Byggahus.se

Husleverantör och entreprenörsproblem - råd och rekommendationer önskas.

1. L
    Medlem · Blekinge · 5 inlägg

larmaluhel

Medlem
    Hej.
    Hoppas verkligen att ni orkar läsa detta inlägg då det är mycket långt.
    Min sambo är aktiv här på forumet men då man kan se i inlägg gjorda av honom vilken hustillverkare och entreprenör vi haft så valde jag att skapa ett konto åt mig istället.
    Mesta av texten är sammanställd av honom.

Bakgrunden:

Vi är ett par som köpte ett hus av en ledande hustillverkare. Denna erbjöd enbart generalentreprenad. Så som detta fungerar så har hustillverkaren entreprenadfirmor knutna till sig, som uppför deras hustyper.

Vi höll på och letade hustillverkare och funderade över husmodeller i flera år innan vi skrev kontrakt och hade då även gått igenom rekommendationer från folk i vår omgivning om olika hustillverkare och entreprenörer, så när vi kontaktade denna husleverantören så hade vi redan bestämt oss. När det sen visade sig att de använde sig av en duktig entreprenadfirma också så kändes det ännu bättre.

So far so good...

Vi påbörjade diskussionerna med husleverantören om vårt hus och efter många förslag så kom vi fram till ett hus som passade våra rörelsemönster och tomtplacering. Vi triggade igång själva preliminärbeställningar och väntade på att saker skulle börja hända och efter ett tag så återkom leverantören med "Om ni vill att huset ska vara inflyttningsklart till det datumet som ni var tvungna att flytta in så måste vi göra slutbeställningen omgående så att huset tillverkas i tid"
    (Så här i efterhand så känns det som - "ja, vi gick på den lätta finten")

Så då blev det genast bråttom för oss att skriva beställningen på huset.
    I detta läget så var ordern lagd och hustillverkaren kunde sätta igång att tillverka byggsatsen.

Ringde och hörde med dem när vi skulle skriva kontraktet med entreprenören, fick då svar att han hade snackat med entreprenören så att det låg redan inplanerat och var mer formalia som vi kunde ta lite närmre leverans.

Gick några veckor och det var nu ett par veckor innan leverans av huset, kontaktade hustillverkaren igen och han höll då på att skriva kontraktet som han skulle skicka över till entreprenören och när det var gjort så skulle han återkomma och sätta upp ett möte med dem.

Gick sen en vecka till och hustillverkaren ringde mig, sa att kontraktet nu var överskickat och möte skulle bokas. Fick ett nummer och en adress - men nu var det helt plötsligt till en ny entreprenör som hustillverkaren sa var SÅÅÅÅÅ duktig.

Var ju inte utan att man fick lite onda aningar, men vad fan skulle vi göra - huset levererades om några veckor så det var bråttom att de satte igång med markarbeten så jag åkte iväg till entreprenören. Gick igenom vårt läge med entreprenören och han visste om att huset kom när det kom, han hade folk som skulle sätta igång så fort kontraktet var klart.

Läste då i sittande möte igenom kontraktet och skrev på - även om att jag noterat att färdigställandedatumet ej var ifyllt av hustillverkaren (som hade satt samman kontraktet).

Kände att det inte riktigt var rätt tid och rätt plats just då att ta upp det när vi precis minuterna innan hade gjort klart för att det datumet för färdigställandet (som husleverantören även kommunicerat med entreprenören) var extremt viktigt eftersom vi efter det inte hade tillgång till bostad.

Sen skulle ju själva markarbetet börja 1-2 veckor därefter.
    Sen har advokat informerat oss om att även om det inte står specificerat färdigställandedatum så är det det som vi som kund har uppfattat som är det som är gällande, eller vad som kan anses rimligt. I hustillverkarens byggprocess så är det 16 veckor (20 med semester) som är det det ska ta.

Markarbetet drog igång och då kändes det genast lite bättre, faktum är att de gjorde ett bra arbete.
    Huset levererades och restes på en dag, var där och tittade halva dagen och det var hur många snickare som helst på plats och löste detta.

... Sen börjar de verkliga problemen

Jag ägnade min semester samma år åt att göra garaget själv, så jag var där ute varje dag och noterade att det inte hände så mycket. Var där 1-2 snickare på plats ett par timmar per dag så var det allt.

Vi fick inte några nycklar till huset så vi kunde inte gå in och se hur det progressade på insidan.

Hade blivit försäkrad av entreprenören att det skulle gå snickare där även under semesterperioden, vilket det inte gjorde (mer än sporadiskt). Såg att snickarna var och jobbade med ett annat hus på samma gata så det var inte svårt att se vad de prioriterade.

