Byggahus.se
Ny säsong, nya fenomen verkar det som. Detta året har flera fel dykt upp. Laddblecken slut, bytt både på klipparen och i laddstationen. Dagen efter pajade nätdelen, nåja, rattade in ett labbaggregat på 21,6V och satte dit. Överström sade klipparen, så drog ner strömbegränsningen till 1A som den gamla var specad till och då var det felet också borta. Men nu när klipparen ska ladda så parkerar den, börjar dra ström, sedan kör den ut igen någon sekund senare. Den kör en runda tills den hittar guidekabeln igen och gör ett nytt försök, repetera. Till slut stannar den med larmet "laddstationen blockerad". Om jag stoppar den och sätter den manuellt i laddaren så laddar den och kör ut igen när den är klar, utan problem. Någon som vet vad som pågår?

Är det en trehjulig maskin du har?
Låter som det ändå inte blir korrekt kontakt mot laddbleck när den dockar.
Fungerade dockningen innan nätdelen lämnade in?

Yes, trehjulig maskin. 2011 års modell. Dockningen funkade innan nätdelen lämnade in. Dock får jag lägga brasklappen att den lämnade in dagen efter jag driftsatte för året så erfarenheten är högst begränsad.

OK, kanske är det ändå något med laddströmmen som skapar felet.
Om den gick en hel dag med den gamla nätdelen så borde den ha gjort 4-5 dockningar.

Nästa gång den ska hem för laddning, med tomt batteri, så stoppa den välja snabb-info mha lång tryck på 0. Välj batterimenyn och putta sedan in den i laddaren. Kolla så att den tar laddning, laddströmmen ska dra iväg upp mot 1000 mA.
Du kan även i detta skede välja att från huvudmenyn samtidigt trycka 7 och 9, en ny meny-ikon ska dyka upp i form av ett kugghjul.
Du ska sedan hitta en test-funktion för laddaren. Välj denna och kolla att den ger "OK".

Ok, informationen i displayen bekräftar informationen från labbaggregatet, laddningen verkar fungera ok. Testfunktionen för laddaren ger ok på alla punkter.

Som sagt, om den dockade innan byte av nätdel så tycker jag det talar för att något inte är korrekt med den nya nätdelen.
Kanske ta med den till en verkstad och låta dom testa maskinen.

Gav den en ny originalnätdel, men problemet kvarstår.
Någon som har fler idéer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.