MultiMan MultiMan skrev:
10 000 för att byta en kompressor i ett vanligt frysskåp? Vill inte företagen ha arbete längre?
nä mer att dumma kunder betalar mer
 
F flosket skrev:
tack för svar. Vad ingår i "förångare och grejer"? Även kompressor? Kompressorn är nämligen het, så pass varm så man inte kan hålla kvar handen på den mer än en kort stund. En servicefirma jag pratade med på telefon sa att det sannolikt berodde på utsliten kompressor. Dom skulle ha tiotusen för att byta den.
ring en annan firma 5000.- med torkare låter normalt
sen är ju frågan om det räcker med kompressor, det kan ju hända att en ventil har rasat så hetgasen snurrar runt
dessutom vet jag inte hur värmekänslig du är
men en kompressor som går 24/7 blir varm utan fel
 
En kyl/frys-kompressor kan bli uppemot 60-80 grader C utan att det är något fel på denna, dvs. klart rätt ordentligt brännvarmt (50-55 grader C kan man hålla emot fingret i enstaka sekunder medans ~70 grader C är det för varm inom delar av en sekund). Det fins anledning varför en droppskål för kondensen från kyldelen sätts som en 'hatt' ovanpå kyl eller gemensamma kyl/frys kompressorn.

Det som kan vara intressant att mäta temperaturen på är utgången på den smala röret, men problemet är att det hinner kylas en del innan det kommer utanför sin kapsling iom. att det är en spiral invändigt till inkoppling av den fjäderupphängda kompressordelen, men är den väldigt varm, mycket varmare än kompressorkapslingen själv så är det troligen problem med köldmediemängden i systemet eller ventilfel i själva kompressorn.

Om man tittar teoretiskt med en värmeisolerad kompressor med 0.55 i isentropisk verkningsgrad och 50% i värmeväxlarverkningsgrad mellan kondensat och suggas vid -10 grader på kyldelen i en kylskåp och 35 grader C på kondensorslingan så hamnar temperaturen på hetgasen runt 81 grader C då all värme måste följa med ut med massamängden pumpad gas.

- om kompressorn luftkyls med 40 Watt genom kapslingen av inmatade 200 Watt eleffekt så hamnar hetgastemperaturen runt 70 grader C.

om vi antar att det är en frys(del) med -25 grader C i evaporatortemperatur så blir hetgasen 85,2 grader C medans är det helt isolerad kompressor så skulle det hamna på 100,8 grader C.

så ja - kompressorn kommer att upplevas het på sin yta - hur het beror delvis på av hur mycket värme som avges genom kapslingen - och 40 Watt är min gissning när kompressorn är runt 60 grader C varm.
 
Redigerat:
Hej
Har en electrolux euf29500w
Har lossat fryspaketet högst upp och försöker följa instruktionerna här i tråden
Får inte loss styroliten som sitter ovanpå
Hur skall jag göra då den verkar sitta fast ordentligt
 
Göran.Saler Göran.Saler skrev:
Hej
Har en electrolux euf29500w
Har lossat fryspaketet högst upp och försöker följa instruktionerna här i tråden
Får inte loss styroliten som sitter ovanpå
Hur skall jag göra då den verkar sitta fast ordentligt
tagit bort tejparna?
 
Göran.Saler Göran.Saler skrev:
Sitter dom på sidorna
runt om utom i framkant
 
R returen skrev:
runt om utom i framkant
Ok skall kolla
tackar
 
Vilken underbar tråd, massor med kompetens som delas av elekroluxaren mfl.
Trevlig ton i inläggen rakt igenom sedan 2013!?!

Finns det ngn duktig reparatör i Bjärnum/Hässleholms trakten så skicka gärna ett PM. Behöver få hjälp med ett QT3520W, Pnr 922644325.

Vänligen Jesper
 
Jo jag har fått enormt mycket hjälp av elektroluxaren som han kallade sig för tidigare. Tror mig veta vad vederbörande reinkarnerat till och är mycket glad för återkomsten.

En del gamla grejor behöver inte nödvändigtvis ha några direkta fel, bara att de ibland används obetänksamt.

Typexempel vår gamla Husqvarna-frys från (jag gissar) 2002. Har haft en del återkommande problem under sommartid när ungar är på besök och glömmer att alla fryslådor måste vara helt inskjutna korrekt annars blir det att frysen står öppen, problemet kommer med garanti nämligen att den frostar igen. Avfrostningsautomatiken fungerar inte, frysen visar "-20" eller vad du ställt in, men i själva verket kan det vara tex -5 eller 0 eller vad som helst. Den visar vad den infrusna tempsensorn uppe i fryspaketet visar, har inget med skåpets faktiska temp att göra.

Nu blev det så igen efter senaste besöket av barnbarnen som är i frysen efter glass etc.

Same procedure as always... flytta allt av värde till andrafrysen i källaren, frosta av. Nu efter sex timmar är det ca 1 liter smältvatten som frostats av men räknar med en halvliter till minst innan det är klart, det tar en jädra tid eftersom fryspaketet i ovansidan är inbäddad i frigolit och man får nog räkna med ett dygns avfrostning åtmistone.

Husqvarna frys etikett med produktinformation: Model QT3120X, produktnummer 922044421, serienummer 21804095, volym 229/212 liter, köldmedium R600a.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tom Husqvarna-frys med öppna dörrar, där en golvfläkt står placerad framför för att hjälpa till med avfrostningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallkastrull på golvet under frysskåp, samlar upp smältvatten under avfrostning. Plastkomponent bredvid på golvet samt en trasa under kastrullen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
returen
  • Laddar…
SDJ SDJ skrev:
Vilken underbar tråd, massor med kompetens som delas av elekroluxaren mfl.
Trevlig ton i inläggen rakt igenom sedan 2013!?!

Finns det ngn duktig reparatör i Bjärnum/Hässleholms trakten så skicka gärna ett PM. Behöver få hjälp med ett QT3520W, Pnr 922644325.

Vänligen Jesper
Nu har jag bokat rep via Electrolux som kommer den 16e.
Har haft den avstängd i över 48 timmar. Kom ut ca två liter vatten vid avfrostning. Startat upp den och nu håller den inställda -18gr. Fläkten går men dock låter det som om frysen ”gurglar” när jag lyssnar på den med öppen dörr.
Vet inte om det är normalt eller inte
 
SDJ SDJ skrev:
Nu har jag bokat rep via Electrolux som kommer den 16e.
Har haft den avstängd i över 48 timmar. Kom ut ca två liter vatten vid avfrostning. Startat upp den och nu håller den inställda -18gr. Fläkten går men dock låter det som om frysen ”gurglar” när jag lyssnar på den med öppen dörr.
Vet inte om det är normalt eller inte
 
Jag förstår inte riktigt vad jag ser på din film. Vår gamla frys har galler där du verkar ha någon slags skiva som ser konstig ut, nästan som om det var en massa is på den?

Hur som helst, en självavfrostande frys typ vår som jag visat ovan har sina fryselement uppe i toppen under paneler och frigolit, där finns även en fläkt som måste fungera för att kylan ska cirkulera. Jag har aldrig behövt rota med detta, en rejäl avfrostning har alltid löst problemen tills nästa omgång orsakat av slarvig dörrstängning.

Termostaten som reglerar frysens temp sitter i samma region, när det frostar igen rejält så kan kylfläkten stanna pga frosthinder och som sagt att termostatens tempsensor bäddats in i is, kan bara detektera den lokala temperaturen just där vilket brukar vara den inställda - som givetvis inte når skåpets innehåll/volym.

Nu sist så frostades av 1,3 liter vatten (obs strömkontakten till frysen ska vara urdragen), det tog inte mer än ca 16 timmar tills den var helt avfrostad med dörren öppen och en vanlig fläkt som tryckte runt luften i kylkanaler osv.

Därefter aktiverade jag "action freeze", frysen nådde -30 på ca 3-4 timmar och jag slog av "action freeze". Efter en 10 timmar ytterligare stabiliserades skåpstemp till inställda -20 grader C, verifierat i skåpet med IR-termometer.

När skåpet fungerar normalt ska man höra cirkulationsfläkten som varvar ner när man öppnar skåpsdörren, så är det på vår. Ingen fläkt = stora problem.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag förstår inte riktigt vad jag ser på din film. Vår gamla frys har galler där du verkar ha någon slags skiva som ser konstig ut, nästan som om det var en massa is på den?

Hur som helst, en självavfrostande frys typ vår som jag visat ovan har sina fryselement uppe i toppen under paneler och frigolit, där finns även en fläkt som måste fungera för att kylan ska cirkulera. Jag har aldrig behövt rota med detta, en rejäl avfrostning har alltid löst problemen tills nästa omgång orsakat av slarvig dörrstängning.

Termostaten som reglerar frysens temp sitter i samma region, när det frostar igen rejält så kan kylfläkten stanna pga frosthinder och som sagt att termostatens tempsensor bäddats in i is, kan bara detektera den lokala temperaturen just där vilket brukar vara den inställda - som givetvis inte når skåpets innehåll/volym.

Nu sist så frostades av 1,3 liter vatten (obs strömkontakten till frysen ska vara urdragen), det tog inte mer än ca 16 timmar tills den var helt avfrostad med dörren öppen och en vanlig fläkt som tryckte runt luften i kylkanaler osv.

Därefter aktiverade jag "action freeze", frysen nådde -30 på ca 3-4 timmar och jag slog av "action freeze". Efter en 10 timmar ytterligare stabiliserades skåpstemp till inställda -20 grader C, verifierat i skåpet med IR-termometer.

När skåpet fungerar normalt ska man höra cirkulationsfläkten som varvar ner när man öppnar skåpsdörren, så är det på vår. Ingen fläkt = stora problem.
Haha filmen i sig är ju inte så intressant, det var ljudet den gör som jag reagerade på. Ett konstigt gurglande ljud, insåg att det är svårt att beskriva ett ljud. Därav filmen 😊

Fläkten låter som den ska när jag gläntar på dörren.

När min frys ”pajade” och larmade så visade den inställd temperatur (-18) och växlade med att visa verklig temp -6gr. Har inget schema men kan det vara så att den har dubbla tempgivare, en för termostat och en för övervakning?
 
Redigerat:
Min frys har ingen sensor for aktuell skåpstemp, enbart en sensor uppe i frysmodulen som sagt och är den igenfrostad så blir det ett fiktivt värde av vad som finns lokalt där.

Men om du avfrostat din frys ordentligt, hur reagerar den på detta? Som sagt på vår gamla frys på "action freeze" så dök den ner på -30 på typ 3-4 timmar. Verklig temp i skåpets utrymme som mätt via IR-termometer. Som jag ser det bör en frysmaskin ha denna kapacitet om den är frisk.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.