Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Husköp med dolda fel

1. A
    Medlem · 3 inlägg

andreas_ea

Medlem
    Hej.

Är det någon som vet hur det funkar med dolda fel i ett hus?
    Jag köpte ett hus för 6 månader sedan.
    Det blev ett impulsköp då jag var tvungen att flytta akut.
    Jag ska även tillägga att jag är bekant med dom jag köpte huset av.
    Jag vet att dom renoverat stora delar av huset och detta är gjort av lokala seriösa företag i byggden.
    Jag var dum nog att lita helt på deras ord och köpte huset utan att göra en riktigt besiktning.
    Nu har det börjat lukta mögel i vissa delar av huset och jag har upptäckt diverse byggfel här och där.
    Bland annat så rinner vattnet åt fel håll i den ena duschen vilket gör att denna inte går att använda alls i dagsläget. Källaren var nymålad när jag köpte huset och nu har det börjat tränga igenom mögel genom färgen.
    Jag är fullt medveten om att jag har gjort fel som inte gjorde en riktigt kontroll på huset innan jag köpte men frågan är om jag kan göra något åt det så här i efterhand eller om jag helt enkelt få stå mitt kasst?

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 971 inlägg
    Oavsett om du gjorde en kontroll eller inte så är det samma kriterier för 'dolt fel'. Om felet inte går att upptäcka vid en kontroll eller är att förvänta utifrån fastighetens ålder och skick så kan det vara ett dolt fel. Är det t ex en gammal oisolerad källare så kan man förvänta sig fuktproblem, så det är svårt att hävda att det är dolt i så fall.
    Bakfall i duschen borde man lätt kunna upptäcka, så det är inte heller dolt fel i lagens mening.

Så allt beror på...

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Västernorrland · 7 524 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Du har väl i princip svarat på dina egna frågor...........lätt att vara efterklok. Fast mycket av det du pratar om är ju inte dolt eftersom du upptäckt det själv. Ska vara mögeldoften då och vad det beror på.

4. tveksamt
    Husägare · Uppsala · 1 842 inlägg

tveksamt

Husägare
    Fast det kan ju vara skillnad på vad som gått att upptäcka då och nu, 6 månader senare. Kanske inte på bakfall i duschen, men mögel som tränger genom en färg har ju helt olika upptäckbarhet över tid.
    Som useless skriver så kan det ju dock vara andra saker som diskvalificerar möglet från att vara ett dolt fel.

• Laddar…
  5. 1
    Medlem · Stockholm · 945 inlägg

16386

Medlem
    Det är möjligen så att du skulle kunna stämma säljaren om de har gjort falska utfästelser. Vad stod det i kontrakt etc om de renoveringar som gjorts?

6. useless
    Sen kan ju det faktum att man eventuellt har målat över mögel bli en fråga om bedrägligt beteende som renderar skadestånd istället. Men då ställs det lite andra krav på att kunna bevisa uppsåt och annat i en rättegång och skadan ska väl vara ganska stor rent ekonomiskt för att man ens ska fundera på det alternativet.

7. useless
    Det viktiga är hur gammalt huset och renoveringarna är och vilket skick det är i största allmänhet.
    Är det helt nyrenoverat av en firma så minskar kraven på undersökning. Bakfall t ex är inte förväntat om en firma med alla papper på plats har gjort jobbet. Dock är just det felet ganska lätt att upptäcka iallafall, så det är fortfarande tveksamt om det är ett dolt fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.