Husköpare varför är det oftast någon annans fel ?

5k läst  52 svar

1. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Efter allt tjafs om dolda fel kan jag tycka att regler kan ändras. Har man köpt skiten får man fixa den också? Då kanske folk skulle vara mer sugna på att undersöka saker..

2. S
    Medlem Nivå 7
    Curlad 90talist här
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20171009_172454.jpg

Men du har rätt, vi är helt klart för curlade och vill inte ta ansvar.:D

3. F
    Medlem · Nivå 6
    Ingen regel utan undantag (y);)

4. G
    Medlem Nivå 1
    Att inte förstå sig på ungdomen är snarare ett tecken på att man själv börjar bli gammal.

5. R
    Medlem Nivå 1

6. S
    Medlem · Nivå 10
    Jag antar att du krävt tidigare ägare på hela renoveringskostnaden eftersom du upptäckte halvvägs genom renoveingen att avståndet mellan 2 bjälkar var 5 cm längre än förväntat.

Eftersom du känner dig träffad av kriterierna så måste det vara så?

Det är ju ingen som säger att alla 90talister är curlade eller hur?

7. D
    Medlem · Nivå 17
    Det medför att säljare börjar mörka fel istället för att vara öppen med vad man vet. Nuvarande system är nog det vettigaste, även om det inte saknar brister.

8. R
    Medlem · Nivå 10
    Allt som inte är CC600 är dolt fel.

9. S
    Medlem Nivå 7
    Känner mig inte träffad alls, ville bara visa att alla inte är curlade. Har ju kommit några exempel på det i tråden(y)

10. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Sedan blir curlade ett slags skällsord, och visst finns det barn som får allt de önskar sig utan att behöva reflektera över kostnaderna.
    Händer det i överklassen, då är det något att sträva efter och annars är det curling.

Jag skulle säga att det finns fler som har problem pga för lite hjälp och stöd under uppväxten än de som har problem pga för mycket stöd

• Laddar…
  11. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Sen 60/70-talen har vi dels riggat konsumenträtten så att enskilda ska slippa ta ansvar för sina köp (vilket uppenbarligen smittat av sig på allaköp), dels haft en kass/haltande utveckling av huskvaliteten där exempelvis sambanden mellan isolerings- och ventilationsbehov inte förståtts, dels haft en bostadsmarknad där storstadspriserna flerdubblats och dels haft ett par generationer som delvis inte förmått uppfostra sina barn till vuxna ansvarstagande individer.

Var någonstans ifrån får man skamlösheten att skylla det här på dagens unga?

12. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Det är ju knappast så att "ungdomarna" har curlat sig själva...

13. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
    26600 är antalet träffar man får om man söker på "Dolt fel" i detta forum.

Stickan

14. S
    Medlem Nivå 7
    Kan det inte bero på att detta är ett forum för hemmafixare och reglerna kanske inte är supertydliga (har själv inte kollat upp hur reglerna för dolt fel ser ut). Folk vänder sig kanske hit för att få hjälp av dem hjälpsamma som finns här inne innan man tar det med säljare? (y)

15. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
    Jag tror att i första han beror på dålig kunskap och som du själv säger "har själv inte kollat upp hur reglerna för dolt fel ser ut".

Stickan

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: