2 684 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Huset kommer ej att kunna provtryckas???
Vår entreprenör som skall montera vårt prefabricerade hus säger att huset ej kommer att kunna provtryckas då det kommer att läcka in luft vid röranslutningar och elkontakter etc.
Konstruktionen är följande inifrån räknat:
gips
plastfolie
stående regel 170 med isolereing
tvärgående regel 34x45 med isolering
vindpapp
spikläkt
panel
Är det något ovanligt med denna konstruktion? Jag förstår ju att man bryter plasten om man gör hål för en tavla eller liknande, men är det så känsligt. Varför skall man provtrycka???
Konstruktionen är följande inifrån räknat:
gips
plastfolie
stående regel 170 med isolereing
tvärgående regel 34x45 med isolering
vindpapp
spikläkt
panel
Är det något ovanligt med denna konstruktion? Jag förstår ju att man bryter plasten om man gör hål för en tavla eller liknande, men är det så känsligt. Varför skall man provtrycka???
Redigerat:
Låter märkligt. Jag har då fått för mig att provtryckningens uppgift är att avslöja just denna sorts läckage genom diffspärren ...aggen skrev:
Jag tror att jag skulle dra öronen åt mig och undersöka detta mer i ert fall...
Men jag är inte säker på hur det är ...
Jag har pratat med husleverantören, och dom säger att detta är en vanlig konstruktion - är det nya rön som gäller att man då skall lägga den tvärgående regeln på insidan efter diffspärren. Husleverantören hade detta som de kallade "tilläggsisolering villa" en extra 45 regel på insidan, men det känner vi som lite overkill ???
Det låter som att firmas säger "Dööh, grabben! Lägg inte pengar på det där. Kåken läcker ju som ett såll fattar du väl... .".
Har man undertryck inomhus sugs kall och torr uteluft in genom otätheter i ytter-konstruktionen. Under passagen värms den upp, varvid den relativa ånghalten sjunker och luften kan därvid torka ut de material den passerar. Denna fuktkonvektion mot-verkars normalt av diffusionen.
Har man däremot övertryck inomhus pressas varm fuktrik luft ut genom otätheter, och även genom alla inte absolut lufttäta material, varvid fuktkonvektion och diffusion samverkar så att kondensation lättare kan uppstå.
För att nu bara fortsätta med det resonemang din leverantör hade så kan man nog lungt påstå att varken uttorkning eller kondens är sådär värst bra i just elsammanhang.
Lufttätheten hos klimathöljet har stor betydelse för inneklimatet och energiförbruk-ningen. Lufttätheten påverkar ventilationen av en byggnad, och därmed energi-förlusterna.
I en byggnad som är otät påverkas ventilationen kraftigt av utomhustemperatur och vindhastighet. En tät byggnad är en förutsättning för att värmeåtervinningsteknik skall kunna användas med gott resultat.
En otät byggnad påverkar energibehovet såhärt:
Ett överskott av ventilationsluft måste värmas till rumstemperatur.
Otätheter kan ge upphov till drag som måste kompenseras med en höjning av rumstemperaturen, vilket i sin tur ger ökade energiförluster.
Luftläckningen kan kyla ned partier av klimathöljets insidor. Rumstemperaturen måste då höjas för att kompensera strålningsförlusterna.
Otätheter kan också leda till genomblåsning av t ex mineralullsisolerade konstruktioner, vilket kan ge påtaglig nedsättning av värmeisoleringsförmågan.
Enligt Boverkets Byggregler (BBR) 9:4 framgår att byggnadens klimatskärm skall vara så tät att genomsnittliga luftläckaget vid ± 50 Pa tryckskillnad inte överstiger 0,6 liter/sekund m2 för bostäder.
Börja med att titta i ditt kontrakt efter vilka normer som ditt hus byggs. Troligen AMA 98 och kanske BBR. Vet inte (orkar inte för att vara ärlig) ta reda på vad AMA 98 säger om diffutionsläckage men det kan man ju altid slå upp.
