Husköpare varför är det oftast någon annans fel ?

5k läst  52 svar

1. S
    Medlem Nivå 7
    Om man har dålig kunskap så vänder sig folk hit och får hjälp innan säljaren kontaktas det är väl jättebra? :)

2. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Men alla börjar med dålig kunskap

• Laddar…
  3. Robblund
    Renoverare Nivå 6
    Det är den generationens tid nu att skaffa hus.
    Dom som skall bli kända på youtube som influencer Osv.
    Generationen som inte är fostrad att kavla upp ärmarna o spotta i nävarna..

Detär ju alltid lättare om man får någon annan att göra det...

• Laddar…
  4. R
    Medlem · Nivå 10
    I framtiden är alla influencer's somliga mer än andra. Det gäller att självförverkliga sig genom någon annan.

5. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Man ska väl ta reda på vad som är rätt och vad som är fel, varken mer eller mindre. Det här forumet är till för att ta och ge råd. Ingen ska behöva ha dåligt samvete för att man frågar. Den som har varit husägare länge vet såklart mer än den som är nybliven husägare. Många gånger har man fått lära sig den hårda vägen.

6. S
    Medlem Nivå 7
    Jag är väldigt besviken på att jag inte visste detta tidigare, ska genast ringa min pappa så han får komma hem till mig och göra färdigt det som är kvar. Så tar jag mig ett glas vin och badar sålänge. Tack för tipset:D

7. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
    Man kan ju skaffa sig kunskap innan man börjar skrika "Dolt fel".

Stickan

8. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Och det gör man t ex genom att fråga här

9. C
    Medlem · Nivå 14
    Själv tror jag det extrema prisläget är en stor orsak till detta fenomen - det är naturligtvis fullständigt ologiskt, men jag tror många tänker att när huset är så pass dyrt så skall det vara felfritt.

10. D
    Medlem · Nivå 17
    Jag upplever inte att det är många som dyker upp och hävdar att minsta fel är säljarens ansvar. Visst finns det en del frågor om små uppenbara fel, men det är ju folk som undrar hur reglerna ser ut. Inget konstigt med det.

Redigerat 10 feb 18:26
  11. T
    Medlem Nivå 1
    Att det är mestadels 80/90-talister som frågar om dolt fel är av andra orsaker än att de skulle vara curlade.
    Dels är det är de som är 1a gångsköpare i störst utsträckning men sen blir vi matade med människors öden i Arga snickaren, Fuskbyggarna och allehanda tidningar. Och alla pratar om dolda fel hit och dit.
    Försäkringsbolagen skrattar hela vägen till banken med alla dolda fel-försäkringar som aldrig används.
    Man hamnar alltid i diskussion om det istället för råd att köpa en besiktning av elen eller kanske en checklista för undersökningsplikten i sig.

Kan lova att de curlade kidsen bryr sig ändå inte om vems fel det är för mamma å pappa löser det vilket fall.

• Laddar…
  12. K
    Medlem · Nivå 6
    Som 80-talist tycker jag det är fullt rimligt att någon annan tar ansvaret för mina beslut.
    Om jag själv skulle behöva ta konsekvenserna av mina handlingar skulle det innebära obehag och vånda för mig.

13. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Vissa saker ändras aldrig. Hus priser går upp och ner varannan vecka och alla generationer anses vara odugliga av generationen före dom, som i sin tur också var oduglingar.
    Ge de 10 år och alla 90-talister säger att alla 00-talister inte kan arbeta och att de inte fick samma ordentliga uppfostran som de fick själva på 90-talet.

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Allt var bättre förr, ungdomarna är förtappade. Så har det låtit från gnällande gubbar i alla tider. När jag var liten hörde man sådant från folk i morfar o mormors generation, det lät likadant när jag var i tonåren, gnällspikarna var typiskt 80 och äldre.

När jag var i 30 års åldern och bodde i bostadsrätt, kom samma klagomål från folk i 80 års åldern.

Det nya i dag är att snacket om curlade 90 talister verkar komma från folk i min egen ålder (och jag har lång kvar till 80) eller tom yngre, DET är illavarslande.

15. R
    Medlem · Nivå 10
    Gnällspikar finns det oavsett ålder o kön.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: