Byggahus.se

Husköp med friskrivningsklausul problem med vatten från brunn.

1. P
    Medlem · 5 inlägg

pappasflicka

Medlem
    Vi har köpt ett hus där ett mindre vattenprov visade inte otjänligt vatten med anmärkning,min man har renat och tätat brunnen vi har skaffat en ny vattenpump och ett par olika filter,MEN vi får inte något bra vatten.
    Vid kontraktsskrivning fick vi underlag på detta enklare vattenprov.Säljaren barn till den avliden alltså ett dödsbo varav av ett av de vuxna barnen bott i fastigheten fram tills överlåtelsen.Finns en liten brunn där fastighetsägarna sa att den brunnen sinar på sommaren men av det vattnet blir det jättegott kaffe(husets vatten kommer inte från den brunnen).Men nu till saken vi har enligt ryktesväg hört av folk som arbetat inom hemtjänsten & tagit hand om den nu avlidna kvinnan att de hade problem med vattnet i fastigheten har även hört utav grannar att de INTE användt brunnen som försörjer fastigheten med vatten till annat än att tvätta med då vattnet inte varit bra detta är ingenting vi blivit upplysta om,friskrivningsklausul finns på köpekontraktet men om säljaren känt till problemet så förbises friskrivningsklausulen,känns långsökt att säljarna inte skulle känna till problemet med vattnet då hemtjänstpersonal oh grannar känner till problemet är det någon som vet om man har en chans att få upprättelse med en sånhär sak.Tar tacksamt emot råd tips och era erfarenheter

2. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 784 inlägg

harry73

bra på allt
    Kanske om du kan bevisa att vattenprovet inte gjordes på vatten från din brunn. Annars känns det som en uppförsbacke

• Laddar…
  3. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 042 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Tror du har svårt att få ut något då det är lätt att ta ett prov innan köp själv.

Är brunnen grävd så får man nästan aldrig bra vatten.

Satsa på att borra och få ordentligt vatten, bättre att lägga krut på det.

4. H
    Moderator · Stockholm · 44 221 inlägg

hempularen

Moderator
    Vad man "vet" är en rätt subjektiv sak. Så om den son som bodde i huset har tyckt att vattnet var dåligt, så är inte dte samma sak som om han vet att ett vattenprov tagits som visar att vattnet är dåligt.

Om man dessutom tittar på det strikt formellt, så gissar jag att säljaren var dödsboet, inte arvingarna. Det är inte säkert att arvingarna har en formell skyldighet att säga något om vad de ev. vet. Dödsboet själv kan inte veta något.

• Laddar…
  5. P
    Medlem · 5 inlägg

pappasflicka

Medlem
    Nej det kanske dem inte har,det har jag inte tänkt på.Tack

6. P
    Medlem · 5 inlägg

pappasflicka

Medlem
    Man måste vara fastighetsägare för att få lov att ta vattenprov.Ok, tack

7. H

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Ok måste man?
    Jag har tatt det utan att jag ägt fastigheten

8. P
    Medlem · 5 inlägg

pappasflicka

Medlem
    Det kan jag inte bevisa = ( Tack

9. P
    Medlem · 5 inlägg

pappasflicka

Medlem
    Jag har försökt men inte fått av den anledningen,kanske olika ?

10. H

Hallerudsbo

Verktygstokig
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.