Hej,

har en diskmaskin som vi är nöjda med men som där avloppspumpen helt plötsligt börjat gå kontinuerligt. Tror det ger felkod 30. Hursomhelst tog jag bort frontplåten och ser att vatten under diskmaskinen gör att flottören är påverkad vilken i sin tur driver vattenpumpen.

Då jag fyller på vatten inuti diskmaskinen ser jag att det är hål upptill på bälgen som ansluter avloppspumpen vilket orsakar läckaget. Se bild bälg. Ser ut som bälgen är en del av pumpen och efter lite googlande verkar AEG artikel 158807 vara passande, så jag antar det är bara att köpa ny pump.

Pumpen verkar hänga i bälgen vilket jag gissar orsakat utmattning på ovansidan och orsaken till att det gått hål. Ska den verkligen hänga så och finns det någon annan med erfarenhet runt detta? Många tack på förhand!

Mvh Olov

• Skadad bälge som ansluter avloppspumpen i en diskmaskin med synligt hål och vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedre delen av en diskmaskin med synlig avloppspump och bälge samt kablar och slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

A
Det är gummit som ruttnar
Det händer med fler slangar i denna maskin oxå
Så kolla noga om det är nått mer du behöver byta
Slangar som känns kletiga på ytan är slut.

• Gilla
__olov__
  • Laddar…
Hej,

många tack för svar, och som jag förstår är slangen en del av pumpen, så det är bara att köpa ny pump. Eller finns slangen som reservdel? Tack för tipset att kolla övriga slangar också. Ska göras.

Mvh Olov.

K
Hade samma problem. Kletade på Sikaflex, klippte av en bit cykelslang och trädde över. Förstärkte ändarna med vulktejp. Lär hålla längre än resten av maskinen.
Gjorde detta eftersom gummit inte gick att köpa löst. Dessutom var den limmad i ena änden.

• Gilla
__olov__
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.