Byggahus.se

Husqvarna frys håller inte inställd temp (ibland)

127k läst  480 svar

1. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    du har ju tre fönster
    vänster är minus tecknet
    mitten tiotals grader och
    höger grader

om rutan i mitten har en fyrkant högst upp så betyder detta att fläkten är kass
    mer troligt kretskortet då transformatorn sitter där, skulle tro att alla kretskort är slut men med lite knep å knåp kan man nog hitta en trafo till fläkten
    kolla lödningarna först.

du har ju den första generationen av dessa nofrost frysar och det är den bästa med minst fel

2. H
    Medlem · Nivå 6
    Det var mittensegmentet längst upp som visade fyrkant enligt minnesbilden.

Tänkbart scenario var att fläkten frusit fast vid tillfället med tanke på att 1,5 liter avfrostades, därav felkod på det kanske? Har hänt tidigare vet jag men inget jag tänkte på att observera mer noga nu senast när problemet att hålla kylan dök upp.

Nu när frysen funkar som den ska efter en rejäl avfrostning så har jag kollat att fläkten funkar (genom att helt enkelt öppna dörren litet och höra att fläkten går, sedan stannar av när dörren öppnas helt). Även kikat in på förångaren och den ser ren ut, litet ytfrost bara som det ska vara. Detta efter ett drygt dygns drift.

Frysens kretskort byttes för ca 10 år sedan har jag för mig, ev förväxlar jag med kyldelen men jag tror det var frysen. Kommer att vara litet mer observant vid eventuella upprepningar av problemet så att jag kan presentera mer säkra data.
    __
    PS. Jag knycklade just ner en torr wettex-duk i skålen för avfrostningsvatten för att kanske på en indikation på att det faktiskt hamnar vatten där när det ska avfrostas, gissar ca en ggr per dygn. Designen är ju att det ska avdunsta fort i skålen ovanpå kompressorn och wettexduken kanske kan fördröja detta tillräckligt för att man ska kunna se.

Redigerat 30 jun 20:50
  3. P
    Medlem Nivå 3
    Jaha så hamnade även jag här. Min QR2349K börjat att tappa kyla från -18 till -11 innan den larmar. Men en termometer som jag själv har satt in visar -1 samtidigt som displayen visar ca -11 och att majoriteten av maten har hunnit bli upptinat.

Samtidigt, finns det varken spår av vatten, is eller frost i frysen. Inte heller verkar jag se något fel bakom frysen. Rent och fint.
    Kompressorn och vad jag tror är fläkten fungerar.

Om jag öppnar och stänger dörren så jobbar den upp temperaturen för att sedan tappa den igen. Bestämde mig därför för att tömma frysen och stänga av dess el - dörren är dock stängd, skall den vara öppen? Tänkte testa slå på den igen imorgon.

Är det kört för min frys (jag har även dess syskon kylskåp vara fläkt låter som satan ibland).

4. B
    Medlem Nivå 4
    Vi hade vår frys avstängd en natt bara. Satt på den och den jobbade ganska snabbt upp (ner) temp till -18. Nu går den väl 2-3 mnd innan det är dags igen.

5. P
    Medlem Nivå 3
    Tack - får hålla tummarna att den går igång imorgon. Hade du dörren öppen eller stängd?

• Laddar…
  6. B
    Medlem Nivå 4
    Öppen.

• Laddar…
  7. P
    Medlem Nivå 3

Nu har jag testat. Satte på frysen och det tog knappt en timme innan temperaturen låg på -18 grader. Perfekt tänkte jag och lät den tugga på. Ca 1h senare sjönk den till -17, sedan -16 och nu är den på -13.

Antar att det är dags att avliva den? Kan man ta det via försäkringsbolaget?

vad köper man istället - kyl/frys?

• Laddar…
  8. B
    Medlem Nivå 4
    Mitt försäkringsbolag (IF) sa bara att modellen är för gammal och att självrisken skulle vara lika hög som ersättningen (1500kr). Tyvärr kan vi inte bara köpa ny frys då vi inte vill ha olika design/modeller så det blir till att hosta upp 24000kr för nytt kit. :)

• Laddar…
  9. P
    Medlem Nivå 3
    OK eftersom även jag har IF så skippar jag det.

Jaha jag får väl göra detsamma då. Vet inte vad det blir nu då.

10. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    du måste prova med att avfrosta den i 2 dygn med dörren öppen och sladden ur först.
    därefter kolla fläkt och tid.

11. H
    Medlem · Nivå 6
    Ja på min frys några inlägg högre upp så avfrostades hela 1,5 liter vatten, det droppade ett bra tag... kylpaketet är mycket väl inkapslat så det tar sin tid. Viktigt att man inte bara förlitar sig på den lilla skålen över kompressorn för det rinner troligen över om det är sådana mängder. Låt det rinna av i en rejäl balja/kastrull bredvid istället för säkerhets skull.

12. P
    Medlem Nivå 3
    Ett dygn var min av med dörren öppen och sladden ur. Ska jag testa igen fast två dygn?

13. P
    Medlem Nivå 3

Fanns varken is eller vatten. Nästan snustorrt i/under frysen.

14. H
    Medlem · Nivå 6
    Glömde tillägga att det tog många timmar innan jag såg att det alls började droppa, detta trots att jag hade en stor kalluftfläkt som öste in sommarvarm 25-gradig luft in i kylutrymmet genom den öppna frysdörren. Helt enkelt mycket svårt för luften att tina upp ett väl infruset och välisolerat kylpaket inkl fläkt osv så man måste ge det tid. Med detta arrangemang tog det ca 36 timmar innan det slutade droppa och allt kunde antas vara tinat.

Men visst det kan ju vara något annat fel.

• Laddar…
  15. P
    Medlem Nivå 3
    Tack, jag får väl testa igen.