Byggahus.se

Husleverans på torsd. Älvsbyhus Sleipner.

1. N
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Vårt hus, Älvsbyhus Sleipner, kommer på torsd. 30/11. Några tips i sista stund? Vad händet t.ex. om det regnar? Har sett att grundbalkarna inte ligger i rak linje på alla ställen (sett ovanifrån). Gör detta något?

2. C
    Medlem Nivå 1

Re: Husleverans på torsd. Älvsbyhus Sleipner.

He.
    Jag har inte ett enda svar på dina frågor, men ville bara säga VAD KUL!!!!  Är ni inte superpirriga? Hur länge har ni väntat? Har allt gått som ni förväntat er och hoppats på hittills? Var bygger ni? Vårt Höner kommer v.51 (julveckan). Vi är sååå otroligt spända nu. Köpte tomten och skrev avtal i maj. Tomten röjdes igår och imorgon ska vi dit och prata och greja med grävmaskinisten och så. Vi bygger utanför Göteborg.

Enda tipsen jag hört är att man gärna ska vara med på plats så mkt man kan - dels för att se att allt går rätt till,men även för att man tydligen lär sig mkt om huset och hur man ska sköta det sedan. Man får även tillfälle att skapa goda relationer med hantverkarna så att de är mer försiktiga med ens saker och kanske ställer upp extra om det är ngt man kommer på under byggets gång att man vill ha gjort. Det är det enda jag hört som tips, så får man ta till sig vad man vill av det.

Lycke till på torsdag - bara TVÅ dagar kvar!!!!!

Camanda, som hållertummarna för en torr och fin dag åt er.

3. N
    Medlem Nivå 3

Tack Camanda!!!

Vi är verkligen pirriga. Känns som att jag kommer skrika när det väl händer. Vi skrev avtal i dec. förra året och har röjt tomten sedan i somras. Det var en väldigt stenig tomt så det har varit ett stort projekt bara det. Se bild. Vi bygger i Falun.  :)

4. Constructum Domus
    Medlem Nivå 5

Ja, det är härligt när huset kommer.....

Jag var också lite undrande vad som händer om det regnar. Fast när jag såg huset komma så såg jag att de färdiga väggblocken är ganska täta. Det ligger plast, vindpapp och träreglar osv runt om. Även om det regnar lite så är det inga problem. Vi hade färdig gips på insidan och det klarar också av vatten.

Väggarna kan torka upp sedan när taket är på.
    Viktigt är det också med att isoleringen i väggarna inte blir blött. Eftersom det är ganska tätt med plast etc runt så tar det väldigt lång tid att torka.

Om du tror att det skall bli mycket regn så kan du prata med de som monterar upp huset om de inte har presenningar som de kan ta med. Det är bara att lägga dom över väggarna när de är uppställda. Det är viktigast att skydda den översta delen av väggen.

Lycka till och ta många bilder och videofilmer......

5. F
    Medlem Nivå 1

Hej!
    Vill bara påminna om att det är den 30/11 idag om någon skulle ha missat det ????
    Lycka till med bygget!!!!

6. N
    Medlem Nivå 3

Hej!

Det blev ett hus till slut. Det är snickerimässigt klart och det tog snickarna 5 arbetsdagar (långa) att göra det. De slet. Men de var bra, och allt blev bra. Så långt vi vet. Elektrikern kommer imorgon 12/12 och målarna 18/12. Den 27/12 är det slutbesiktning. Hörde att de ej får använda egen besitningsman. Hur kontrollerar man det tro?

7. C
    Medlem Nivå 1

ÅÅÅhh - det ser ju jättefint ut. Hur har vädret vait hos er. Hos är det kaos. Tometn var en leråker, som var illa nog. Nu är den mer en swimingpool...:surprised:( Om en vecka och två dagar kommer vårt hus. Har du fler bilder att visa på ert fina hus? Unrar hur ni gjortmed bygglaget angående mat och fika och så. Är det OK om man fixar lite sådant tror du, eller anses det som att mn tror att de själva inte har råd eller att vi mutar? Vill inte att det ska missuppfattas, men vill gärna fixa lite gott den första dagen och även andra dagar. Hur har ni gjort hittills?

Camanda

8. T
    Medlem Nivå 2

Du har väl inte gått på niten att lita på att Älvsbyhus väljer en opartisk besiktningsman??? :surprised:

Om så, försök att avboka denne och leta reda på en själv med rekommendationer från kommunen eller detta forum.
    Hoppas att du inte tagit deras kvalitetsansvarige heller???
    Vår hussäljare sa åt oss att på den punkten så hjälpte han INTE till, fick vi hitta vem vi ville, bara vi tyckte han verkade bra. :)

9. N
    Medlem Nivå 3

Tack!

Leråker är bara förnamnet. Det är väldigt lerigt kring huset. Dock är de närmsta metrarna ganska torra där det är utfyllt med sand och grus.

När det gäller byggarna hade vi en tanke att fixa fika och mackor men det blev aldrig av p g a att det var så mycket att göra. De fick med sig en kasse med fika på hemvägen sista dagen. Men hur som helst tror jag det är uppskattat. Våra snickare åt en väldig massa fika. Låg bullpapper och halvätna smörgåsar lite här och var.

Just nu håller jag på med plasten under. Inget lätt jobb. Hade kanske varit bättre att göra det timmarna innan huset kom.