Byggahus.se

Huset målades med fel färg!

1. A
    Medlem · Nivå 18
    Tror TS måste stämma av grundförutsättningarna gällande konstruktion, panel med grundning, etc, med byggföretaget för nu blir hela tråden snurrig med alla olika gissningar och TS som saknar information vad som gäller.;)

• Laddar…
  2. Grylf
    Medlem · Nivå 3
    Morsfarsan anlitade en firma för att blästra/avlägsna bort befintlig färg. I avsikt att måla med slamfärg.

Men resultatet var inte gott nog för slamfärg så de fick nöja sig med matt olje/akryl minns inte exakt. Men det var väldigt likt slamfärg om inte annat.

Kontentan är att det förmodligen inte går att ta bort färgen för att sedan måla slamfärg. Vad som kvarstår är att byta panelen mot en omålad och sedan måla den.

• Laddar…
  3. N
    Medlem Nivå 1
    Byggs det hus utan lutspalt? Jobbar i branschen sen 15 år och har aldrig sett ett ny producerat trähus med träfasad utan lutspalt. Putsade hus med enstegstätade finns utan lutspalt men det hör inte hit. Fakta först innan alla killgissningar?

• Laddar…
  4. L
    Medlem Nivå 7
    Om det inte är du själv som beställt panel med fel grundmålning hade jag aldrig accepterat slutresultat med akrylatfärg. Oavsett typ av matthet så ser det för illa ut med inplastade trähus och den sjuka jämnheten i färgen. Speciellt om huset står nära natur och andra hus med levande ljusspel i färgen. Jag hade kollat vart ansvaret låg och bett dom byta ut panelen. Och se till att det är riktig rödfärg nästa gång och inte med andra ämnen inblandade för att "förbättra" färgen.

• Laddar…
  5. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Förutom linolja

• Laddar…
  6. Ingenjören
    Medlem · Nivå 7
    Låter som det kan hänga ihop med det klassiska begreppsförvirringen kring Falu Rödfärg kontra faluröd färg....

7. G
    Medlem · Nivå 8
    Jodå, men framförallt fritidshus i lösvirke. Men såg också ngn hustillverkare som sålde byggsatser till fritidshus utan luftspalt. Panelen var slamfärgsmålad.
    Men bortsett från vissas erfarenheter är fortfarande knäckfrågan huruvida det finns luftspalt. Sedan skulle jag aldrig någonsin själv acceptera att någon akrylatmålar mitt hus om jag inte beställt det.

• Laddar…
  8. M
    Medlem Nivå 1
    Grundat köper du i vilken bygghandel som helst. Vi har köpt hos tex Karl Hedin.

• Laddar…
  9. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Jag tror inte vilken bygghandel som helst har panel grundad med slamfärg?

• Laddar…
  10. M
    Medlem Nivå 3
    Jodå, Karl Hedin säljer grundad panel med slamfärg (falu röd). Har köpt till hela mitt hus.

11. Bösahus
    Medlem Nivå 6
    Nä det finns ju grundade med röd färg men inget jag skulle vilja måla med slamfärg på.

Sortimentet är väl olika över landet..

12. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Karl Hedin är den leverantör som poppat upp två (EDIT: tre) gånger i tråden. Slamfärgsmålad panel finns i listad i deras virkessortimentlista men nämns inte i övrigt i på deras hemsida. De har tydligen eget måleri så det finns väl flexibilitet där.

Exempel:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-09-21 kl. 07.46.53.png

• Laddar…
  13. Bösahus
    Medlem Nivå 6
  14. L
    Medlem Nivå 3
    Jag monterade grundmålad slamfärgad panel från Setra förra året vid renovering av ett gammalt torp. Inga problem att beställa från bygghandeln. Och jag har självklart luftspalt bakom panelen.

• Laddar…
  15. S
    Medlem Nivå 1
    Yes! Vårgårdahus säger att de har luftspalt och det finns en spalt - problemet är bara när man väljer deras stående fasad att spalten inte är ventilerad. Den liggande spikregeln sitter 5-10 cm upp från syllen och där är det stopp! Försökte påtala att de ju måste distansera med en tunn regel på den bärande som beskrivs i trähandboken. Men de kommer bara med "det råder delade meningar om det" och "vi kommer inte att ändra vår produktion för er"...så bara hålla tummarna att det inte blir 4 mkr upp i mögel...och så får vi ta någon blaskig färg så det kan lufta lite så...

• Laddar…