Husköpare varför är det oftast någon annans fel ?

13k läst  115 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    En köpare köper ett gammalt hus från -70 talet eller äldre tex, då borde man väl veta att vatten rör bör bytas ut, avlopps rör bör bytas ut eller åtminstonde ha det under uppsikt och el system bör el testas eventuell bytas ut osv. Och för i tiden så viste alla husägare att pannan bytes ut runt 20 år eller värmepump som det är idag. Och badrum bör renoveras i tätskikt efter ca 25 år är inte så konstigt men många töjer på gränser och det är väl ok
    Men skyll inte på andra alla bör ta sitt egna ansvar som husägare gjorde förr tiden
    Hoppas det blir en attityds förändring innom hus ägandet att inte skylla på andra man borde veta vad man ger sig in i med äldre hus och inse att det kan bli kostsamt.

• Laddar…
  2. Bästa svaret

F
    Medlem · Nivå 6
    Jag ser ingen ljusning då det till stor del verkar vara curlade 90-talister som inte vill ta eget ansvar och kommande generationer är ju inte direkt mer självständiga.

3. R
    Medlem Nivå 1
    Klockrent tyvärr ser det ut så idag.

4. M
    Husägare · Nivå 11
    Ja, vad säger man...
    Lite nya tapeter och sen serviceavtal på värmepumpen så sköter resten sig själv, eller?
    Jag har tänkt länge att vi kommer att få ett riktigt uppdämt behov av renoveringar framöver.
    Unga husägare som tror att avloppsstammar, tak, el och liknande håller i 200 år.
    Tung belåning till fiktiva värden ger kanske inte heller marginal till renoveringar ens om man vet bättre.
    Eller så trillar man dit och gör det populära som alla andra. Dränering, fönsterbyte och kök som absolut inte tillhör det viktigaste egentligen.

5. S
    Medlem · Nivå 10
    Curlade ungdomar som har hört talas om dolda fel och försöker få allt normalt slitage att gå som dolda fel...

En av de vanligaste frågorna på byggahus är ”är detta dolt fel?” dessa människor tror att dolt fel betyder 10 års garanti på allt som inte var uppenbart på visningen.

• Laddar…
  6. R
    Medlem Nivå 11
    Curlade ungdomar?

Jag är född -90, jag och min sambo renoverar ett hus från grunden upp. Flera i min bekantskapskrets som gjort lika.

Allt skriv om dolda fel på exempelvis detta forumet, skriver folk hur gamla de är när de gör inläggen?

Jag ser inte eran ålder på era inlägg, eller era profiler?

Tar ni för givet att alla som skriver om dolda fel är födda 1990 eller senare?

7. F
    Medlem · Nivå 6
    Öm punkt? Du får trösta dig med att du bara är ett år fel :crysmile:

8. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Jag håller med dig och tycker att tråden är väldigt negativt

9. L
    Medlem · Nivå 13
    Det värsta är ju när någon försöker hävda dolt fel, när de hittar en liten fuktfläck i samband med renovering av ett 30 år gammalt badrum. Sen försöker de få säljaren att stå för kostader de ändå skulle haft i samband med renoveringen.

Är det kanske så att folk blir överraskade över hur mycket det kostar att renovera ett hus, och kommer på att de egentligen inte har råd?

10. J
    Husägare · Nivå 9
    Ja, jag instämmer i det, en sjukt negativ och raljerande tråd.

11. M
    Husägare · Nivå 11
    Jag skrev "unga" i mitt tidigare inlägg men borde skrivit "oerfarna".
    För det finns unga driftiga människor som gör underverk med sina hus. Och motsatsen äldre, som inte har koll alls.
    Den intressanta frågan kvarstår. Vad händer när priserna bara trissas upp om samtidigt viktiga saker blir eftersatta?

• Laddar…
  12. J
    Husägare · Nivå 9
    Det kan du nog räkna ut själv vad som händer. Men vad är din poäng? Det är inte så lätt att hitta en bostad till ett lågt pris, iaf inte i storstadsregionerna om det nu är det du stör dig på. Nämligen att unga människor lånar mycket pengar. De har helt enkelt inget val.

13. R
    Medlem · Nivå 11
    Valet folk har är att fråga sina politiker vad riksbanken har för sig. Låga räntor har inflaterat reala tillgångar typ bostäder, aktier mm. Boende är egentligen konsumption, iallafall om man inte underhåller och uppdaterar sitt boende.

"Det är alltid någon annans fel" är lika gammalt som mänskligheten.

• Laddar…
  14. J
    Husägare · Nivå 9
    Ok, man ska alltså fråga/ligga på sina politiker och riksbanken och sen förvänta sig en annan penningpolitik och sen sänkta huspriser?

Du, risken är att barnen hunnit flytta hemifrån och att bostadsbehovet hunnit förändras.

• Laddar…
  15. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
    Du har rätt.
    Det finns personer i alla åldrar som inte förstått vad dolda fel är och tycker att någon annan skall stå för notan.

Stickan

Stickan

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: