Byggahus.se

Husförsäljning?

1. M
    Medlem · 57 inlägg

Missy77

Medlem
    Har läst många inlägg om att folk vill köpa nytt och sälja de gamla efter men inte många om det dilemma vi sitter i.
    Vi sitter nu med två hus 2 bolån och el och vatten och sophämtning för 2 hus..‍♀️
    Vårat gamla hus har vi ute till försäljning runda 2 första mäklaren lyckades inte överhuvudtaget att få nån spekulant engång på 3 månader.
    Mäklare nr 2 har fått dit 6 stycken men alla har tackat nej..inget fel på huset alls nackdel är att de ligger nära en stor väg landsväg fönster,tak värmekälla är nytt.
    Vi fick ok med banken om nya husköpet då vi trodde att de gamla skulle bli sålt men icke så nu står vi med 2 hus och kostnader..va ska man göra i detta läge? Kan banken bli lack och säga sälj de nya huset och flytta tillbaka till de som inte blir sålt? Känns ju fett ekonomiskt kan jag säga..de huset vi har idag skulle gå som smör i solsken de vet ja..därav jag undrar hur en bank kan ställa sig..

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 066 inlägg

hempularen

Moderator
    Det beror ju rätt mycket på hur du har finansierat det nya huset. Jag antar att du har någon form av överbryggningslån som täcker den summa du hade väntat dig att få ut från försäljningen. Överbryggningslånet är normalt tänkt att vara ett tillfälligt lån.

Men om du har normala bolån på båda fastigheterna, så är ju de på lång tid. Banken kommer inte att bråka så länge du klarar ränte och amorteringsbetalningar.

En variant kan ju vara att hyra ut det gamla nuset under ett - två år, och göra ett nytt försök att sälja då.

Redigerat 10 jan 2020 13:04
  3. M
    Medlem · 57 inlägg

Missy77

Medlem

Överbryggslån är väll inte handpenning? Den la vi själva banken va så luddig när allt va klart med nya huset borde stå i kontrakt med överbryggslån nu är de nordax bank vi pratar om inte en vanlig bank..
    Försökte syna deras sida om de ens tillåter att man hyr ut i andra hand..Är ju endel kvar på de bolånet på gamla huset..frågan är kan de bli sura och kräva att vi ska sälja nya huset då gamla inte blir sålt alls..

4. J
    Medlem · 307 inlägg

Jensa86

Medlem
    Är det vanliga bolån så har banken ingen som helst åsikt så länge ni klarar att betala ränta och eventuell amortering. Eller, de har ju givetvis åsikten att ni ska ha kvar båda husen och därmed betala mer ränta som de tjänar på...

Överbryggningslån kan vad jag vet bara fås om man redan har kontrakt påskrivet på sitt "gamla" hus och är bara för att hantera tiden mellan tillträde och utflytt från gamla. Så var det i alla fall för mig när jag nästan hamnade i samma sits, dvs man får inte överbryggningslånet förän kontrakt är påskrivet.

5. B
    Medlem · Stockholms län · 18 820 inlägg

BirgitS

Medlem
    Det är inte nödvändigtvis så utan det beror på den lokala husmarknaden och bankens inställning.

6. M
    Medlem · 57 inlägg

Missy77

Medlem
    Ja vi fick lån till nya huset innan de gamla vart sålt och nu är ju läget att de gamla inte blivit sålt och vi bor redan i nya..‍♀️ har kontaktat banken om de acepterar att man hyr ut tror dock de kan bli vresiga mot de..och då är de bara sälja de nya och flytta tillbaka då de nya huset skulle gå som smör i solsken

7. D
    Besserwisser · E · 14 654 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Har ni vanliga huslån på båda husen? Då bör de inte bry sig om ni hyr ut dem. Det är era hus inte bankens. Om ni hyr ut så är det inte i andra hand.

8. M
    Medlem · 57 inlägg

Missy77

Medlem
    Vanliga bolån hos nordax och fick svaret prompt nej på att hyra ut.

9. D
    Besserwisser · E · 14 654 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Vad har du för villkor på lånen?

10. M
    Medlem · Västmanland · 435 inlägg

mattoys

Medlem
    Blir andra hus i området sålda?

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 066 inlägg

hempularen

Moderator
    Det känns ju som att det första du skall göra är att försöka flytta lånen till en seriös bank. Nordax har jag aldrig hört talas om, ser mer ut som någon form av SMS låneskojare när jag tittar på hemsidan.

Normalt så har en bank inga synpunkter på om du hyr ut din bostad. De vill ofta inte bevilja nytt lån för ett spekulationsköp, där syftet är att hyra ut. Men det är ju inte det vi pratar om här.

Däremot så vill banken att din månadskalkyl skall gå ihop även utan intäkt från uthyrningen, du får i de flesta fall inte räkna den som en inkomst i kalkylen.

12. M
    Medlem · 57 inlägg

Missy77

Medlem
    Då vi inte har den möjligheten och flytta båda lånen till en vanlig bank så är de uteslutet.
    Vi har funderat massor runt sittvationen och kommit fram till att vi får flytta tillbaka till de gamla huset och sälja de nya..Då de gamla inte blir sålt.
    Frågan är va mäklaren säger när vi avbryter innan februari när hans avtal går ut?
    Kostsamt eller har man den möjligheten? Står så olika på nätet vi har svenskfastighetsförmedling nu.
    Men de skulle visserligen få ta över vårat nya hus till salu.

13. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 672 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Behöver man verkligen fråga banken om man får hyra ut sitt hus?

Låter lite konstigt, tycker jag...

14. M
    Medlem · 57 inlägg

Missy77

Medlem
    Nej kanske inte men nordax är ingen vanlig bank..klart de skulle börja spekulera om vi står med bolån på båda och ena blir aldrig sålt..lite osmart

15. J
    Medlem · Gotland · 1 183 inlägg

johd01

Medlem
    Känns väldigt tråkigt och drastiskt att ni ska behöva flytta tillbaka till gamla huset. Ni lär ju tappa massor med pengar dessutom på pantbrev, lagfart och mäklarkostnader som bara försvinner.

Är det inte möjligt att flytta ena huset/bolånet till en annan bank?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.