1 294 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Husqvarna kylskåp iskallt vid köldplatta?
Hej!
Frun klagar på att grönsaker och frukt som har blivit inslängt i kylskåpet och som hamnar nära/mot den där plattan med is på längst bak i kylskåpet blir svarta och missfärgade. Jag mätte med en vanlig termometer som jag ställde mot denna platta och den blev -2 grader. I kylskåpet har vi +5 om jag lägger termometern på en hylla i mitten.
Vi äter väldigt mycket grönsaker och den lilla grönsakslådan är full på nolltid.
Är detta normal funktion? Åbäket är ca 15 år gammalt.
/S
Frun klagar på att grönsaker och frukt som har blivit inslängt i kylskåpet och som hamnar nära/mot den där plattan med is på längst bak i kylskåpet blir svarta och missfärgade. Jag mätte med en vanlig termometer som jag ställde mot denna platta och den blev -2 grader. I kylskåpet har vi +5 om jag lägger termometern på en hylla i mitten.
Vi äter väldigt mycket grönsaker och den lilla grönsakslådan är full på nolltid.
Är detta normal funktion? Åbäket är ca 15 år gammalt.
/S
”Plattan med is” ska inte ha is. Frosta av kylskåpet ordentligt och rengör avrinningen av kondensvatten baktill. Det är även is bakom plattan så du måste frosta av även där. Detta kommer hjälpa ett tag, men ett skåp som är 15 år börjar nå sin maximala livstid.
Det är helt normalt att du får is bak i ryggen när kompressorn går,
Ryggen kan bli så kall som -16C.
Därefter frostar termostaten av tills köldplattan håller ca +7C
Och du får vattendroppar i stället.
Om den aldrig frostar av kan det vara fel på sensorn/termostaten eller köldmedelsbrist
Ryggen kan bli så kall som -16C.
Därefter frostar termostaten av tills köldplattan håller ca +7C
Och du får vattendroppar i stället.
Om den aldrig frostar av kan det vara fel på sensorn/termostaten eller köldmedelsbrist
Tack för svar. Ja den där plattan är inte helt täckt av is utan det är mer som stora vattendroppar som har frusit och blivit hårda, så drar man med handflatan över plattan så är den lite knagglig eller vad man ska säga.
Vi städade kylskåpet för någon månad sen och rengjorde det där avrinningshålet med en tunn flaskborste. Det kom ut lite mög men inget alarmerande.
Ska hålla koll på om dessa isdroppar någonsin övergår i rinnande form! Tack för informationen!
/S
Vi städade kylskåpet för någon månad sen och rengjorde det där avrinningshålet med en tunn flaskborste. Det kom ut lite mög men inget alarmerande.
Ska hålla koll på om dessa isdroppar någonsin övergår i rinnande form! Tack för informationen!
/S
Klicka här för att svara