Husqvarna frys håller inte inställd temp (ibland)

118k läst  457 svar

1. S
    Medlem Nivå 6
    Förstår mig inte på den här frysen asså!

Nu har jag haft frysen avstängd i två dagar och efter det loggat tempen var 30.e sekund under två dygn.
    Glömde av mig en gång och öppnade dörren, det är förklaringen till den lilla peaken.
    I övrigt tycker jag det verkar som att den håller kylan ypperligt..

2. S
    Medlem Nivå 6
    Får väl åka och hämta mina frysvaror igen och hoppas på att det var en engångshändelse..

3. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Jag fick tag på en EUC3107 istället. Ser estetiskt lika dan ut men saknar "frost free" funktion. Känns som denna modell är mer driftsäker?

4. S
    Medlem Nivå 2
    Har köpt en begagnad husqvarna qt3149w, både kyl och frys och när jag startar frysen så är det likadant problem som många andra i tråden beskriver. Den håller en temperatur på -11 till -13 som bäst. Jag har läst tråden 2 gånger och vill ha lite klargöranden.

Jag har tagit av innerväggen men inte taket. Jag kände då att fläkten startade efter att dörren varit öppen ett tag. Vet inte hur mycket en fläkt ska blåsa men den blåser i alla fall, så därför tog jag inte bort innertaket och kollade vidare. Flänsarna man ser genom är rena utan snö eller is. Den har ju inte varit igång mer än en dag så det har väl inte hunnit hända så mycket.

Jag ska prova låta den stå i 48 timmar för säkerhets skull om det kan vara isbildning någonstans

Men förstår jag rätt, om fläkten går men den inte orkar kyla till inställd temperatur så är det mest troligt läkage av köldmedia?

5. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Det är rätt uppfattat

6. P
    Medlem Nivå 3
    Då har min Husqvarna QT3149A frys blivit gammal och larmade en natt för hög temperatur.
    Har kollat att fläkten går då man öppnar dörren på glänt, det är OK.
    Lyste med lampa in på lamellerna och endast lätt vita, såg ej igenfruset ut men har ändå frostat av länge och fick knappt 0.5 liter vatten, samlade upp det i en bytta därbak därav vet jag.

Sätter i sladden igen och kompressorn startar men den klarar inte kyla ned till -19 grader trots att kompressorn går hela tiden.
    Köldmedieläckage? Om jag väljer att ta hit en reparatör för att felsöka och ta in pris på vad kostar att reparera, vad ska bytas isf förutom den del som han då ev. hittar läckage på? Kompressor, torkfilter, evaporator? Något mer?
    Kan jag som amatör göra något mer själv för att lokalisera felet? Kan jag läcksöka själv tex (R600A i denna står det)?

Tror skåpet är från 2008, men då det är svart samt står jämte ett kylskåp i samma serie så vill jag gärna laga det och få ut några år till om det är ekonomiskt försvarbart. Det står Made in Sweden i skåpet så det klingar bra i mina öron.

Om jag ska byta mot nytt som har lång livslängd samt tillgång till reservdelar även > 10 år, vilket märke ska jag titta på då?
    Läste något om Liebherr längre upp. Utmärker de sig på något sätt, mer än på högt pris då .....

7. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Finns inga konsumentskåp i dag som håller9 år

8. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Är min slutsats korrekt?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: