Hej på er!
Jag trodde aldrig det skulle hända men har börjat kika på gräsklipparrobot.
Modellerna jag kikat på är Husqvarna 305E Nera EPOS och 310E Nera EPOS.
Jag kommer troligtvis att göra om lite av stenläggningen samt göra en tillbyggnad av uterum kommande år varför jag funderar på en klippare med slinglös teknik, och då helst Husqvarna för att jag tror att det är ett bra fabrikat på sikt gällande tillgång till reservdelar och service.
Säljaren jag pratade med rekommenderade 310E för att den har kraftigare motorer och bättre kapacitet i det mesta vilket på sikt skulle göra ett den håller längre. Låter rimligt om det stämmer..
Det jag funderar mest på är om jag behöver referensstation eller inte.. Som jag förstår när jag läser på nätet så har klipparen en GPS mottagare som dessutom får korrigeringsdata från wifi om täckning finns. viktigt, då GPS inte alltid är helt exakt beroende på täckning och rådande världsläge.Dock menade säljarens installatör på att wifi endast är till för uppkoppling för connect appen för att styra och övervaka klipparen. För att få korrigeringsdata behövs referensstationen!
Jag har stort förtroende för butiken och personalen och vill köpa klipparen hos dem men jag är inte säker på att de har alla fakta i de här funderingarna. I alla fall som jag tolkar det på Husqvarnas hemsida där det står: ”Korrigeringsdata för satellittekniken tillhandahålls via Husqvarna Cloud utan extra kostnad. Om du inte har Wi-Fi-täckning över hela gräsmattans yta måste du köpa RS1-referensstationen” Så därför tänkte jag kolla här om någon har erfarenheter i att köra utan basstation och kan råda mej i frågan.
Även om det är klokt att gå upp till 310:an. Kanske mest för pengarna är 305 plus referensstation..?
Gräsmattan som skall klippas är vid en snabb mätning med lantmäteriets karttjänst i runda slängar 700m2. Ganska raka linjer och egentligen bara ett fruktträd och en flaggstång som hinder. Övriga avgränsningar följer antingen stenläggning, altan eller gräns mot gräs som inte klipps. Där finns en slänt som på sin brantaste del kanske inte funkar att klippas men för övrigt är det som sagt en fin och enkel yta. Svårt att säga hur GPS täckningen är på hela klippytan men det är ändå en bit till höga träd och annat Inget problem att få bra wifi till hela ytan. Bifogar två bilder som visar hur det ser ut.
Som sagt, alla kloka råd från er med erfarenheter i det här tas tacksamt emot!
Go fredag på er!
/ Per
Jag kommer troligtvis att göra om lite av stenläggningen samt göra en tillbyggnad av uterum kommande år varför jag funderar på en klippare med slinglös teknik, och då helst Husqvarna för att jag tror att det är ett bra fabrikat på sikt gällande tillgång till reservdelar och service.
Säljaren jag pratade med rekommenderade 310E för att den har kraftigare motorer och bättre kapacitet i det mesta vilket på sikt skulle göra ett den håller längre. Låter rimligt om det stämmer..
Det jag funderar mest på är om jag behöver referensstation eller inte.. Som jag förstår när jag läser på nätet så har klipparen en GPS mottagare som dessutom får korrigeringsdata från wifi om täckning finns. viktigt, då GPS inte alltid är helt exakt beroende på täckning och rådande världsläge.Dock menade säljarens installatör på att wifi endast är till för uppkoppling för connect appen för att styra och övervaka klipparen. För att få korrigeringsdata behövs referensstationen!
Jag har stort förtroende för butiken och personalen och vill köpa klipparen hos dem men jag är inte säker på att de har alla fakta i de här funderingarna. I alla fall som jag tolkar det på Husqvarnas hemsida där det står: ”Korrigeringsdata för satellittekniken tillhandahålls via Husqvarna Cloud utan extra kostnad. Om du inte har Wi-Fi-täckning över hela gräsmattans yta måste du köpa RS1-referensstationen” Så därför tänkte jag kolla här om någon har erfarenheter i att köra utan basstation och kan råda mej i frågan.
Även om det är klokt att gå upp till 310:an. Kanske mest för pengarna är 305 plus referensstation..?
Gräsmattan som skall klippas är vid en snabb mätning med lantmäteriets karttjänst i runda slängar 700m2. Ganska raka linjer och egentligen bara ett fruktträd och en flaggstång som hinder. Övriga avgränsningar följer antingen stenläggning, altan eller gräns mot gräs som inte klipps. Där finns en slänt som på sin brantaste del kanske inte funkar att klippas men för övrigt är det som sagt en fin och enkel yta. Svårt att säga hur GPS täckningen är på hela klippytan men det är ändå en bit till höga träd och annat Inget problem att få bra wifi till hela ytan. Bifogar två bilder som visar hur det ser ut.
Go fredag på er!
/ Per
Jag ska göra ett test med en 310E Nera i helgen med epos cloud. Det ska tydligen vara bra wi-fi runt hela gräsmattan, om det inte fungerar så får man sätta i ett 4g connetkort.
Hej! Det låter spännande! Ser fram emot att höra vad du kommer fram till! Här hemma är det tämligen kass mobiltäckning men jag har inget problem att få till bra wifi över hela ytan så om det funkar lika bra som med en referensstation blir det nog köp. Hur resonerade du kring skillnaden mellan 305 och 310?S sevenfifty skrev:
Ha en go helg!
Första uppdateringen.K Keeefan skrev:Hej! Det låter spännande! Ser fram emot att höra vad du kommer fram till! Här hemma är det tämligen kass mobiltäckning men jag har inget problem att få till bra wifi över hela ytan så om det funkar lika bra som med en referensstation blir det nog köp. Hur resonerade du kring skillnaden mellan 305 och 310?
Ha en go helg!
Smidig installation,allt flöt på bra, bra wi-fi mottagning runt hela tomten. Nu får den klippa hela helgen så vi får utvärdera testet till veckan. 305 och 310 samma robot men 305:an tidsbegränsad till 15 timmar / dygn.
Grymt, tack! Låter som du har ungefär samma förutsättningar som jag. Ok så samma maskin.. butiken jag pratade med menade på att det var stor skillnad på dem. Bland annat kraftigare motor och större allt. Tyckte det lät konstigt då det bara skiljer några tusenlappar.. hur resonerade du när du valde 310?S sevenfifty skrev:
Tack för dina insikter!
Per
Hej igen @sevenfiftyK Keeefan skrev:Grymt, tack! Låter som du har ungefär samma förutsättningar som jag. Ok så samma maskin.. butiken jag pratade med menade på att det var stor skillnad på dem. Bland annat kraftigare motor och större allt. Tyckte det lät konstigt då det bara skiljer några tusenlappar.. hur resonerade du när du valde 310?
Tack för dina insikter!
Per
Nu när jag läst lite vidare här på forumet förstår jag att du installerar dessa maskiner och inte "bara" råkat installera och testa maskinen jag funderar på. Hoppas det är OK att jag frågar på lite ytterligare..
Gräsmattan är som sagt ca 700m2 men kommer sannolikt bli lite mindre då jag hoppas kunna förlänga altanen på baksidan och bygga uterum. Det kommer kanske även bli lite annorlunda plattläggning på framsidan som också kommer ta lite gräs i anspråk.
Så mina tankar är om jag kanske skall snåla lite och köra på 305:an då det som du säger inte skiljer något hårdvarumässigt utan bara olika klipptid. Har inte tänkt så mycket på just klipptid men kan nämna att jag varken har småbarn eller annat i trädgården som kan tänka spela in i frågeställningen (Alltså att det är klippförbud vissa timmar/dagar). Är inte heller ute efter att hela mattan måste vara tiptop klippt alla dagar, hela tiden. Eller missar jag något annat som gör att jag skall gå upp till den större med mina förutsättningar?
Blir spännande att höra hur ditt test gick med bara satellit och wifi och andra goda råd som kan tänkas dyka upp på vägen.
Tack igen,
/ Per
Hej @MHellmin!
Såg att du svarat Anders i en annan tråd rörande en liknande fråga jag har stående här på forumet. Jag har även hört positivt från andra håll att det skall funka OK utan referensstation så jag slog till på en 305E Nera som jag tänkte köra på wifi tillsvidare och komplettera med referensstation om det behövs precis som du rekommenderade!
Har du några andra klokheter och erfarenheter att dela med dej för övrigt från din installation? Min tomt har en slänt som förmodligen är brantare än de uttalade 30% så jag funderar på att avgränsa den delen till en egen zon och kanske aktivera den först efter några veckor så jag ser att den klipper som den skall på den enkla delen.
Som sagt, alla kloka råd tas med tacksamhet emot.
Vänligen,
/ Per
Såg att du svarat Anders i en annan tråd rörande en liknande fråga jag har stående här på forumet. Jag har även hört positivt från andra håll att det skall funka OK utan referensstation så jag slog till på en 305E Nera som jag tänkte köra på wifi tillsvidare och komplettera med referensstation om det behövs precis som du rekommenderade!
Har du några andra klokheter och erfarenheter att dela med dej för övrigt från din installation? Min tomt har en slänt som förmodligen är brantare än de uttalade 30% så jag funderar på att avgränsa den delen till en egen zon och kanske aktivera den först efter några veckor så jag ser att den klipper som den skall på den enkla delen.
Som sagt, alla kloka råd tas med tacksamhet emot.
Vänligen,
/ Per
Hej Per,
Tack för frågan och hoppas du blir nöjd med köpet!
Det du skriver låter som en bra plan. Utöver det jag skrev till Anders kan ett tips vara att välja ett klippmönster (kallat Systematisk klippning), istället för att låta roboten köra omkring slumpvis. Fördelen med klippmönster (parallellt, schackrutigt eller trianglar) är att roboten då klipper hela gräsmattan och du ser tydligt i appen hur stor andel, i procent, som blivit klippt. När den har klippt hela gräsmattan åker roboten och parkerar för dagen, för att starta igen nästa schemalagda dag.
Vid slumpvis klippning är roboten ute hela den schemalagda perioden och snurrar runt. Där upplevde jag att det var svårt att veta hur mycket av gräsmattan som blivit klippt, vilket då gjorde det svårt att veta hur länge man skulle låta klipparen åka runt. Det där är såklart en smaksak, men här valde vi iallafall ett schackrutigt mönster på vår gräsmatta och att det skall klippas 3 gånger i veckan. Första dagen klipper då roboten horisontellt, nästa gång vertikalt, och sen fortsätter den att växla mellan de två riktningarna varje gång den klipper.
Som jag har förstått det så klarar även roboten av att täcka större områden om man har ett klippmönster. I ditt fall med en större gräsmatta hade jag nog gjort så att jag valt schackrutigt eller trianglar för de enklare områdena, sen hade jag valt parallellt mönster som går rakt upp och ner för slänten. Fördelarna blir då att du täcker ett större område för de enklare delarna samt att gräset klipps från olika riktningar, och i slänten minimerar du risken för att roboten börjar slira.
Andra erfarenheter är att uppdateringen som krävdes för att köra roboten första gången tog lång tid, nedladdningen gick till 3% flera gånger för att sen bara starta om igen. Men efter att den fick stå och tugga över natten så hade det löst sig av sig självt. Sen får man ibland upp felmeddelanden om att roboten letar efter satelliter, oftast kör den vidare igen efter en liten stund, men vid något tillfälle behövde jag rulla in den manuellt i laddstationen då batteriet började ta slut. Utöver det så har det fungerat felfritt här borta och man blir ju lite glad varje gång man tittar ut och ser sin randiga gräsmatta 😊
Allt gott!
Vänligen,
Mathias
Det du skriver låter som en bra plan. Utöver det jag skrev till Anders kan ett tips vara att välja ett klippmönster (kallat Systematisk klippning), istället för att låta roboten köra omkring slumpvis. Fördelen med klippmönster (parallellt, schackrutigt eller trianglar) är att roboten då klipper hela gräsmattan och du ser tydligt i appen hur stor andel, i procent, som blivit klippt. När den har klippt hela gräsmattan åker roboten och parkerar för dagen, för att starta igen nästa schemalagda dag.
Vid slumpvis klippning är roboten ute hela den schemalagda perioden och snurrar runt. Där upplevde jag att det var svårt att veta hur mycket av gräsmattan som blivit klippt, vilket då gjorde det svårt att veta hur länge man skulle låta klipparen åka runt. Det där är såklart en smaksak, men här valde vi iallafall ett schackrutigt mönster på vår gräsmatta och att det skall klippas 3 gånger i veckan. Första dagen klipper då roboten horisontellt, nästa gång vertikalt, och sen fortsätter den att växla mellan de två riktningarna varje gång den klipper.
Som jag har förstått det så klarar även roboten av att täcka större områden om man har ett klippmönster. I ditt fall med en större gräsmatta hade jag nog gjort så att jag valt schackrutigt eller trianglar för de enklare områdena, sen hade jag valt parallellt mönster som går rakt upp och ner för slänten. Fördelarna blir då att du täcker ett större område för de enklare delarna samt att gräset klipps från olika riktningar, och i slänten minimerar du risken för att roboten börjar slira.
Andra erfarenheter är att uppdateringen som krävdes för att köra roboten första gången tog lång tid, nedladdningen gick till 3% flera gånger för att sen bara starta om igen. Men efter att den fick stå och tugga över natten så hade det löst sig av sig självt. Sen får man ibland upp felmeddelanden om att roboten letar efter satelliter, oftast kör den vidare igen efter en liten stund, men vid något tillfälle behövde jag rulla in den manuellt i laddstationen då batteriet började ta slut. Utöver det så har det fungerat felfritt här borta och man blir ju lite glad varje gång man tittar ut och ser sin randiga gräsmatta 😊
Allt gott!
Vänligen,
Mathias
Tjena Mathias,MHellmin skrev:
Hej Per,
Allt gott!
Vänligen,
Mathias
Wow, tack för ditt utförliga inlägg! Så värdefullt med alla dessa goda råd här på forumet!
Jag har inte kommit till skott att driftsätta den ännu, har hållit på med lite förberedelser ute på tomten med att ta bort några små stubbar snygga till lite gropar och annat.
Precis som du säger var jag inne på systematisk klippning på delar av mattan. Fast jag hade nästan tänkt tvärtom på slänten.. dvs att den skall gå längs lutningen istället för rakt upp och ner. Men det var bara ett antagande från min sida, jag vet inte vari svårigheten/begränsningen i lutning ligger.
Tack även för info ang att ha tålamod vid uppdatering. Bra att känna till.
Skall fixa lite till i trädgården och även se över kanalplanering på wifi:t och sen hoppas jag kan börja så smått med installation och konfiguration i helgen. Ser att en del har använt typ en spelkonsoll för att styra/rita ut klippvägen. Hur gjorde du? Några tips/lärdomar här?
Ha en grym vecka!
/ Per
Mitt nöje att kunna vara till hjälp!
Jag hittade den här sidan tidigare där Husqvarna delar med sig av en del nyttig information. Under fliken längst ner, Ytterligare information och tips, nämner de kortfattat klippning i sluttningar: ”För sluttande gräsmattor rekommenderar vi att du riktar mönsterriktningen rakt uppåt i sluttningen för att förhindra slitage på gräset”.
De förklarar inte varför, men jag vill minnas att jag läst någonstans att det finns en risk att roboten kan börja kana nerför slänten om den kör längs med lutningen i stället för upp och ner, särskilt om gräset är blött. Men jag tänker också att man får ju prova sig fram och se vad som fungerar ☺️
När det gäller att rita ut klippvägen använde jag bara min telefon och appen. Man kan styra roboten via AppDrive, som fungerar ungefär som en radiostyrd bil. Då kör man bara runt med roboten och placerar ut ”pinnar” på kartan där man vill att den ska klippa (eller inte klippa). Om man tycker att gränsen blivit felplacerad kan man bara flytta pinnarna inåt eller utåt tills gränsen hamnar där man vill ha den.
Slutligen så var jag lite restriktiv med "Stay Out-zoner" i början, och tänkte att roboten skulle klara sig själv. Men då 305E saknar radar slutade det med att den körde fast under träd och ville klättra lite på stenar. Så nu har jag lagt till zoner runt de träd och stenar vi har på tomten, och jag upplever att roboten numera bara klipper på utan incidenter och avbrott 😁
Hoppas att det blir bra, och ha en fin vecka du med!
Jag hittade den här sidan tidigare där Husqvarna delar med sig av en del nyttig information. Under fliken längst ner, Ytterligare information och tips, nämner de kortfattat klippning i sluttningar: ”För sluttande gräsmattor rekommenderar vi att du riktar mönsterriktningen rakt uppåt i sluttningen för att förhindra slitage på gräset”.
De förklarar inte varför, men jag vill minnas att jag läst någonstans att det finns en risk att roboten kan börja kana nerför slänten om den kör längs med lutningen i stället för upp och ner, särskilt om gräset är blött. Men jag tänker också att man får ju prova sig fram och se vad som fungerar ☺️
När det gäller att rita ut klippvägen använde jag bara min telefon och appen. Man kan styra roboten via AppDrive, som fungerar ungefär som en radiostyrd bil. Då kör man bara runt med roboten och placerar ut ”pinnar” på kartan där man vill att den ska klippa (eller inte klippa). Om man tycker att gränsen blivit felplacerad kan man bara flytta pinnarna inåt eller utåt tills gränsen hamnar där man vill ha den.
Slutligen så var jag lite restriktiv med "Stay Out-zoner" i början, och tänkte att roboten skulle klara sig själv. Men då 305E saknar radar slutade det med att den körde fast under träd och ville klättra lite på stenar. Så nu har jag lagt till zoner runt de träd och stenar vi har på tomten, och jag upplever att roboten numera bara klipper på utan incidenter och avbrott 😁
Sweet, tack för ytterligare goda råd. Precis som du säger blir det till att testa sig fram. Det är ju ändå finessen med den här sortens klippare, att man själv kan styra hur och var den skall tuffa fram.MHellmin skrev:
Mitt nöje att kunna vara till hjälp!
/ Per
Hej, jag har exakt samma fundering. Dvs tillför EPOS referensstationen någon speciell funktion som inte wifi ger? Har beställt en 310:a med EPOS. Jag har redan en Deco Outdoor wifi-antenn så det är bra täckning för wifi på hela tomten. Lär väl få reda på hur bra bara wifi funkar när jag installerar och testar såklart men vore intressant att höra hur du löst det (med eller utan referensststion) samt hur du upplever att det funkar.K Keeefan skrev:Hej på er!
Go fredag på er!
/ Per
Tjena Bisson,Bisson skrev:
Hej, jag har exakt samma fundering. Dvs tillför EPOS referensstationen någon speciell funktion som inte wifi ger? Har beställt en 310:a med EPOS. Jag har redan en Deco Outdoor wifi-antenn så det är bra täckning för wifi på hela tomten. Lär väl få reda på hur bra bara wifi funkar när jag installerar och testar såklart men vore intressant att höra hur du löst det (med eller utan referensststion) samt hur du upplever att det funkar.
Jag har inte börjat köra den ännu, gjorde klar installationen, uppdaterade, parade osv igår kväll så förhoppningsvis kan jag göra de första arbetsområdena i eftermiddag. Skall läsa på lite mer om olika arbetsområde, transportvägar, stay-out zooner och så vidare. Spännande värre!
Som jag förstått det säger man att referensstationen ger en högre noggranhet; 2 cm mot 4-5 för wifi samt att den förmodligen är stabilare än wifi då det är en dedikerad produkt endast avsedd för ändamålet. Wifi kan ju vara lite skakigt med yttre interferenser som ställer till det. Jag har två accesspunkter och gjort en färsk kanalplanering och enligt mätningarna jag gjort ser det bra ut så jag testar utan referensstation. Skulle det inte lira tillräckligt bra får man väl sätta upp en. Sen vet jag inte vad som händer i praktiken om man nu kör på wifi och den för några ögonblick tappar kontakten.. Någon som vet?
Återkopplar i veckan hur det går.
/ Per