagringar.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.