Jag har en Husqvarna LT125 gräsklippartraktor som under åren fått god omvårdnad och kanske därför också tackat genom att göra ett bra jobb åt mig. Under de senare åren har den också utrustats med en ganska dyr uppsamlare.
Slitagedelar som drivrem och tändstift får man ju alltid räkna med att byta mellan varven, och nu senast i början av sommaren 2016 gick de s.k. knivbromsarna på klippdäcket sönder - också de normala slitagedelar...
Maskinen har sedan dess varit ståendes eftersom Husqvarna inte levererar önskade reservdelar, och jag har efter samtal med Husqvarnas kundtjänst fått klart för mig att jag får räkna med att den kommer att bli ståendes overksam åtminstone hela detta årets klippsäsong ut.
- Kan det vara så att Husqvarna med avsikt inte ställer upp med reservdelar för att få folk att till slut tröttna och köpa nytt ?
En möjlig sådan filosofi är ju i så fall kontraproduktiv eftersom detta troligtvis för med sig att kunden i ren frustration väljer ett annat varumärke.

Välkommen hit!

Förstår inte riktigt poängen... Menar du att du tror att HQ medvetet inte säljer reservdelar till dig för att de vill att du ska köpa ny maskin?

Tyvärr är det ofta så att om man har en äldre modell, och speciellt en inte alltför vanlig modell, produceras inte reservdelar innan det finns ett tillräckligt stort krav. HQ kommer ju inte att tillverka en reservdel specifikt till dig om den inte finns på hyllan...

Ebay säger jag bara, jag har en gammal Partner från 1992 där hela spindeln till kniven sprack, var inga problem att köpa på nätet, min brummar på fint än

HQ LT125 ser väldig lik ut som min gamle Partner.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vore ju intressant att veta vilken version av traktorn det gäller, finns 19 varianter bara i svenska reservdelssystemet. Helst PNC och ML-nummer, eller hela modellnumret (typ HELT125C), står under sätet på en dekal.

LT125 säger inte så mycket mer än Lawn Tractor 12,5 hästkrafter. Lite som att säga att jag vill ha reservdel till en röd bil.

Vanligast torde ändå klippaggregatet som är 92 cm vara. På det har bromsarmen artikelnummer 532 13 08-40 och den finns på centrallagret i alla fall...

Husqvarnas artikelregisterfil är på 132 500 artiklar så ibland tar grejer slut. Ledtiderna från USA-tillverkningen (traktorer t.ex.) är ganska långa, så tar nåt slut så kan det ta en svensk sommar innan det kommer in på lager igen. Sen tror ju vanliga svenssonägaren att han är unik med sin traktor och den enda i världen som ska ha sin reservdel. I fabriken som gör konsumenttraktorerna tillverkas ca 8000 traktorer/dag, så det går ju åt lite prylar och är väl inte så jäkla lätt att beräkna helt enkelt..

Vill man ha garanterad lagerhållning och omgående leverans av reservdelar från Husqvarna får man välja en åkklippare ur professionella serien (de som börjar på 5) och byta ut den med samma frekvens som entrepenörskunder, avskrivningstakt ligger på 3-5 år.

Finns betydligt sämre leverantörer än Husqvarna när det gäller reservdelar till äldre maskiner.

• Gilla
lob
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.