Personligen så skulle jag be en säljare som utrycker sig på detta sätt att ödmjukt och snällt hoppa upp på xxxx och snurra. När man pratar om klimatskärmens täthet så finns det liksom inga "men" utan antingen så läcker det eller så gör det det inte.
"Ööööh, du kommer liksom inte att kunna provtrycka huset eftersom vi inte satt in några fönster...öööh " --Nähä, men då kanske det är bra om man gör det då!!!
Kom framför allt ihåg att det inte finns något "kan inte provtrycka". Det kan man visst, men om det läcker som fasen så kommer det ju knappast att bli något vidare bra resultat. Man kan provtrycka ett parasoll en Wom man nu vill det
Be killen (efter att du kollat kontraktet) snält att "då var det väl bra att jag nämde det nu, så ni har tid att fixa det. Det är ju xx antal dagar till slutbesiktingen så det är borde ju gå bra för provtryckningen gör vi ju då. Konstartera bara, och se till att det blir gjort. (ursäkta mig men men det finns ju sådanna j---a rövhål inom prefabhusbranchen alltså)...
Har man undertryck inomhus sugs kall och torr uteluft in genom otätheter i ytter-konstruktionen. Under passagen värms den upp, varvid den relativa ånghalten sjunker och luften kan därvid torka ut de material den passerar. Denna fuktkonvektion mot-verkars normalt av diffusionen.
Har man däremot övertryck inomhus pressas varm fuktrik luft ut genom otätheter, och även genom alla inte absolut lufttäta material, varvid fuktkonvektion och diffusion samverkar så att kondensation lättare kan uppstå.
För att nu bara fortsätta med det resonemang din leverantör hade så kan man nog lungt påstå att varken uttorkning eller kondens är sådär värst bra i just elsammanhang.
Lufttätheten hos klimathöljet har stor betydelse för inneklimatet och energiförbruk-ningen. Lufttätheten påverkar ventilationen av en byggnad, och därmed energi-förlusterna.
I en byggnad som är otät påverkas ventilationen kraftigt av utomhustemperatur och vindhastighet. En tät byggnad är en förutsättning för att värmeåtervinningsteknik skall kunna användas med gott resultat.
En otät byggnad påverkar energibehovet såhärt:
Ett överskott av ventilationsluft måste värmas till rumstemperatur.
Otätheter kan ge upphov till drag som måste kompenseras med en höjning av rumstemperaturen, vilket i sin tur ger ökade energiförluster.
Luftläckningen kan kyla ned partier av klimathöljets insidor. Rumstemperaturen måste då höjas för att kompensera strålningsförlusterna.
Otätheter kan också leda till genomblåsning av t ex mineralullsisolerade konstruktioner, vilket kan ge påtaglig nedsättning av värmeisoleringsförmågan.
Enligt Boverkets Byggregler (BBR) 9:4 framgår att byggnadens klimatskärm skall vara så tät att genomsnittliga luftläckaget vid ± 50 Pa tryckskillnad inte överstiger 0,6 liter/sekund m2 för bostäder.
Börja med att titta i ditt kontrakt efter vilka normer som ditt hus byggs. Troligen AMA 98 och kanske BBR. Vet inte (orkar inte för att vara ärlig) ta reda på vad AMA 98 säger om diffutionsläckage men det kan man ju altid slå upp.
Personligen så skulle jag be en säljare som utrycker sig på detta sätt att ödmjukt och snällt hoppa upp på xxxx och snurra. När man pratar om klimatskärmens täthet så finns det liksom inga "men" utan antingen så läcker det eller så gör det det inte.
"Ööööh, du kommer liksom inte att kunna provtrycka huset eftersom vi inte satt in några fönster...öööh " --Nähä, men då kanske det är bra om man gör det då!!!
Kom framför allt ihåg att det inte finns något "kan inte provtrycka". Det kan man visst, men om det läcker som fasen så kommer det ju knappast att bli något vidare bra resultat. Man kan provtrycka ett parasoll en Wom man nu vill det
Be killen (efter att du kollat kontraktet) snält att "då var det väl bra att jag nämde det nu, så ni har tid att fixa det. Det är ju xx antal dagar till slutbesiktingen så det är borde ju gå bra för provtryckningen gör vi ju då. Konstartera bara, och se till att det blir gjort. (ursäkta mig men men det finns ju sådanna j---a rövhål inom prefabhusbranchen alltså)...
Redigerat:
Ja rent täthetsmässigt kan man ju göra som man vill men köp inga lama ursäckter till varför du skulle behöva nöja dig med ett hus som läcker när ingen behöver det.
Vore jag du så skulle jag, och då i synnerhet med tanke på vad din husägare sa, inte acceptera en slutbesiktning utan en innan utförd provtryckning. Ditt kontrakt säger väl att besiktningsman utses av Er tillsammans (du och byggaren) och ring då runt till några firmor som kan göra trycktest och så blir det gjort på samma gång på besiktningsdagen.
Vore jag du så skulle jag, och då i synnerhet med tanke på vad din husägare sa, inte acceptera en slutbesiktning utan en innan utförd provtryckning. Ditt kontrakt säger väl att besiktningsman utses av Er tillsammans (du och byggaren) och ring då runt till några firmor som kan göra trycktest och så blir det gjort på samma gång på besiktningsdagen.
Som Mikael säger, provtryckningen är ju till för att avslöja hål och otätheter i diffspärren. Nu är det ungefär som om du skulle köpa en begagnad bil och bilhandlaren säger "nej, du kan inte provköra bilen för den startar inte". Entrepenören har redan sagt att huset inte klarar en provtryckning. Naturligtvis är detta ingenting du ska acceptera. Huset ska byggas tätt och detta ska visas vid en provtryckning. Det finns gränsvärden, men dem får vi be någon som är kunnig på det området om.aggen skrev:Vår entreprenör som skall montera vårt prefabricerade hus säger att huset ej kommer att kunna provtryckas då det kommer att läcka in luft vid röranslutningar och elkontakter etc.
Konstruktionen är följande inifrån räknat:
gips
plastfolie
stående regel 170 med isolereing
tvärgående regel 34x45 med isolering
vindpapp
spikläkt
panel
Är det något ovanligt med denna konstruktion? Jag förstår ju att man bryter plasten om man gör hål för en tavla eller liknande, men är det så känsligt. Varför skall man provtrycka???
Konstruktionen är väl inte ovanlig, men långt ifrån optimal. Nu blir det hål i plasten vid varenda vägguttag och strömbrytare. Då ska man fixa detta genom att tejpa, men det är det väl knappast någon som gör.
Låter inte som någon vidare konstruktion med plasten direkt bakom gipsen. Känns som om väggen är byggd åt fel håll. Borde inte 34x45 regeln sitta innanför 170 regeln? Hur som helst tycker jag du ska provtrycka ändå. Där elektriker och andra har sönder plasten ska man tejpa för att det ska bli tätt. Provtryckningen kommer visa hur noggranna snickarna varit!
Min vägg ser inte ut som din men har ändå gips, plywood och plast (inneprån räknat) och klarade tryckprovet gallant då elekrikerna varit mycket noggranna.
Som sagt köp inte detta argument av firman utan se till att det blir gjort innan slutbesiktning.
Som sagt köp inte detta argument av firman utan se till att det blir gjort innan slutbesiktning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad kommer det sej att den rena disken i maskinen luktar illa vid regn
Kök -
Varför kan jag ej belåna huset hos banker, smålån?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Fundering: Fästa altan (och pergola/uterum) i huset eller ej?
Altan & Uteplats -
Kommer huset rasa ihop?
Byggmaterial & Byggteknik -
Läcker in vatten i huset när det töar, vart kommer det i från?
Fritidshus