Byggahus.se
Hej,
Efter vårt bygge med totalentrepenad och godkänd slutbesiktning finns ett antal punkter kvar som husföretaget ska åtgärda. Efter 6 mån har de endast gjort en del trots flera påminnelser från vår sida. Vi har även gett dem skriftligen en tidsgräns när arbetet senast ska påbörjas och vara avslutat. Ansvarig person svarar inte i telefon eller mail. Jag kommer nu anlita ett annat företag för att åtgärda bristerna på deras bekostnad. Min fråga är hur jag går tillväga med att driva in pengar från husföretaget om det skulle vara så att den summa jag hållit inne med inte skulle räcka för att betala den nya byggaren?

Skriver man någon slags kravbrev? Anlitar inkasso?

Du får börja med ett kravbrev. Sedan troligen stämma dem. Och chansen att få ut något är nog rätt liten.

jag tror att du bör konsultera en jurist innan du anlitar en annan firma. Så att avtalet med den nya firman blir formulerat på ett sätt som håller som bevis när du skall kräva in pengarna. Första anmärkningen från din entreprenör kommer att vara att du låtit firman göra mer än det som fanns som anmärkning, sedan att de var onödigt dyra. Nej förresten, allra första argumentet kommer att vara att de försökt förgäves att få göra rätt för sig, men att du inte låtit dem rätta felen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.