Byggahus.se
Snailman
Den startar inte och luktar bränt...:(

Nån som har råkat ut för liknande och har tips?

Byta motor? kol?? startelektronik? etc? garantin har nog gått ut tyvärr...
 
Nu har jag inte en Husky utan en Elektrolux som pajjat och det var styrkortet. (Luktade inte bränt, var bara helt död).
Skruva isär den och försök lokalisera felet, det är inte många delar i en centraldammsugare, har det luktat bränt så kan ju med näsan försöka lokalisera felet ganska enkelt.
(Jag har en jobbarkompis som jobbat med elektronikreparationer i 20år och har brukar stoppa ett sugrör i näsan för att lokalisera brända komponenter om det inte går mäta sig fram). :D
 
Snailman
Tack för svaret, får titta på det när jag får tid efter helgerna, antar att de inte går sönder så ofta eftersom inte så många svarat.. Tänkte att det kanske var nåt typfel som många råkat ut för före mig.
 
säljer dessa c-sugare, oftast är det kolen som gettt sig när det luktar bränt.
Kostar runt en 200:- och är lätta att byta själv
 
Snailman
Tack, det var på sätt och vis kolen, kolen är omgivna av en tunn plåtbit, som i sin tur hålls av ett plasthölje, plåtbiten hade förskjutits i plastbiten tills den vidrörde kommutatorn (troligen kass konstruktion/toleranser)

http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Emotaufbaude.jpg

plåtbiten är det gula som omger kolet, den hade nog släpat mot kommutatorn ganska länge, den var nämligen sliten till samma form, och kolet hade fastnat i plåten, har knackat tillbaka plåten, får se om det går att limma den till plastbiten, så den inte kanar in igen...

efter att ha knackat in dem så gick det att starta motorn igen. (se till att ha kontakten urtagen bara, om nån gör nåt liknande)

Edit: när jag nu limmat och ska skruva ihop resten ser jag att en plåtring som omger motorn, vidrör plastbiten som håller kolet, antagligen har den legat emot, jag ser ren plåt där och antagligen vibrerat mot kolet. hålet i plåtbiten för motorn är för litet helt enkelt. Så det är nog helt enkelt konstruktionsavdelningen hos husky i kombination med dem som monterar maskinerna som tyvärr inte klarar sitt jobb.

så jag får hämta en fil och fila upp hålet några mm så motorn ryms:p

Tyvärr får jag väl erkänna att detta inte lär hindra mig från att köpa en husky till nybygget:D (varför lära sig ett annat märkes konstruktionsfel, nu kan jag ju husky:s)
 
Jag vet att tråden är gammal, men jag hamnade här vid en sökning.

Även jag har en centraldammsugare som luktar bränt, dock inte Husky utan Allaway. Men om det är någon som har Husky finns nedan en instruktion för kolbyte som jag hittade via google. Kanske någon kan ha nytta av den.
http://www.huskyvac.se/filer/Dokument_09-02.pdf
 
Gammal tråd jovisst,. Men du skrev att du hade en Allaway. lyckades du byta kol på den? ser krångligt ut när jag tittar på motorn. Jag har en 1350. Luktar bränt... Hittade du nån manual/sprängskiss för det?
 
Jodå, jag lyckades byta kol. Jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde, men speciellt svårt var det inte. Tyvärr hjälpte det inte, så jag lämnade in den på reparation där det konstaterades att det var något med motorn som var sönder. Det gick att laga, men var ganska dyrt och de gav bara 6 månaders garanti på det genomförda arbetet. Jag köpte därför en ny istället.
 
Min Husky har låst sig. När slår på den så brummar det som om motorn skall gå igång men den roterar inte, och sedan går automatsäkringen. Jag råkade suga lite slipdamm från spackel, Kan det trängt igenom och satt sig i något lager?
 
Säker på det är slipdamm så inget större satt sig ivägen? Annars borde tryckluft göra susen. Jag lämnade in min för 10år sedan då den lät illa. De bytte motorn på den, men behöll motorn. Visade sig att det satt en sten i den när jag hade tid att kolla på den.
 
B larry78 skrev:
Säker på det är slipdamm så inget större satt sig ivägen? Annars borde tryckluft göra susen. Jag lämnade in min för 10år sedan då den lät illa. De bytte motorn på den, men behöll motorn. Visade sig att det satt en sten i den när jag hade tid att kolla på den.
Tog ur motorn och den går att dra runt men supertrögt. Verkar inte gå att ta isär då det är pressad plåt runt delarna så blir väl att beställa en ny motor.
 
Snailman
Kan väl tillägga nu, tio år senare, att huskyn fortfarande funkar.
 
S
Svårt att få isär den , titta på den del som kolen ligger mot ( kollektorn ) det ska vara en fin svart yta på den . är den sårig med brändsår på så kan det vara kortis i rotorn , den blir varm
och lindningen slungas ut mot metallen ( statorn ) då är det kört . kan även vara lagren .
Som dom säger kör med lite tryckluft först , svårt att blåsa rent , det är tre turbiner i den
Min pajade på samma sätt , kollade pris på en ny 3200:- i fina affären men köpte från annat ställe 1200:-
 
S skutten11 skrev:
Svårt att få isär den , titta på den del som kolen ligger mot ( kollektorn ) det ska vara en fin svart yta på den . är den sårig med brändsår på så kan det vara kortis i rotorn , den blir varm
och lindningen slungas ut mot metallen ( statorn ) då är det kört . kan även vara lagren .
Som dom säger kör med lite tryckluft först , svårt att blåsa rent , det är tre turbiner i den
Min pajade på samma sätt , kollade pris på en ny 3200:- i fina affären men köpte från annat ställe 1200:-
Var köpte du nya motorn?
 
S
Är nu kanske 4-5 år sen jag köpte en motor till Husky Cyklon har inte kartongen kvar
priset i orginalbutiker var ca 3200-- 3400 min kostade 1400 då
priset har nog gått upp lite
Tillverkad i Slovakien men det är nog dom flesta
Här några länkar , kolla in typ , nummer , även beteckningar på motorn på din maskin
sen får du välja själv varifrån
www.delupe.se/shop/?q=Domel&gclid=EAIaIQobChMIyY-Jtv_32QIVBF4ZCh3fIgXzEAEYASAAEgJEC_D_BwE

www.buildor.se/husky-motor-domel-mot-109

www.dammsugaren.se/Centraldammsugare2/Reservdelar--Tillbehoer/Reservdelar%202/45374-Husky-Motorer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.