Byggahus.se

Husköp budgivning

1. J
    Medlem · stockholm · 3 581 inlägg

JohanLun

Medlem
    Det har hänt oss också och vi körde samma taktik när vi tullslut lyckdes köpa ett hus. Finns ingen press väntar förstås säljaren att de som måste prata med bank, fundera på vad renoveringar etc kostar men samtidigt kan andra spekulanter hinna titta på andra hus eller räkna på renoveringar och komma fram till de är dyrare än man tänkt och drar sig ur. En omstart i budgivningen signalerar att en köpare hittat nåt problem eller priset är fel och det kan kosta säljaren mkt tid och pengar. Men metoden funkar bara när alla andra stannat och du är mer säker och har klart med finansiering...

2. S
    Bannad · Gävleborg · 620 inlägg

Stadsfiskalen

Bannad
    Om du söker kommer du att finna! Stycket längst ner. Mäklaren är skyldig att föra en lista enligt god mäklared.

http://www.maklarsamfundet.se/konsument/budgivning

3. T
    Medlem · Blekinge · 7 015 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Vem säger det?

4. T
    Medlem · Blekinge · 7 015 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Det heter: "bjöd"

• Laddar…
  5. S
    Bannad · Gävleborg · 620 inlägg

Stadsfiskalen

Bannad
    Mäklarsamfundet.

• Laddar…
  6. Nefrums
    Hobbysnickare · Lomma · 692 inlägg

Nefrums

Hobbysnickare
    Mäklaren måste bara lämna listan till säljaren och köparen. Inte alla som bjudit.
    Se: http://www.fmi.se/faktablad-for-fastighetsmaklare---budgivning

7. MinnaJosefin
    Medlem · 23 inlägg

MinnaJosefin

Medlem
    Oj! Jag hade blivit jätte besviken om det hände under en budgivning...

8. A
    Medlem · Stockholm · 6 797 inlägg

Andy78

Medlem
    Är det en stor mäklarfirma.
    Är det en hemnet annons?
    Jag tycker det låter lite oseröst att de inte skriver budgivning pågår och antalet bud, det kanske inte finns några budgivare mer än dig?

• Laddar…
  9. K
    Medlem · v.götaland · 227 inlägg

krill7

Medlem
    Problemet är att man ”förutsätter” att budgivningen är så man gör. Men det finnns inga regler, så vill man ha huset så bör man så tidigt som möjligt fastställa vad huset är värt för en själv. Lägg ett bud direkt på visning och sätt en tidsgräns för det. Sen är set bara att hoppas att budet är tillräckligt intressant för att säljaren inte vill riskera att få mindre vid en budgivning.

10. K

krill7

Medlem
    Tack messerschmitt! ;)

11. K

krill7

Medlem
  12. D
    Besserwisser · E · 15 001 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Varför vill man stressa på budgivningen? Närbild köpte stack den andra intressenten på rockfestival och gick inte att få tag i, så det blev ett uppehåll i budgivningen....

Jag tycker snarare att det i allmänhet går för fort.

13. K

krill7

Medlem
    För min del så är ju ett husköp något som ockuperar en helt tills det är över. Har man väl bestämt sig att börja bjuda så är man långt gången i tankeprocessen.

Vet inte hur många gånger jag lyckades bestämma vad som skulle renoveras först och vad man kunde göra under tiden som budgivningen pågick.

Det är ju pengamässigt något av det största som man i allmänhet kommer att göra i sitt liv.

Så för mig är budgivningen ett steg som jag vill få klart så fort som möjligt, antingen för att få köpt huset eller för att få släppa det och gå vidare.

14. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 460 inlägg

Fairlane

Medlem
    Först kan väl nämnas att det inte finns ett sätt budgivning går till på. Mäklaren kan vara synnerligen seriös utan att visa ett enda bud, om säljaren så önskar.
    Mäklaren kan också vara medveten om att det finns en potentiell budgivare som ännu inte lagt något bud. Vi har sett mängder av varianter när vi varit involverade i budgivningen.
    En budgivare bjöd 250' under utsatt pris och försvann sen för att kliva in när budgivningen avstannade drygt miljonen högre.
    Vissa budgivare kör höjningar om 20' konstant för att helt plötsligt höja med 100'. Det är nästan alltid deras sista bud där de försöker skrämma bort andra, så en höjning med 20' påpdet så är huset ditt.
    De se jag tyckte var jobbigast att förstå var de se klev in sent i budgivningen, när den så gott som avstannat, samt de som alltid höjde med samma belopp. Så gjorde vi också efter ett antal förlorade budgivning att.

Jag höll regelbunden kontakt med mäklaren och man får ofta ut en hel del om man frågar. De vill ha till ett enkelt avslut, någorlunda snabbt. De jagar inte 20' mer om de inte tror att det är snabbt funnet. 20' extra är inget som märks för mäklaren. En bra mäklare kommunicerar, det är det de är till för. Jag har till och med träffat en som sa "är du verkligen säker på att du vill lägga detta bud? Nu är det högt". Han visste att vi hade pengarna. Först blev jag lite irriterad, men när jag tänkt på det efter (vi släppte huset när någon annan höjde igen) så tror jag att han faktiskt varnade lite. Mäklaren i fråga är en av de jag haft mest förtroende för av alla som köpare. Jag kan även tänka mig att sälja med honom för han fick bra betalt och han fick både säljare och köpare att känna sig trygga vilket är värt mycket.

15. J
    Medlem · Stockholm · 627 inlägg

jimih

Medlem
    I min förrförra bostadsaffär för ett antal år sedan så tuffade budgivningen på i ganska jämna 10.000-intervall när buden närmade sig nästa 100.000-gräns. Men när det låg ca 20.000 under den gränsen så la jag ett bud på 20.000 över gränsen. Tanken bakom var det enkla resonemanget att om 9990 kr upplevs som märkbart billigare än 10.000 kr (när man köper en TV t.ex) så borde ett pris strax över en jämn gräns upplevas som "märkbart högre" än ett pris strax under. Till min förvåning stannade budgivningen tvärt precis där, och mäklaren berömde mig senare för smart budgivning. Nu var det säkert andra faktorer som också spelade in, men man ska inte underskatta den psykologiska effekten när vanliga lättpåverkade människor av kött och blod ska göra bedömningen om ett visst pris är "lågt" eller "högt". :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.