När semestern var slut så tog jag kontakt med entreprenören som försäkrade att det kom snickare nästa vecka...kom inga snickare...har tappat räkningen på hur många gånger detta påpekades för entreprenören. Plus att jag påpekade att de inte vikt ner en fuktfolie ner över sockeln, så när det regnade så samlades det vatten mellan folien och gipsytterväggarna.

Hela tiden var det att de skulle skicka dit någon och fixa det.

Då vi har rörläggare i släkten så var VVS:en exkluderad så vi lyckades få nycklar till vårt egna hus för att utföra arbeten, när vi var där och jobbade så såg vi att det regnade in i huset. Påpekade det för entreprenören som skyllde på att det var en felkonstruktion i huset, kontaktade då husleverantören som sa att det var entreprenören som måste ha missuppfattat det.

Trots detta så blev det inte några åtgärder, det fortsatte att regna in, så efter ännu en utskällning och även påtryckningar från min KA så skickades det ut en snickare som täckte huset.

Vid det här laget hade det även börjat mögla i kartongen på yttergipset, så detta skulle bytas ut enligt KA.

Byttes inte ut något gips, däremot så sprutade de med borosol (eller liknande) på kartonggipset...(detta ämne skall användas på trä enligt de instruktioner vi läst).
    När vi snackade med snickarna ute på bygget om den tid som huset skulle vara klart så bara skrattade de och sa att det kommer det aldrig att vara. Tog då kontakt med hustillverkaren som då skyllde på entreprenören. Sa till hustillverkaren att jag ville häva kontraktet med entreprenören...det rekommenderade de mig till att inte göra.

Istället så bestämde jag och hustillverkaren ett möte på byggplatsen dagen efter - de var chockade över hur lite som hade hänt i huset och sa att de skulle ta och trycka på entreprenören och om det inte hände något så skulle de ta in en annan entreprenör åt oss.

Dagen efter ringde hustillverkaren oss och sa att nästa vecka skulle de vara där med full styrka. Kanon tänkte jag. Då ska vi allt köra dit och titta hur det ser ut när det är full styrka på plats.

Kom inte en själ dit, ringde till entreprenören och då hade de haft en akut situation på ett annat ställe så om ett par dagar så kom de.
    Tro det eller ej, men sen var där faktiskt 1 snickare ett par timmar per dag (körde ut till huset på morgnar, på min lunch och efter jobbet för att kontrollera).

Dock så höll inte denna ihärdigheten i sig från entreprenören, snickarna var och jobbade på huset längre upp på gatan istället.

Vid denna tidpunkt så skulle vi ha flyttat in ett par veckor senare så det var ganska så klart att de inte skulle få huset klart. Började koppla in advokat för att hjälpa till och trycka på...bokade ett möte med entreprenören, tog med mig advokaten.

Den annars till ytan tillmötesgående entreprenören sa nu att de aaaaldrig hade lovat några datum och inte heller nu kunde de lova när huset skulle bli klart.

Som tur var så hade vi lyckats förlänga vårt boende så vi stod inte vid denna tidpunkt på gatan...men varje dag som gick var en dag närmre då de vi hyrde hus av skulle komma hem efter sina utlandsarbeten.

Vi satte upp en gräns - eller mer en point of no return, då vi var tvungna att flytta.

Veckorna gick och det var ringa progress på bygget, så när dagen kom så skickades det ett mail till hustillverkaren, entreprenören och vår KA om att vi därmed hävde kontraktet med dem och att avräkningsförfarandet skulle hanteras av vår advokat.

Ett par dagar efter det så flyttade vi in i ett hus som var ofärdigt. Fanns inte någon el inkopplad, endast ett golv (vårt sovrum) hade parkett, i övrigt var huset en arbetsplats.

Vi satte då igång att färdigställa huset själva, mha hantverkare som vi har bland släkt och vänner. Totalt sett så har vi lagt ner över 2500 timmar på att färdigställa och vid tillfället när vi kände att vi kunde uppskatta återstående tid runt 1500 timmar (vilket var något som behövs när man gör ett avräkningsförfarande).

Då hade det blivit känt att enreprenören var på fallrepet, de hade ansökt om rekonstruktion och senare samma år så gick de i konkurs.

Tidmässigt ovan så:
    I september 2007 skulle huset vara klart att flytta in it
    I december 2007 så hävde vi entreprenaden.
    Under i princip hela 2008 så jobbade vi med att färdigställa huset - det tar tid när man får göra sådant efter normal arbetstid.
    Under denna period så har hustillverkaren bara stuckit huvudet i sanden och enda gången de hörde av sig var till våren 2009 då de ville ha betalt för sista punkten (rör sig om ca 50000).

