4 793 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Husets livslängd - när är det dags att byta ut olika delar?
En ordentligt gjord brädslåning modell locklistpanel med 22 mm sågade bräder spikade med kärnsidan ut och rotändan upp så som en seriös byggare gör och 19x50mm ribbor spikade med en fyratumsspik mitt i springan mellan bräderna har visat sig hålla 50-80 år mot söder och 80-120 år åt andra vädersträck. I vått österbottniskt kustklimat med mycket slagregn.E Einh skrev:
Förutsatt att den antingen är omålad eller målad med slamfärg. Moderna fasadfärger forkortar hållbarheten jämfört med omålat. Hemkokad slamfärg med rågmjöl och sälolja har visat sig vara bäst. Den ger ungefär 20 år extra livslängd jämfört med omålat.
Moderna timmerhus av hoplimmade plankorhar ganska dålig hållbarhet. Virket sväller och krymper i otakt. Jag gissar att vi kommer att landa på under 100 år.
Rundtimmer än ännu värre eftersom sprckorna ofta pekar snett uppåt och leder in vatten. Undantaget är långt inne i land där furuskogen förr var av extremt hög kvalitet samtidigt som slagregn är ovanligt. Därför finns det medeltida rundtimmerhus kvar. Fast här vid kusten brukar rundtimmer av gran vara ganska ruttet efter 100 år.
Sågat eller bilat timmer får vågräta sprickor som inte samlar så mycket vatten. Här vid kusten håller sådana timror av gran omkring 100-200 år utan brädslåning. Brädslår man dem och byter bräder någon gång så håller de tills nästa gång ryssen bränner byarna eller till nästa istid.
En kamrat bytte några fönsterbågar som var insatta omkring 1805. De var uttjänta men karmarna är kvar än i dag med nya bågar. Det finns tecken på att de kan ha varit återanvända från någon rivning när de blev insatta för 220 år sedan.
Någonstans mellan 70 och 150 år är vanlig livstid för träfönster.
(Ler)Tegelpannor håller i ca 300 år, så det är lugnt.Workingclasshero skrev:
Tyvärr har de satt gränser som gör att alla 17-18 hus skulle i princip varit borta nu, och snart alla i halva förra seklet.
Likt förbannat står de kvar... Men det kommer inte dagens hus att göra.
Håll ihatten.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Det var en märklig tabell. Min erfarenhet är att man bör lägga en besiktningsplan i stället för varje enhet. Besiktningen bör utföras av sakkunning, dvs man bör ta in en certifierad besiktningsman eller en erfaren hantverkare som inte prioriterar egenintresse. En direkt oklarhet har smugit sig in: Avloppsrör gjutjärn. Det finns flera typer, där MA-rör står ut med sina tunna gods, 4 mm. Med en avfrätning på ca 0,1 mm/år (horisontell installation) är livslängden förutbestämd. Med "Plastavlopp" menar man nog PVC och PP och de livslängderna är betydligt längre. PEX-A (vanligast vid förläggning) har en (simulerad) livslängd på 100 år+.
Gällande PVC-fönster så har de sämsta kvaliteterna försvunnit från marknaden nu. Folierade som ger bra UV-skydd lär hålla uppåt 50 år eller längre. Har kollat en installation i Malmö från 1978 och de är fortfarande i nyskick (grönfolierade).
Efter ca 15 års erfarenhet från brf:er, där jag lade första UH-planen 1985. Vi kom fram till att övergripande tabeller likt denna endast kan tjäna som minneslista på vad som ska kontrolleras och i vilket intervall. En komplettering med uppskattade kostnader för åtgärder är nödvändig för att kunna budgetera underhållet.
Sedan har ju kollegorna här i forumet mycket erfarenhet om att livslängderna är betydligt längre, men som det sagts är det försäkringbolagens (bl.a.) åsikt som speglas.
Gällande PVC-fönster så har de sämsta kvaliteterna försvunnit från marknaden nu. Folierade som ger bra UV-skydd lär hålla uppåt 50 år eller längre. Har kollat en installation i Malmö från 1978 och de är fortfarande i nyskick (grönfolierade).
Efter ca 15 års erfarenhet från brf:er, där jag lade första UH-planen 1985. Vi kom fram till att övergripande tabeller likt denna endast kan tjäna som minneslista på vad som ska kontrolleras och i vilket intervall. En komplettering med uppskattade kostnader för åtgärder är nödvändig för att kunna budgetera underhållet.
