Byggahus.se

Huspriserna föll igen

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Huspriserna föll i 13 av landets 21 län, mest föll de i Kalmar som redovisar -6 procent medan Norrbotten redovisar plus i statistiken.

Du kan läsa artikeln här: Huspriserna föll igen

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Maria

Tittar man på diagrammet utan någon djupare analys så ser det ju helt katastrofalt ut. Men tittar man på skalan så inser man att den är grovt uppförstorad. Det handlar i de flesta fall om små krusningar på ytan. I vårt område blev det i veckan värsta huggsexan om ett litet enplanshus med trist läge. Inget direkt statistiskt underlag men så illa tror jag ändå inte att det är.

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Henrik

Men vänta nu lite, är jag helt ute och cyklar nu tro?....diagrammet visar K/T talet, dvs kvoten mellan fastighetens värde och dess taxeringsvärde. Taxeringsvärdet skall grovt sett vara 75% av fastighetens värde senaste 3-års perioden. Den senaste 3-års perioden har vi haft ganska kraftiga prisökningar vilket nu smittar av sig på taxeringsvärdena på hus som också stiger (med några års fördröjning). Om nu huspriserna ligger still men taxeringsvärdet höjs så sjunker K/T talet. Man kan inte dra någon som helst slutsats om priserna från diagrammet....Priserna kan fortfarande gå upp samtidigt som K/T talet går ner. Antag att jag har ett hus som kostar 3M, det är taxerat till 1M, då är K/T talet 3,0. Efter 3 år har priset stigit till 4M och taxeringsvärdet till 1,5M, K/T talet är nu 2,66 så trots en prisökning med 33% har K/T talet sjunkit.

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: CDK2H

Jag tror man måste kolla geografin på villorna i de olika länen litegrann också. Det här mätvärdet säger ju bara siffror på symptomer men inga orsaker.

• Svara