Sa till dem att de inte kommer att få ett öre före ansvarsbilden var utredd, för jag håller dem ansvariga för att de kopplat ihop oss med den entreprenören som de gjorde och sen inte hjälpt till med någonting för att försöka ställa situationen till rätta.

Hustillverkaren sa då till mig att "de inte kunde hjälpa att vi hade haft problem med vår entreprenör" - fel sak att säga till mig just den dagen.

Kände att enda anledningen att han - hustillverkaren (dvs lokalkontoret) ringde till mig var för att han hade fått påstötningar från centralkontoret om denna del på 50000 kr.

Efter avslutat "samtal" så var det tyst ett tag.

Helt plötsligt kom det en påminnelse på en faktura från husleverantören. För det första så hade vi inte fått fakturan till att börja med, och för det andra så kom påminnelsen trots våra påpekande mot husleverantören.

(fotsätter i nästa inlägg)

2. L

larmaluhel

Medlem

Fortsättning av trådskaparen

Kontaktade då centralkontoret hos husleverantören, lyckades få tag på någon efter många försök och den fakturan stoppades.

Berättade för dem om vår situation och husleverantörens brister mm mm mm. De ville ha ett möte med oss och deras eftermarknadsansvarige skulle återkomma.

Gick dryga månaden ingen eftermarknadsansvarig hade hört av sig, men en ny påminnelse dök upp. Vi ringde dem igen och lyckades då denna gång få tala med VD:n på företaget och sen hörde eftermarknadsansvarige av sig till oss. Vi satte då upp ett möte i juni 2009 där vi gick igenom hur det är att vara kund hos dem.

Han hade aldrig sett något liknande sa han när vi var klara med vår 150 sidors presentation om hur förfarandet hade varit med entreprenör och hustillverkaren.
    Han fick vår presentation och skulle därefter ha ett ledningsgruppsmöte och efter det kom det ett brev till oss där de säger att de i princip inte förstod vad det var vi höll mot dem.

Sen nu för ett tag sedan så kom samma påminnelse till oss och vi ringer återigen för att stoppa den och berättar att vi inte har fått det material som vi efterfrågat på förra mötet (om saker som vi misstänker försvunnit från vårt hus, eller ej levererats - då vi inte har varit dem som tagit mot leveranserna).

En vecka kommer en delmängd av det material som vi skriftligen efterfrågat - och sen att de vill att vi skall betala fakturan senast den 1 november.

Det är som ni förstår väldigt mycket som gått fel i det här husbygget. Faktist fler saker som gått fel än rätt.

Det är saker som saknas, gavelpartier som lutar (mer än 35 mm på ett 180 cm Mästarstege vattenpass). Går inte att ha putsad fasad som det var tänkt så vi fick sätta träpanel (vilket vi iofs nu i efterhand tycker är ett bättre val) mm mm mm som sagt vi har en 150 sidors presentation om detta och den skulle kunna göras minst dubbelt så stor.

Vi har inte ens fått en ursäkt varkens från husleverantör eller entreprenören.

Vad jag skulle vilja göra är att utreda vad husleverantörens ansvar är i denna situationen.

Det hade varit sin sak om det var vi själva som hade valt entreprenör, men när det är husleverantören som gjorde det så känner jag att de är ytterst ansvariga.

Sen är det som så att de har en entreprenadansvarig hos denna hustillverkare (centralt) men de hade aldrig hört talas om denna enreprenören som hustillverkaren skickade oss till.

Nu när ni fått läsa en sammanfattning av vår historia och kanske kunnat bilda en uppfattning, så skulle vi gärna vilja ha lite råd.
    Vi vet att vi borde koppla in vår advokat i ärendet, men då det fortfarande inte är utrett gentemot entreprenörens konkursbo (det juridiska efterspelet) så kommer vårt rättsskydd i försäkringen att gå till det och ett ärende till (mot hustillverkaren) skulle kosta 50000-100000 till.

Mvh,
    M och M

3. M
    Medlem · Dalarna · 2 592 inlägg

mr_bygg

Medlem
    Låter som ett riktigt elände...

Vi blev lovade av vår hussäljare att vi skulle skriva ett totalentreprenadskontrakt men helt plötsligt visade det sig att vi endast skulle köpa materialleveransen av hustillverkaren och det var säljaren via sitt företag som skulle uppföra huset på generalentreprenad. I ert fall verkar det som att det var klart från början och via det upplägget så är väl tyvärr hustillverkaren rent juridiskt helt frikopplad från vad säljare och andra entreprenörer ställer till med. I vårt fall så fick vi riktigt mycket problem med vår entreprenör och kontaktade husleverantören det hjälpte till att få deras säljare (vår generalentreprenör, samma person) att åtminstone lösa vissa problem. Så vi är i nöjda med husleverantören men inte deras säljare/vår generalentreprenör.

Personligen tycker jag att hustillverkarna borde ta ett betydligt större ansvar för alla led i kedjan, från säljare till färdigt hus oavsett om de marknadsför en totalentreprenad, generalentreprenad eller en delad entrprenad eftersom det i slutänden ändå handlar om tillverkarens rykte. Det är juridiskt lätt att många gånger friskriva sig allt ansvar men frågan är vilket rykte leverantören får när kunderna till sist känner sig fullständigt blåsta.

Jag förstår och känner igen ert problem och mitt råd är att försöka hitta en kunnig jurist/advokat eller annan insatt person som kan ge er en bedömmning vilka möjligheter ni har att gå vidare. Ni kan säkert få flera vettiga råd här på forumet men det låter ändå som att ni bör anlita någon som kan föra eran talan och kan ta till vara era intressen. En av våra bästa investeringar under bygget var en advokat som hjälpte oss att komma till rätta med en del av våra problem.

Hoppas att ni löser era problem, i annat fall så är det väl inte fel att berätta om era problem och också nämna vilken hustillverkare ni haft som uppenbarligen inte klarat av att hantera problemen hos antingen dem själva eller hos deras säljare/entreprenörer. Oavsett var det felat i kedjan så är det intressant för alla potentiella kunder.

4. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 225 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Varför det? Det är ju att jämföra med att ICA skulle ta ansvar för mina pannkakor eftersom de sålt mjölken och mjölet.

5. J
    Medlem · Uppsala · 3 205 inlägg

Jan-Å

Medlem
    Ni är ju uppenbart lurade av den som skulle bygga huset rent faktiskt och den har konkursat. Säljaren av huset har bara varit intresserad av att tjäna sina pengar på att nasa hus, inte ett dugg intresserad av att hjälpa Er till ett bra boende och skiter i om Ni har tak över huvudet eller inte.
    Ni har som jag ser det 3 alternativ.
    Antingen kör Ni den lagliga vägen så som man ska göra, Er advokat stämmer hustillverkaren och byggaren osv, så småningom avgörs processerna och har Ni tur vinner Ni alla, då betalar motparten era kostnader och ev. skadestånd.
    Eller så ids Ni inte det utan tar merparten av kostnaden själva och gör klart huset så Ni kan få lugn och ro istället. Och lever vidare med känslan att ha blivit blåsta/lurade vilket man blir ibland och det glömmer man.
    Eller så kontaktar Ni HA betalar dom för att resonera med hustillverkaren om vem som betalar vad.

Jag skulle nog valt alternativ 1 helst men jag har en chef som är advokat och en jurist anställd i samma firma så det är nära för mej.
    Men tyvärr kan man aldrig vara helt säker på juridiken även om man tycker sej ha moraliskt rätt kan man förlora.

Jag personligen skulle inte vara lika hänsynsfull gentemot hustillverkaren/säljaren, jag skulle hänga ut både firman och säljaren med namn i varenda forum jag deltar på. Ett klubbforum som jag är med på har tom. en särskild tråd där man kan varna andra medlemmar för banditer som dom här :)

Redigerat 24 okt 2009 10:58
  6. J

Jan-Å

Medlem
    Inte alls, det är som att jämföra med att ICA skulle ta ansvar för maten där dom sålt matvarorna, tvingat mej att använda deras utsedda kock som lagat maten i deras kök. ICA:s ansvar med andra ord.

7. Nyfniken

Nyfniken

Medlem
    Vem av oss är det som inte vet vad delad entreprenad betyder?

Redigerat av moderator 24 okt 2009 22:11
  8. J

Jan-Å

Medlem
    "Vi är ett par som köpte ett hus av en ledande hustillverkare. Denna erbjöd enbart generalentreprenad. Så som detta fungerar så har hustillverkaren entreprenadfirmor knutna till sig, som uppför deras hustyper."

Som detta beskrivs av trådskaparen kan Du kalla det vad Du vill, delad entreprenad kanske? Om jag förstår dej rätt tycker Du att husleverantören är en sjysst kille som tagit sitt ansvar fullt ut och inte kan beskyllas för nåt alls oegentligt.
    Jag håller inte med om det.