Sedan har ju kollegorna här i forumet mycket erfarenhet om att livslängderna är betydligt längre, men som det sagts är det försäkringbolagens (bl.a.) åsikt som speglas.
"Under ideala omständigheter kan ett hus hålla mer än hundra år. " Jösses!!! Mitt fyller 150 i år och är vid god hälsa, grannens hus är 180. Båda har överlevt storfamiljer, näringsverksamhet och otaliga stormar och hagelskurar. Men visst, de hus som byggs nu och som är ett plockepinn av tunna reglar av snabbtväxt trä, plast och isolermaterial kommer sannolikt inte att hålla ens 50 år. Sett i det perspektivet är det totalt oförståeligt och fullständigt vanvett att det finns folk som väljer att riva ner ett välbyggt timmerhus från 1905 för att lämna plats åt ett nybyggt bara för att det gamla huset hade ett köksgolv som knarrade och några hörn som inte var 100% vinkelräta..... Slit och släng-metaliteten firar triumfer på bekostnad av miljön, resurshushållningen och respekten för det kulturhistoriska arvet...
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Mura upp ytterväggarna åtmindstone och välj annat tak än betongpannor (en styggelse. Fula och tunga och mossiga efter några år). Glaserad terakotta lär hålla ett par generationer i alla fall 😀L linoljefärg skrev:"Under ideala omständigheter kan ett hus hålla mer än hundra år. " Jösses!!! Mitt fyller 150 i år och är vid god hälsa, grannens hus är 180. Båda har överlevt storfamiljer, näringsverksamhet och otaliga stormar och hagelskurar. Men visst, de hus som byggs nu och som är ett plockepinn av tunna reglar av snabbtväxt trä, plast och isolermaterial kommer sannolikt inte att hålla ens 50 år. Sett i det perspektivet är det totalt oförståeligt och fullständigt vanvett att det finns folk som väljer att riva ner ett välbyggt timmerhus från 1905 för att lämna plats åt ett nybyggt bara för att det gamla huset hade ett köksgolv som knarrade och några hörn som inte var 100% vinkelräta..... Slit och släng-metaliteten firar triumfer på bekostnad av miljön, resurshushållningen och respekten för det kulturhistoriska arvet...
Jag tycker att sådana här siffror alltid känns så korta?
Och sedan är det ju stor skillnad i exakt hur tex ytterdörren eller fönstret sitter. Under tak eller redigt takutsprång håller de ju mer än 100 år. Eller menar hon tid tills de måste målas igen?
Och sedan är det ju stor skillnad i exakt hur tex ytterdörren eller fönstret sitter. Under tak eller redigt takutsprång håller de ju mer än 100 år. Eller menar hon tid tills de måste målas igen?
Min erfarenhet är att ett välrenoverat -20talshus håller länge. Efter endast normalt årligt underhåll behövde jag inte lägga ner några slantar (utom estetiskt) på huset under mina 24 år. Därefter krävdes ny papp under takteglet samt ny värmeanläggning (hade kört på olja). Då sålde jag 😉.
Det blev ett ekonomiskt boende om än en hel del rena underhållsarbeten.
Hur länge håller mitt nybygge utan större investering? 19 år nu. Papptaket bör bytas inom ett par år - annars ser jag inga direkta fler huskostnader i närtid.
Det blev ett ekonomiskt boende om än en hel del rena underhållsarbeten.
Hur länge håller mitt nybygge utan större investering? 19 år nu. Papptaket bör bytas inom ett par år - annars ser jag inga direkta fler huskostnader i närtid.
Illavarslande, mitt fritidshus vid den norrländska kusten klarade sannolikt rysshärjningarna 1716-1721 och har uppenbarligen fått brädslåning påspikad minst en gång därefter.H heimlaga skrev:
Färg behövs inte på ytterväggar om virkeskvaliten är god och det finns ordentligt takutsprång, däremot kan dörrar, fönster och utsatta snickerier må bra av linoljefärg eller tjära om man så hava kan.
Finländsk krass realism. Brädslagna timmerhus håller vanligen längre än tiden från en rysshärjning till nästa.F fribygg skrev:Illavarslande, mitt fritidshus vid den norrländska kusten klarade sannolikt rysshärjningarna 1716-1721 och har uppenbarligen fått brädslåning påspikad minst en gång därefter.
Färg behövs inte på ytterväggar om virkeskvaliten är god och det finns ordentligt takutsprång, däremot kan dörrar, fönster och utsatta snickerier må bra av linoljefärg eller tjära om man så hava kan.
Klicka här för att svara