Har sedan 2018 en värmepump, Mitsubishi. Pumpen är bra och lönsam, men i år när det är så kallt har ett problem uppstått. Eller rättare sagt så tror jag att det kan uppstå problem med tiden. Den sortens värmepump släpper ut vatten som tyvärr rinner in mot huset. Pumpen står på en ställning, vatten rinner ut under pumpen. Har satt upp en plastskiva så att vattnet ska rinna ut framför pumpen, och ner på tomten, men vattnet tar sej in mot huset ändå. Nu när det är köldgrader så fryser vattnet. Nu ligger det ett par centimeter högt istäcke mot huset, som smälter vissa varmare dagar och fryser på igen vid köldgrader. Min undran. Skadar det husgrunden?
Några bra tips? Laila
Några bra tips? Laila
Sappan skrev:Har sedan 2018 en värmepump, Mitsubishi. Pumpen är bra och lönsam, men i år när det är så kallt har ett problem uppstått. Eller rättare sagt så tror jag att det kan uppstå problem med tiden. Den sortens värmepump släpper ut vatten som tyvärr rinner in mot huset. Pumpen står på en ställning, vatten rinner ut under pumpen. Har satt upp en plastskiva så att vattnet ska rinna ut framför pumpen, och ner på tomten, men vattnet tar sej in mot huset ändå. Nu när det är köldgrader så fryser vattnet. Nu ligger det ett par centimeter högt istäcke mot huset, som smälter vissa varmare dagar och fryser på igen vid köldgrader. Min undran. Skadar det husgrunden?
Några bra tips? Laila
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Svårt att svara på, men det klart att det inte är optimalt att ha det så där. Vad är det för grund? Krypgrund? Källare?
Jag tänker att det du bör göra är att ordna så att det finns ett visst fall bort från huset. Är det en hårdgjord yta under så har du minst lika stort problem pga regn.
Själva värmepumpens isproblem går att lösa temporärt mha ett lutande avloppsrör med rörisolering utanpå och en värmekabel inuti. Den kan du använda för att leda bort vattnet längre bort. En enklare lösning är en tvättbalja som du låter fyllas upp och tippar ut iskakan ur med jämna mellanrum.
Jag tänker att det du bör göra är att ordna så att det finns ett visst fall bort från huset. Är det en hårdgjord yta under så har du minst lika stort problem pga regn.
Själva värmepumpens isproblem går att lösa temporärt mha ett lutande avloppsrör med rörisolering utanpå och en värmekabel inuti. Den kan du använda för att leda bort vattnet längre bort. En enklare lösning är en tvättbalja som du låter fyllas upp och tippar ut iskakan ur med jämna mellanrum.
oj det där vattnet ska du helst leda bort mer kontrollerat med en ränna eller slang, till en plats där det inte gör skada. sånna mängder vatten direkt mot husväggen är inte bra. det finns produkter avsedda för just detta, kolla till exempel upp Pancake värmetråg
edit: tvåa på bollen
edit: tvåa på bollen
major_tom skrev:
V vectrex skrev:Svårt att svara på, men det klart att det inte är optimalt att ha det så där. Vad är det för grund? Krypgrund? Källare?
Kollar upp värmetråg. Tackmajor_tom skrev:
major_tom skrev:
major_tom skrev:
major_tom skrev:
Liknande trådar
-
Val av färg på husgrund, hus i äggskalsvitt S-0502-y
Färg, Måla & Tapetsera -
Fråga om husgrund/platta i samband med dränering
Grund & Markarbeten -
Renovera husgrund ( hus från 1910 )
Byggnadsvård -
Asfalt mot husgrund (betongplatta på mark)?
Grund & Markarbeten -
Hur långt ut från husgrunden ska man ha lutning?
Grund & Markarbeten