När jag skulle starta upp klipparen efter vintern så dog den direkt när den skulle köra ut.
Jag tänkte att det kunde vara batteriet som är trasigt trots att det bara är två år.

Men efter några dagar testade jag igen och då hoppade den igång och har kört felfritt i flera veckor.
Men nu har problemet kommit tillbaka.

När jag lyfter in den i laddstationen tänds den och börjar ladda i ca 10sek. Trycker jag på start då går den ut ca 10cm och sedan stendör.
Och då är enda sättet att få liv i den att lyfta den tillbaka till stationen.

När den väl lyser igen går det lyfta ur den ur laddstationen utan problem, men när jag trycket på start dör den igen.

Jag har haft inne den för felsökning på verkstad men de kunde inte svara med säkerhet vad det är för fel.
De misstänkte att det kan vara kretskortet.

Men jag blir fundersam eftersom den har fungerat ett tag efter att jag fick problemet första gången.

Någon som har haft liknande problem och hittat en lösning?

Automower 305, årsmodell 2013

Mvh Mathias

Kolla laddströmmen när den går in för laddning genom långt tryck på 0, den ska ligga på ca 1500-1700 mA.
Som vanligt, kolla status för laddbleck på klippare och laddstation. Rengör med fin smärgelduk el. dyl.

Är det originalbatteri i klipparen?

• Gilla
Claes_76
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kolla laddströmmen när den går in för laddning genom långt tryck på 0, den ska ligga på ca 1500-1700 mA.
Som vanligt, kolla status för laddbleck på klippare och laddstation. Rengör med fin smärgelduk el. dyl.

E etompau skrev:

1200 verkar det ligga på, är det för lite?
Laddbleck har jag rengjort

• Display på en Husqvarna-maskin visar spänning på 21,5V och laddning på 1200mA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Ström" är laddström, och 6 mA som visas på din bild är helt fel. Utanför laddaren så drar klipparen ca -60 mA, vid laddstart ska strömmen ligga nära 2000 mA.

I vilket läge är bilden tagen?
Som sagt, har du satt i ett originalbatteri från Husqvarna?

E etompau skrev:
"Ström" är laddström, och 6 mA som visas på din bild är helt fel. Utanför laddaren så drar klipparen ca -60 mA, vid laddstart ska strömmen ligga nära 2000 mA.

I vilket läge är bilden tagen?
Som sagt, har du satt i ett originalbatteri från Husqvarna?
Bilden är tagen direkt när jag satt den I laddstationen. Efter ca 10sek slutar den ladda.
Batteriet är original, bytt för ett par år sedan.

MD88 MD88 skrev:
Bilden är tagen direkt när jag satt den I laddstationen. Efter ca 10sek slutar den ladda.
Batteriet är original, bytt för ett par år sedan.
OK, något är fel med laddningen. Närmast till hands ligger batteripaketet.
Sedan kan det i bland vara dåliga/rostiga förbindelser mellan klipparens laddbleck och anslutande kablar.

E etompau skrev:
OK, något är fel med laddningen. Närmast till hands ligger batteripaketet.
Sedan kan det i bland vara dåliga/rostiga förbindelser mellan klipparens laddbleck och anslutande kablar.
De testade att byta batteri när jag hade inne den för felsökning men det hjälpte inte.
Men jag får kolla kablarna till laddblecken.
Tack!

1200mA är standard maxladdning. Min stannar också där trots att jag har en 2500mA batteri (eftermarknad)

när den når 1200 slår den ner laddströmmen till nästan 0.

Nu är jag inne på om det kan vara något problem med luckan.
Tar jag ut roboten ur laddstationen och stänger luckan så dör den också.
Går det koppla bort givaren till luckan på något sätt?

S
MD88 MD88 skrev:
Nu är jag inne på om det kan vara något problem med luckan.
Tar jag ut roboten ur laddstationen och stänger luckan så dör den också.
Går det koppla bort givaren till luckan på något sätt?
Är det en säkerhetsfunktion att gräsklipparen ska stanna om luckan öppnas? Alltså något som ska vara så, för då kan ju luckgivaren ha gått sönder som du säger, eller en glapp kabel. Jag hade kollat anslutningarna på givaren som första steg, nästa steg hade varit att koppla förbi givaren. Förutsätter då att det är en helt vanlig givare med 2 trådar :)

S SueCia skrev:
Är det en säkerhetsfunktion att gräsklipparen ska stanna om luckan öppnas? Alltså något som ska vara så, för då kan ju luckgivaren ha gått sönder som du säger, eller en glapp kabel. Jag hade kollat anslutningarna på givaren som första steg, nästa steg hade varit att koppla förbi givaren. Förutsätter då att det är en helt vanlig givare med 2 trådar :)
Ja, det är det. Känns som det kan vara något glapp eftersom den hr hoppat igång efter sitt problemet uppstod första gången.
Får skruva isär igen och kolla.

Tveksamt om det är luckbrytaren som spökar. Den kan inte stänga ner hela klipparen.
Kolla batteripaketet så att där inte är något glapp mellan det och batterikontakterna i klipparen.

• Gilla
MD88
  • Laddar…
Problemet löst för denna gången.
Jag testade att baka kretskortet i ugnen, och det fungerade
(Tips från svåger som läst om det angående kretskort till datorer m.m.)
Överlycklig över att inte behöva köpa nytt kretskort för denna gången. Får se hur länge det håller.

Tack för ert engagemang i tråden

/Mathias

• Kretskort på en träskiva inne i en uppvärmd ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Gillar att du körde kretskortet på en spade! Seriöst!

R Robin Lindberg skrev:
Gillar att du körde kretskortet på en spade! Seriöst!
Haha, det passade ju bra.
Men jag tog det som låg närmast och inte var metall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.