Jag får kod E50 efter bara några minuters körning av maskinen. Jag har testat att dra ur kontakten ett tag enligt rekommendation om det hjälper inte. Vad kan vara fel egentligen? Är det något som är lönt att laga? Den är 10 år och inte använd supermycket i alla fall. är det någon som känner igen detta fel?
E50 är motorproblem. Det finns underlarm som E51, E52 osv som berättar mer noga om vad det kan vara, men dom ser man bara i servicemenyn.
Så det skulle kunna vara motorn som är körd, kretskortsfel, eller kondensatorfel
Så det skulle kunna vara motorn som är körd, kretskortsfel, eller kondensatorfel
Hur får man fram service menyn?
lägg upp pnc nummret på typskylten så ska jag ta en titt. brukar sitta en klisterlapp runt lucköppningen nånstans.
Men brukar nästan alltid vara såhär, från avstängt läge, slå på maskinen och tryck in Start knappen och närmsta knapp bredvid samtidigt. Brukar krävas lite erfarenhet för att lyckas på första försöket haha, men det löser du nog.
Sen vrid vredet till läge 11, så borde det komma upp felkoder. Sen kan man stega igenom de 3 senaste felkoderna via startknappen
Men brukar nästan alltid vara såhär, från avstängt läge, slå på maskinen och tryck in Start knappen och närmsta knapp bredvid samtidigt. Brukar krävas lite erfarenhet för att lyckas på första försöket haha, men det löser du nog.
Sen vrid vredet till läge 11, så borde det komma upp felkoder. Sen kan man stega igenom de 3 senaste felkoderna via startknappen
Nu får jag fram e51 i stället!
Gissar att man får skruva isär den och se om man kan se något. Eftersom den funkar ibland känns det väl mer som glapp? Om kretskortet eller motorn varit helt sönder borde den väl inte funka alls?
Ja gör så. Ta av toppen, sedan högra sidoplåten om du står framför maskinen. Där har du motorn, kondensatorerna och kretskortet.
Själklart är det just den sidan som sitter mot väggen! Det får bli helgens projekt, men tack för hjälpen!
Givetvis måste den fungera när man har dragit ut alltihop, men när jag skruvat ihop den och satt tillbaka den igen så börjar den krångla igen. Hör något brummande ljud som inte skall vara där innan larmet löser ut. Kan det vara värt att byta motor eller var skall man börja?
Liknande trådar
-
electrolux frys med is produktion
Vitvaror -
Electrolux erf3867sox läcker vatten!
Kök -
Electrolux nekar 5-års garanti på produktfel med märklig anledning
Juridik -
byta huvudkort på Electrolux kyl/frys EN3889MFW.
Vitvaror -
Electrolux torktummlare högt ljud och nu kärvar trumman och går knappt runt.
Vitvaror