3 599 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Husqvarna Automower 315 beter sig märkligt efter batteribyte
Efter fem år (give or take) med samma batteri var vår Automower lite trött.
Stannade mitt på gräsmattan, tvärdog och tappade inställningar...
...så ett nytt originalbatteri betälldes från GPL och monterades.
När den sedan startades upp så behövde man så klart ställa in tid/datum och lite sådant. Däremot stämde det nästan, vilket jag antog berodde på att det finns något litet batteri som kan hålla minnet (PIN-kod sparas ju till exempel också utan batteri inkopplat) även om det stora är slut eller urkopplat. Således borde också eventuella inställningar för hur klipparen ska bete sig också behållas(?).
Men beter sig gör den inte riktigt.
Startar jag upp den så börjar den klippa fint. Men den kör runt, runt och runt... Vilket den ju gjort lite grann tidigare också - men då som funktionen "Spiralklippning".
Satte, för att testa lite, denna som "Intensitet Låg" i inställningarna, men det verkade spela mindre roll. För när den sen startas upp så kör den runt, runt och runt.
Efter ett litet tag får den dock upp sin bäring och börjar använda sig av raka linjer istället.
Varje gång den startar på nytt så är det däremot cirklar som gäller.
Fattar verkligen inte riktigt. Någon som varit med om något liknande?
Noterade för övrigt att specifikationerna från batteriet som beställdes diffade något mot det ursprungliga (nån decimal på spänningen o.s.v.). Men det är OEM och enligt GPL till vår modell av klippare, så antar att det bara är små produktförändringar som skett över åren.
Tack på förhand!
Stannade mitt på gräsmattan, tvärdog och tappade inställningar...
...så ett nytt originalbatteri betälldes från GPL och monterades.
När den sedan startades upp så behövde man så klart ställa in tid/datum och lite sådant. Däremot stämde det nästan, vilket jag antog berodde på att det finns något litet batteri som kan hålla minnet (PIN-kod sparas ju till exempel också utan batteri inkopplat) även om det stora är slut eller urkopplat. Således borde också eventuella inställningar för hur klipparen ska bete sig också behållas(?).
Men beter sig gör den inte riktigt.
Startar jag upp den så börjar den klippa fint. Men den kör runt, runt och runt... Vilket den ju gjort lite grann tidigare också - men då som funktionen "Spiralklippning".
Satte, för att testa lite, denna som "Intensitet Låg" i inställningarna, men det verkade spela mindre roll. För när den sen startas upp så kör den runt, runt och runt.
Efter ett litet tag får den dock upp sin bäring och börjar använda sig av raka linjer istället.
Varje gång den startar på nytt så är det däremot cirklar som gäller.
Fattar verkligen inte riktigt. Någon som varit med om något liknande?
Noterade för övrigt att specifikationerna från batteriet som beställdes diffade något mot det ursprungliga (nån decimal på spänningen o.s.v.). Men det är OEM och enligt GPL till vår modell av klippare, så antar att det bara är små produktförändringar som skett över åren.
Tack på förhand!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Husqvarna automower 315 guidekabel signal?
Robotgräsklippare -
Husqvarna Automower 315 ersätter Worx WG 796E: erfarenheter
Robotgräsklippare -
Husqvarna Automower 315 startar inte - grå display
Robotgräsklippare -
Husqvarna Automower 315x, 420 eller 430x?
Robotgräsklippare -
Husqvarna Automower 315 tjuter
Robotgräsklippare