är det brytarspetsar så kollar man så att dom öppnar när kolven närmar sig ÖD, är det brytarlös vet jag inte...
sätt tummen på tändstiftet så får du kanske en stöt, då kollar du var kolven är
Det borde vara när magnetområdet (lite mörkare/ljusare än övriga svänghjulet) på svänghjulet är mittför tändspolen.
Då skall kolven vara i sitt översta läge, (nästan)
Alternativt tar man bort svänghjulet och kollar så att kilen är hel, då kan ju inte gärna svänghjulet sitta fel.
Det borde vara när magnetområdet (lite mörkare/ljusare än övriga svänghjulet) på svänghjulet är mittför tändspolen.
Då skall kolven vara i sitt översta läge, (nästan)
Alternativt tar man bort svänghjulet och kollar så att kilen är hel, då kan ju inte gärna svänghjulet sitta fel.
/Kalle
Förmodar att det är de någon av de två delarna på svänghjulet som är magnetiska som ska ligga mot tändspolen, men då bör det bli 50/50 beroende på vilken takt motorn har?
Om man lossar på hjulet, går det bara att montera tillbaka det på 1 sätt dvs finns det något mekaniskt som hindrar att det blir fel?
Förmodar att det är de någon av de två delarna på svänghjulet som är magnetiska som ska ligga mot tändspolen, men då bör det bli 50/50 beroende på vilken takt motorn har?
Om man lossar på hjulet, går det bara att montera tillbaka det på 1 sätt dvs finns det något mekaniskt som hindrar att det blir fel?
En tvåtaktare tänder varje gång kolven når ö d eller precis innan
Svänghjulet är till stor del gjord av aluminium och har inbyggd kil. Om svänghjulsmuttern lossnar minsta lilla, slits kilen av och du tvingas köpa nytt svänghjul för 800 kr. Det gjorde jag och det nya varade mindre än 5 minuter. Jag fick gjort kilspår i svänghjulet och montera med hemmafilad kil och svetsad mutter. Nu går den igen.
Jag hade stora startproblem med min trimmer. Jag bytte membran i förgasaren så var allt perfekt igen. Det finns ett membran som är extremt sladdrigt som öppnar och stänger "flottörnålen". Detta styrs av undertryck från vevhuset. Om membranet har stelnat, så funkar inte bränsletillförseln på rätt sätt. Jag antar att det inte är en flottörförgasare på din såg?
Jag hade stora startproblem med min trimmer. Jag bytte membran i förgasaren så var allt perfekt igen. Det finns ett membran som är extremt sladdrigt som öppnar och stänger "flottörnålen". Detta styrs av undertryck från vevhuset. Om membranet har stelnat, så funkar inte bränsletillförseln på rätt sätt. Jag antar att det inte är en flottörförgasare på din såg?
Ska kolla in membranet på förgasaren, ska vara en nål precis som din maskin
Höll på o demonterade häromnatten men min kloka sambo jagade in mig från garaget he he men nu har semestern startat och man har betydligt mer tid över för att testa av alla grymma förslag och idéer
Påbörjat översätta verkstadshandboken också, ska man ändå läsa in sig så är det lika bra att göra grundjobbet direkt..