5 531 läst · 19 svar
6k läst
19 svar
Husqvarna EPOS - Behövs referensstation?
Hej Kane,K Kane skrev:
Ja, det borde vara så och sen fortsätter den väl när/om den hittar igen. Tänker på hur det blir hemma där jag har dubbla ap.. Jag drog igång den häromdagen och den verkade ha klippt över hela ytan/hoppat mellan de två wifi ap så det verkar funka. Åtminstone baserat på en klippning..
/ Per
God morgon!
Nu har jag installerat och konfigurerat klipparen. Det blev som sagt en 305E Nera med Epos som går över wifi med dubbla accsesspunkter för bra täckning över hela klippytan.
Installation, konfiguration och uppdatering gick helt utan problem. Det bara flöt på. Jag gjorde två arbetsområden; ett för stora gräsmattan och ett som är en slänt längs huset upp mot tomtgräns. Det var ganska ostadigt att köra via appdrive till en början men man lärde sig mer och mer efter varje sväng. Gissar att jag kommer fintrimma arbetsområdet framöver då det gått några veckor och man ser resultatet. Lade även in två no-go zoner.
Ena klippområdet går längs huset och det med slänten går som Mathias föreslog mot lutningen. Den klarar dock inte hela slänten då den är för brant. Detta hade jag nästan räknat med och när man tittar i sensorloggen ser jag att det är över 50% lutning. Gränsen där den orkar är lite drygt 40% vilket är bra då den är specad till 30%. Sen är det ju snustorrt så det blir säkert annorlunda resultat där fukten kommer..
Gällande noggrannheten då man kör över wifi är det för tidigt sia om då jag inte riktigt kan säga hur den följer gränsdragningen ännu. Var som sagt lite skakigt då jag drog den men på det hela taget ser det riktigt fint ut för att vara första gången.
Ha en go helg, alla!
/ Per
Nu har jag installerat och konfigurerat klipparen. Det blev som sagt en 305E Nera med Epos som går över wifi med dubbla accsesspunkter för bra täckning över hela klippytan.
Installation, konfiguration och uppdatering gick helt utan problem. Det bara flöt på. Jag gjorde två arbetsområden; ett för stora gräsmattan och ett som är en slänt längs huset upp mot tomtgräns. Det var ganska ostadigt att köra via appdrive till en början men man lärde sig mer och mer efter varje sväng. Gissar att jag kommer fintrimma arbetsområdet framöver då det gått några veckor och man ser resultatet. Lade även in två no-go zoner.
Ena klippområdet går längs huset och det med slänten går som Mathias föreslog mot lutningen. Den klarar dock inte hela slänten då den är för brant. Detta hade jag nästan räknat med och när man tittar i sensorloggen ser jag att det är över 50% lutning. Gränsen där den orkar är lite drygt 40% vilket är bra då den är specad till 30%. Sen är det ju snustorrt så det blir säkert annorlunda resultat där fukten kommer..
Gällande noggrannheten då man kör över wifi är det för tidigt sia om då jag inte riktigt kan säga hur den följer gränsdragningen ännu. Var som sagt lite skakigt då jag drog den men på det hela taget ser det riktigt fint ut för att vara första gången.
Ha en go helg, alla!
/ Per
Intressant att läsa här i tråden! Har ni haft problem med att klipparen far utanför klippområdet eller tappar kontakten? Läste på nätet om kartproblem med denna klippare men det kanske bara är mjukvara som nu är fixat?
Hej Thermacell,T Thermacell skrev:
Inga problem än så länge, den har tuffat på som förväntat. Skall göra om ett par av arbetsområdena och försöka få till en mer exakt avgränsning än vid första försöket då jag tror att släppa kartnål > sväng inte blev riktigt rätt överallt.
Men på det hela taget är jag väldigt nöjd med hur väl det funkar.
/ Per
Köpte en 430x nera utan referensstation för en månad sedan. Vi har en stor och komplex gräsmatta med massor av träd och buskar men den tuffar på bra.
Ibland så tappar den satelliterna men då kommer den oftast igång av sig själv.
Det enda problemområdet är en liten bit vid farstukvisten där den tappat satteliterna utan att hitta igen dem några gånger förmodligen beror det på att de blir blockerade av huset. Men det kanske går att finjustera på något sätt..
Helt klart nöjd med inköpet!
Ibland så tappar den satelliterna men då kommer den oftast igång av sig själv.
Det enda problemområdet är en liten bit vid farstukvisten där den tappat satteliterna utan att hitta igen dem några gånger förmodligen beror det på att de blir blockerade av huset. Men det kanske går att finjustera på något sätt..
Helt klart nöjd med inköpet!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varmt kylskåp - Husqvarna QR2461X
Vitvaror -
Husqvarna Cut n Break - fungerar det för att göra en ränna i berg
Grund & Markarbeten -
Äldre kylskåp/frys Husqvarna Electrolux- modell QT4209RW
Vitvaror -
Husqvarna QT3582X - problem med ismaskinen
Vitvaror -