Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Huspriserna motståndskraftiga mot räntehöjningar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 964 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 6 353 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Det är nog ett önsketänkande att huspriserna står sig. Kraftigt höjda boräntor kommer att slå hårt på bostadspriserna…

3. Mony
    Medlem · 12 inlägg

Mony

Medlem
    "Kraftigt höjda boräntor"

Det är såklart relativt med vad som gemene man tycker är kraftigt höjda boräntor, men tittar man på bankernas fast 5 års ränta ligger den runt 3,5%. Jag kan tycka att banker bör ha rätt bra koll och även ta höjd för risk att det blir högre.

Utifrån detta ränteläget, samt det höga trycket på bostad, tror jag inte bostadspriserna kommer att gå ner så väldigt mycket.

• Laddar…
  4. K
    Medlem · 232 inlägg

Kallens

Medlem
    Bankerna tar såklart höjd för risk, men de har ju inte bättre spåkula än någon annan.

Klart bostadspriserna kommer sjunka (allt annat lika) av högre räntor. Men det tar ett tag innan sånt här slår igenom. Man handlar väl i princip fortfarande på lånelöften som gjordes innan krigsutbrottet, och de faktiska räntekostnaderna är för de allra flesta långtifrån några problem och inte det som styr hur mycket man budar.

5. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 6 353 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Med tanke på att 5-årsräntan låg på typ 1,5% tidigare så är räntehöjningen minst 100%

Det tycker nog de flesta är en rätt kraftig höjning… och det kommer självklart att slå mot huspriserna..

6. Keiller
    Husägare · T-län · 2 031 inlägg

Keiller

Husägare
    Undrar om dyra hus kommer att sjunka mer i pris än billiga om räntorna stiger kraftigt? Alltså att ett hus för tio miljoner kommer att sjunka till t.ex åtta miljoner (-20%) medan ett hus för en miljon bara sjunker till 900.000 (-10%)?

Eller kan rentav billiga hus bli dyrare medan dyra hus blir billigare? Jag tänker att kundkretsen blir större på billiga hus om dyra hus är svårare att ha råd med och att det då kan pressa upp priserna på billiga hus?

Eller tänker jag fel?

Redigerat 10 maj 09:35
    • Laddar…
  7. T
    Medlem · 1 361 inlägg
    "Även om det är lugnt nu tror mäklarna på viss nedgång framöver."

Ja det har dom sagt i 5 år nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.