Har haft en liknande diskussion med "ML" ang fastighetsmäklares ansvar (juridiskt och moraliskt) man tycker olika helt enkelt. Men när köparen inte fått det som utlovats av säljaren har och sen själv får stå för kostnaden själv tycker jag att köparen är lurad. I ovanstående fall har hussäljaren tvingat köparen att använda en entreprenör vald av hussäljaren. Självklart har hussäljaren ett ansvar för vad denna entreprenör sen gör eller inte gör.

Redigerat 24 okt 2009 17:49
  9. L

larmaluhel

Medlem
    Hej igen och tack för responsen.

Precis som du resonerar i pannkaksanalogin resonerar även vi Jan-Å.
    Rotansvaret hamnar hos hustillverkaren, så det är de som har försatt oss i den sits som vi nu är i.

Vi ska rådfråga vår advokat på måndag hur vi skall gå vidare, för en sak är iallafall klar och det är att vi inte finner oss i att bli överkörda av hustillverkaren, sen må de vara en av de största i norden - couldn't care less.

Litet tillägg till vår historia:

Det framkom under resans gång att vårt hus var det första hus av denna hustillverkaren som entreprenören gjorde.
    För oss är det ofattbart att man då som hustillverkare inte följer upp ett enda dugg mot denna nya entreprenör som man tagit in för att bygga sina hus.

10. J

Jan-Å

Medlem
    Som kund köper jag en vara eller en tjänst av en säljare. När det inte funkar blir jag förbannad när säljaren börjar hänvisa till tillverkare eller underleverantörer osv. Själv säljer jag tjänster och jag tar fullt ansvar för vår verksamhet, vi löser ALLT åt våra kunder dom behöver aldrig ringa runt till andra som jag skyller på. Men så gör inte fastighetsmäklare, inte bilförsäljare heller men några av dom har fått höra det också liksom deras chefer. Uppenbarligen gör inte Er husförsäljare det heller utan skyller på allt och alla sen kan man kalla det delad entreprenad vilket väl bara är ytterligare ett sätt för klåpare och banditer att komma undan när dom lurat nån. Jag kan inte förstå hur man kan försvara sånt????
    Jag hoppas Ni får tag på en bra advokat och orkar driva frågan till avslut eller uppgörelse, det är märkligt att vårt samhälle inte bättre kan skydda den svagare parten i en affärsuppgörelse. I Er situation borde ju vanligt hederligt folk ha rätt till en advokat på statens bekostnad, det har yrkeskriminella i domstolen. Lycka till!!!

11. Nyfniken

Nyfniken

Medlem
    Jösses Jan-Å. Läs först och svara sen. Som du ser så har jag fetmarkerat "delad entreprenad".

12. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem
    Detta fall bevisar än en gång att det enda riktiga är att bygga på totalentreprenad med ett enda avtal med en tillverkare/entreprenör som är välrenomerad och har resurser.

13. L

larmaluhel

Medlem
    Personligen skulle jag säga att det enda riktiga är att bygga lösvirkeshus och ta in en hantverkare med god renome som kopplar in övriga hantverkare.

Iom att vi färdigställde vårt hus själv och iom att det hade bildats mögel på yttergipset (kartongen) så fann vi när vi bytte skadade gipspartier att det fanns oisolerade glipor mellan reglar. Vad detta kan innebära är att varm luft från huset kan kondenseras på de kalla ytorna på reglarna.
    Så...hade vi inte behövt byta yttergipset, så hade detta aldrig upptäckts och kunnat åtgärdats.

Detta var alltså inte mellan två byggelement utan bakom bakom yttergipset i ett byggelement...mao något som hustillverkaren levererat.

14. J

Jan-Å

Medlem
    Jag skulle snarare dra slutsatsen att det enda riktiga är att bygga själv i egen regi med sin pappa och svärfar plus nån svåger :D Det har jag gjort och jag drabbades inte av ett enda feljobb och inte av att folk inte kom när dom lovat heller. Det enda som inte vart helt bra var några av el-kopplingarna som en kompis gjorde, jag valde att leja in en riktig elektriker men fick sen göra om lite som han inte gjort så bra. :cool:

15. J

Jan-Å

Medlem
    Jag läste faktiskt ;) uppfattade det som att vi inte var överens om säljarens ansvar som jag menar att denne har oavsett entreprenadens form, inte juridiskt kanske men moraliskt. Var det nåt mer jag inte fattade igen?? :confused: Du skriver bara en rad i taget så ja missar säkert nåt :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.